• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Pondelok, 30.3.2020Meniny má Vieroslava
Bratislava

Stredomorské stravovanie v praxi: Tipy na raňajky, obed a večeru

  • 20:30 25.02.2020
  • Bratislava
Stredomorské stravovanie v praxi: Tipy na raňajky, obed a večeru

O stredomorskej strave sa často hovorí ako o najzdravšej. Aké benefity ponúka a ako ju uplatniť pri príprave raňajok, obeda a večere?

O stredomorskej strave je známe, že podporuje zdravie srdca, znižuje riziko depresie a dokonca predlžuje život. Podľa vedcov stačí len rok stredomorského stravovania na to, aby sa v črevách rozmnožili baktérie prispievajúce k „zdravému“ starnutiu a vyhynuli tie, ktoré podporujú vznik zápalu.

Tento typ stravy je bohatý na ovocie a zeleninu, orechy, strukoviny, cereálie, celozrnné obilniny, ryby a nesaturované tuky (ako je olivový olej) a zvyčajne nezahŕňa množstvo mäsa a mliečnych výrobkov.

Napočúvali ste sa už mnohé o stredomorskej diéte, a stále neviete, ako by ste ju mohli začleniť do každodenného života? Poradí vám špecialistka Bahee Van de Borová.

„Stredomorská strava obvykle zahŕňa viac morských plodov, najmä mastné a biele ryby, malé množstvo červeného mäsa a strukoviny v polievkach alebo falafeloch,“ hovorí de Borová. Pri varení sa namiesto masla používa olivový, repkový alebo slnečnicový olej a pri príprave raňajok sa dá pracovať so semiačkami, orechmi a ovocím.

„Na prípravu polievok a omáčok sa používa cibuľa, pór, paradajky a cesnak, ktoré podporujú prospešné baktérie v črevách,“ hovorí de Borová. „Snažte sa jesť aspoň dve porcie ovocia a zeleniny denne.“

Raňajky

Okrem samotných orechov a ovocia si na raňajky môžete pripraviť vajíčka so zeleninou, ako je cibuľa, paradajky, červená paprika a cesnak.

Môžete sa tiež inšpirovať Blízkym východom a na raňajky si pripraviť tanier obložený falafelom, rôznymi dipmi (napríklad hummusom), zeleninou vrátane uhoriek a olív a celozrnným pečivom.

Ak vás tieto možnosti neoslovili, pripravte si sendvič zo špenátu a feta syru.

Obed

Obed môžete začať napríklad polievkou zo strukovín a pretlaku. Môžete ju podávať s celozrnným chlebom.

Na obed sa tiež hodí šalát zo sardiniek, makrel alebo lososa. Ako prílohu zvoľte uhorky, olivy, hlávkový šalát a toast z celozrnného chleba, ktorý môžete pokvapkať olivovým olejom.

Večera

Na večeru v stredomorskom štýle sa opäť môžete uchýliť k rybám. Upečte ich na rastlinnom oleji a ako prílohu pridajte zemiaky a zeleninu.

Na večeru sa tiež hodí cícerová omáčka so zemiakmi, baklažánom a ďalšou zeleninou spolu s kuskusom alebo ryžou.

Večerať môžete aj opečené morské plody so zeleninou, grilované kura s jogurtovým dipom, sezónnou zeleninou a chlebom alebo opečenú taliansku zeleninu s cestovinami.

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, DP, theguardian.com, huffingtonpost.co.uk
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Koronavírus a jedlo: Experti vysvetľujú, či sa vírus šíri cez potraviny

Koronavírus a jedlo: Experti vysvetľujú, či sa vírus šíri cez potraviny

VČERA - 19:52Zdravie

Skutočne by sme sa mali báť nezabalených potravín a jedla z donášky?

Takéto stravovanie spomaľuje boj tela proti infekcii

Takéto stravovanie spomaľuje boj tela proti infekcii

VČERA - 18:42Zdravie

Vedcom sa podarilo zistiť, že špecifický druh stravy výrazne spomaľuje boj tela proti infekcii.

10 vecí, ktoré by ste nemali robiť pred návštevou lekára

10 vecí, ktoré by ste nemali robiť pred návštevou lekára

VČERA - 18:20Zdravie

Skvalitnite výsledky lekárskych testov dodržiavaním správnych opatrení pred prehliadkou. Týchto 10 vecí pred návštevou lekára nerobte.

Ako bezpečne nakupovať a ako ošetriť potraviny po príchode domov

Ako bezpečne nakupovať a ako ošetriť potraviny po príchode domov

19:59 28.03.2020Zdravie

Obchody s potravinami sú jedným z mála miest, kam môžeme počas epidémie koronavírusu zamieriť. Je to ale bezpečné? Ako sa starať o potraviny, ktoré si prinesieme domov?

Koronavírus: Tieto chyby pri praní rozširujú vírus

Koronavírus: Tieto chyby pri praní rozširujú vírus

19:40 28.03.2020Zdravie

Aj pranie má svoje zásady, aby ste nešírili nový koronavírus.