Štvrtok, 28.3.2024Meniny má Soňa

Tento druh oleja na varenie spôsobuje genetické zmeny v mozgu

• 18:04 26.01.2020
  • Bratislava
Tento druh oleja na varenie spôsobuje genetické zmeny v mozgu

Bežne používaný olej podľa nových zistení ovplyvňuje hypotalamus, časť mozgu, kde sa odohráva množstvo kritických procesov.

Konzumácia bežne používaného sójového oleja vedie nielen k obezite a cukrovke, ale môže mať vplyv aj na neurologické stavy, ako je autizmus, Alzheimerova choroba, úzkosť a depresia. K týmto záverom dospeli vedci z University of California - Riverside (UCR).

V štúdii uskutočnenej na myšiach vedci pozorovali výrazné účinky sójového oleja na hypotalamus, oblasť mozgu, kde dochádza k mnohým kritickým procesom. Výskumný tím objavil takmer 100 génov produkovaných v hypotalame, vrátane oxytocínu, známeho ako hormón lásky, ktoré boli poznačené konzumáciou sójového oleja.

„Hypotalamus reguluje telesnú hmotnosť prostredníctvom vášho metabolizmu, udržuje telesnú teplotu, je rozhodujúci pre reprodukciu a fyzický rast, ako aj pre vašu reakciu na stres,“ uviedla Margarita Curras-Collazová, vedúca autorka štúdie uverejnenej v časopise Endocrinology.

Výskumný tím zatiaľ neurčil, ktoré chemikálie v oleji sú zodpovedné za zmeny v hypotalame. „Vylúčili však dvoch kandidátov. Nie je to kyselina linolová, pretože aj modifikovaný olej spôsobil genetické poruchy; nie je to ani stigmasterol, látka podobná cholesterolu, ktorá sa prirodzene vyskytuje v sójovom oleji,“ uvádza sa v štúdii.

Ľudia by mali obmedziť konzumáciu sójového oleja

Identifikácia zlúčenín zodpovedných za negatívne účinky je dôležitou oblasťou pre budúci výskum tímu. „To by mohlo v budúcnosti pomôcť navrhnúť zdravšie oleje,“ uviedla Poonamjot Deolová, prvá autorka štúdie.

„Ak je tu jedna správa, ktorú by si mali ľudia odniesť, tak je to táto: znížte spotrebu sójového oleja,“ dodala Deolová. Tím porovnával myši kŕmené tromi rôznymi stravami s vysokým obsahom olejov: sójový olej, modifikovaný sójový olej s nízkou hladinou kyseliny linolovej a kokosový olej.

Veria, že tento objav by mohol mať dopad nielen na energetický metabolizmus, ale aj na správne fungovanie mozgu a choroby, ako je autizmus alebo Parkinsonova choroba.

Rovnaký výskumný tím v roku 2015 zistil, že sójový olej u myší vyvoláva obezitu, cukrovku, inzulínovú rezistenciu a stukovatenú pečeň. Potom v štúdii z roku 2017 tá istá skupina vedcov preukázala, že ak je sójový olej modifikovaný, aby mal nízku hladinu kyseliny linolovej, tak prináša menšie riziko obezity a inzulínovej rezistencie.

Sójové produkty nemusíte vynechávať

Tím uviedol, že zistenia sa týkajú iba sójového oleja, nie iných sójových výrobkov alebo iných rastlinných olejov. Ako uvádza Frances Sladeková, toxikologička na UCR a profesorka bunkovej biológie:

„Nevyhadzujte tofu, sóju, edamam ani sójovú omáčku. Mnoho sójových výrobkov obsahuje iba malé množstvo oleja a veľké množstvo zdravých zlúčenín, ako sú esenciálne mastné kyseliny a bielkoviny“.

Táto štúdia využívala samce myší. Pretože oxytocín je taký dôležitý pre zdravie matiek a podporuje väzbu matka-dieťa, podobné štúdie sa musia vykonať s použitím samíc myší.

Kokosový olej, ktorý obsahuje nasýtené tuky, spôsobil len veľmi málo zmien v hypotalamických génoch.

Zdroj: Info.sk, TM, academic.oup.com, ucrtoday.ucr.edu, eurekalert.org