• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Nedeľa, 2.10.2022Meniny má Levoslav
15°Bratislava

Rezistentný škrob má prekvapivé účinky na zdravie. Nájdeme ho v týchto potravinách

  • 19:57 25.11.2019
  • Bratislava
Rezistentný škrob má prekvapivé účinky na zdravie. Nájdeme ho v týchto potravinách

Nie všetky typy škrobov sú škodlivé. Čítajte ďalej a dozviete sa, ako vplýva rezistentný škrob na organizmus a odkiaľ ho môžete získať.

Rezistentné škroby sú výnimočné tým, že ich telo nemôže rozložiť na použiť na energiu. Namiesto toho tieto škroby čiastočne alebo úplne prechádzajú tráviacim systémom. Aj keď nejde o vlákninu, rezistentný škrob pôsobí veľmi podobným spôsobom.

Škrob je typ uhľohydrátu, ktorý obsahuje dlhý reťazec molekúl cukru. Telo zvyčajne rozloží škroby veľmi ľahko a tento cukor použije na energiu. Nájdeme ich v mnohých rôznych rastlinných potravinách vrátane zemiakov, ryže a kukurice.

Rôzne druhy rezistentného škrobu sa vyskytujú v rôznych potravinách a môžu mať určité zdravotné prínosy pre naše trávenie. Čítajte ďalej a dozviete sa, ako vplýva rezistentný škrob na organizmus a odkiaľ ho môžete získať.

Druhy rezistentného škrobu

Jednotlivé typy rezistentného škrobu sa líšia buď vo svojej fyzickej štruktúre alebo v dôvodoch, prečo sú odolné voči tráveniu. Mnoho potravín obsahuje viac ako jeden druh rezistentného škrobu v závislosti od toho, ako ich človek varí, alebo kedy sa ich rozhodne jesť.

Typ 1

Škrob zostáva prilepený na vláknitej bunkovej stene jedla, ktoré človek konzumuje. Človek nemôže fyzicky stráviť vlákninu alebo samotný škrob. Rezistentný škrob tohto typu nájdeme v strukovinách, semienkach a mnohých obilninách.

Typ 2

Je bežnejší v niektorých surových potravinách a má špecifickú štruktúru, ktorá ľuďom sťažuje trávenie. Napríklad mierne nezrelý banán má vyšší podiel rezistentného škrobu typu 2 ako úplne zrelý banán.

Typ 3

Ide o vysoko odolný škrob, ktorý sa vytvára počas procesu zahrievania a chladenia škrobových potravín. Napríklad, keď necháte ryžu alebo zemiaky po varení vychladnúť, niektoré škroby sa zmenia na vysoko odolné.

Typ 4

Sú to spracované a modifikované formy škrobu. Tieto odolné škroby nie sú prírodného pôvodu.

Typ 5

Rezistentný škrob, ktorý sa spojil s nejakým typom tuku, zmenil štruktúru a vďaka tomu je odolnejší voči tráveniu.

Výhody rezistentného škrobu

Rezistentný škrob pôsobí v tele veľmi podobne ako niektoré typy vlákniny. Tieto škroby prechádzajú cez tenké črevo bez toho, aby došlo k ich tráveniu, čo im umožňuje kŕmiť baktérie v hrubom čreve.

Keďže tráviace baktérie zohrávajú zásadnú úlohu v celkovom zdraví, je dôležité nájsť spôsoby, ako ich kŕmiť a udržiavať zdravé.

Zlepšené trávenie a zdravie hrubého čreva

Keď rezistentné škroby dorazia do hrubého čreva, stanú sa potravou pre prospešné baktérie, ktoré ich menia na niekoľko rôznych mastných kyselín s krátkym reťazcom. Patrí medzi ne butyrát, ktorý je dôležitou zložkou buniek hrubého čreva.

Butyrát znižuje hladiny zápalu v hrubom čreve. Môže tak pomôcť chrániť pred problémami, ako je ulcerózna kolitída a zápalová kolorektálna rakovina. Teoreticky môže butyrát tiež pomôcť s ďalšími zápalovými problémami v čreve, ako sú:

  • zápcha
  • hnačka
  • Crohnova choroba
  • divertikulitída

Lepšia citlivosť na inzulín

Rezistentný škrob môže u niektorých ľudí pomôcť zlepšiť citlivosť na inzulín. Nižšia citlivosť na inzulín môže hrať úlohu pri niekoľkých poruchách vrátane obezity, cukrovky a dokonca aj srdcových chorôb.

Jedna štúdia zistila, že muži s nadváhou alebo obezitou, ktorí každý deň jedli 15–30 gramov rezistentného škrobu, mali zvýšenú citlivosť na inzulín v porovnaní s mužmi, ktorí tieto škroby nejedli.

Väčší pocit sýtosti

Štúdia z roku 2017 zistila, že konzumácia 30 g rezistentného škrobu denne po dobu 6 týždňov pomohla znížiť hormóny, ktoré spôsobujú hlad u zdravých ľudí s nadváhou. Tento škrob tiež zvyšuje hladiny zlúčenín, ktoré pomáhajú človeku cítiť sa ráno menej hladný. Toto zvýšenie sýtosti by mohlo zabrániť zbytočnému prejedaniu a nadmernému príjmu kalórií.

Rezistentný škrob a vláknina

Aj keď vláknina a rezistentný škrob sa líšia v štruktúre molekúl, ich účinky na telo sú veľmi podobné. Výsledkom je, že mnoho ľudí klasifikuje rezistentný škrob ako formu vlákniny. Rezistentný škrob aj vláknina sú druhy uhľohydrátov, ktoré má telo problémy rozložiť.

V hrubom čreve pôsobí rezistentný škrob rovnako ako vláknina. Vyživuje zdravé baktérie a podporuje fermentáciu, ktorá vytvára zdravé vedľajšie produkty, ako je butyrát. Rovnako ako vláknina, rezistentný škrob zväčšuje objem stolice a môže pomôcť s rýchlosťou pohybu čriev. Preto môže rezistentný škrob tiež pomôcť pri zmiernení zápchy.

Potraviny s vysokým obsahom rezistentného škrobu:

  • celozrnný toast
  • chlieb
  • kukuričné ​​vločky
  • cereálie
  • ovsené vločky
  • müsli
  • čipsy
  • surové banány
  • biele fazule
  • strukoviny

Okrem toho, varenie a ochladenie niektorých škrobových potravín, ako sú zemiaky a ryža, môže zvýšiť hladinu rezistentného škrobu.

Vedľajšie účinky

Rezistentný škrob pôsobí podobne ako vláknina v tele a je súčasťou mnohých každodenných potravín. Pri konzumácii rezistentného škrobu je preto vo všeobecnosti malé riziko vedľajších účinkov.

Avšak konzumácia väčšieho množstva rezistentného škrobu môže spôsobiť mierne vedľajšie účinky, ako je plynatosť a nadúvanie. Trávenie rezistentného škrobu však môže spôsobovať menej plynov ako trávenie niektorých typov vlákniny.

Niektorí jedinci môžu mať alergie alebo reakcie na konkrétne potraviny s vysokým obsahom rezistentného škrobu.

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, TM, ncbi.nlm.nih.gov, medicalnewstoday.com
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Ako rázne zastaviť prejedanie: Tieto 4 jedlá nesmiete vynechať z jedálnička

Ako rázne zastaviť prejedanie: Tieto 4 jedlá nesmiete vynechať z jedálnička

DNES - 13:08Zdravie

Kľúčom k chudnutiu nie je len vynechávanie kalórií, ale aj ich správne zloženie. Tieto jedlá spravia rázny koniec s prejedaním.

Biele korenie v kuchyni často nepoužívate, ale mali by ste. Presvedčí vás o tom týchto 14 dôvodov

Biele korenie v kuchyni často nepoužívate, ale mali by ste. Presvedčí vás o tom týchto 14 dôvodov

DNES - 10:57Zdravie

Vďaka jemnej chuti a farbe sa biele korenie hodí nielen do svetlých pokrmov. Zistite, o čo prichádzate, keď ho pri varení obchádzate.

​V ktorej časti dňa je ideálny čas na veľkú potrebu? Slová odborníkov sú jednoznačné

​V ktorej časti dňa je ideálny čas na veľkú potrebu? Slová odborníkov sú jednoznačné

DNES - 6:37Zdravie

Rozhovor o návšteve toalety a zdravom vyprázdňovaní by nemal byť tabu, tvrdia lekári. Ako zistiť, či vaše vyprázdňovanie funguje správne?

Čas, kedy chodíte spať a vaše sny môžu predpovedať riziko demencie

Čas, kedy chodíte spať a vaše sny môžu predpovedať riziko demencie

VČERA - 21:52Zdravie

Vaše spánkové návyky môžu predpovedať, aká je pravdepodobnosť, že sa u vás rozvinie demencia.

​Počas tehotenstva sa vyhýbajte tomuto analgetiku. Takéto môžu byť následky na plod

​Počas tehotenstva sa vyhýbajte tomuto analgetiku. Takéto môžu byť následky na plod

VČERA - 21:14Zdravie

K jeho užívaniu vás môže lákať množstvo dôvodov, no počas tehotenstva to radšej neriskujte. Takto sa môže známe analgetikum podpísať na zdraví potomka.