• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Pondelok, 17.1.2022Meniny má Nataša
Bratislava

Soľ a krvný tlak: Toto chutné jedlo dokáže zmierniť negatívny účinok soli

  • 18:12 09.11.2019
  • Bratislava
Soľ a krvný tlak: Toto chutné jedlo dokáže zmierniť negatívny účinok soli

Existuje potravina, ktorá môže zvrátiť poškodenie krvných ciev spôsobené stravou s vysokým obsahom sodíka.

Štúdia zistila, že konzumácia mliečnych výrobkov, ako je syr, môže zmierniť škody na tele napáchané vysokým príjmom soli. Konzumácia syra pomáha chrániť krvné cievy pred poškodením slanými potravinami v dôsledku vysokého množstva antioxidantov, ktoré syr obsahuje.

Strava s vysokým obsahom soli zvyšuje oxidačný stres, ktorý predstavuje nerovnováhu medzi antioxidantmi a voľnými radikálmi v tele. To má za následok vaskulárnu dysfunkciu, ktorá spôsobuje vysoký krvný tlak a zvyšuje riziko kardiovaskulárnych ochorení.

Štúdia publikovaná v časopise The Journal of Nutrition skúmala skupinu zdravých dospelých bez citlivosti na soľ, ktorí boli nefajčiari a neužívali žiadne lieky. Citlivosť na soľ z hľadiska krvného tlaku znamená náhly alebo okamžitý nárast krvného tlaku po jedle s vysokým obsahom soli.

Keď účastníkom štúdie podávali stravu s 5,5 g sodíka za deň, pociťovali stuhnutosť, zúženie tepien a dysfunkciu krvných ciev. Negatívny účinok stravy s vysokým obsahom sodíka sa však odstránil, keď jedli štyri porcie syra - čo zodpovedá 170 g syra denne.

Predchádzajúce štúdie preukázali súvislosť medzi mliečnymi výrobkami, ako sú syry s vysokým obsahom sodíka a zlepšením zdravia srdca. Profesorka Lacy Alexanderová, spoluautorka štúdie, vysvetlila:

„Štúdie ukázali, že ľudia, ktorí každý deň konzumujú odporúčaný počet porcií mliečnych výrobkov, majú zvyčajne nízky krvný tlak a všeobecne lepšie kardiovaskulárne zdravie. Chceli sme sa bližšie pozrieť na tieto súvislosti a preskúmať niektoré z presných mechanizmov, ktorými môže syr, mliečny výrobok, ovplyvniť zdravie srdca.”

Sodík je minerál nevyhnutný pre ľudské telo, ale vysoký príjem sodíka môže spôsobiť vysoký krvný tlak, ktorý zvyšuje riziko srdcových chorôb, infarktu a mozgovej príhody.

Podľa American Heart Association je ideálne množstvo dennej spotreby sodíka 1,5 g (alebo 3,75 g soli), no nie viac ako 2,3 g sodíka (alebo 5,75 g soli) za deň.

Prvá autorka štúdie Billie Alba uviedla:

„Aj keď existuje veľký tlak na zníženie obsahu sodíka v strave, pre mnoho ľudí je to náročné. Alternatívnou stratégiou na zníženie kardiovaskulárneho rizika a zlepšenie zdravia ciev bez toho, aby sa nevyhnutne znížil celkový obsah sodíka, by mohlo byť začlenenie viacerých mliečnych výrobkov, napríklad syrov, do stravy.“

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, TM, academic.oup.com, cambridge.org
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Na dlhé kúpanie zabudnite! Takto vám môže uškodiť, varuje lekár

Na dlhé kúpanie zabudnite! Takto vám môže uškodiť, varuje lekár

VČERA - 20:07Zdravie

Polihovanie v napustenej vani je lákadlom najmä počas dlhých zimných večerov. Podľa lekára Georgea Moncrieffa je to ale pasca najmä pre určitú skupinu ľudí.

Toto bežné jedlo môže výrazne znížiť riziko demencie

Toto bežné jedlo môže výrazne znížiť riziko demencie

VČERA - 8:34Zdravie

Demencia ovplyvňuje pamäťové schopnosti človeka, ale existujú spôsoby, ako riziko znížiť.

Rakovina pečene: Varovný znak pod rebrom a ďalšie symptómy, ktoré nesmiete ignorovať

Rakovina pečene: Varovný znak pod rebrom a ďalšie symptómy, ktoré nesmiete ignorovať

VČERA - 7:27Zdravie

Karcinóm pečene sa môže prejavovať viacerými spôsobmi. Zistite, aké je vaše riziko.

Táto častá chyba v sprche vás oberá o kvalitný spánok

Táto častá chyba v sprche vás oberá o kvalitný spánok

20:37 15.01.2022Zdravie

Milióny ľudí na celom svete zápasia so spánkovou depriváciou. Nepríjemnému problému sa ale dá vyhnúť správnym postupom pri sprchovaní.

Táto potravina znižuje riziko rakoviny a srdcových ochorení. Stačí pol lyžice denne

Táto potravina znižuje riziko rakoviny a srdcových ochorení. Stačí pol lyžice denne

19:37 15.01.2022Zdravie

Vďaka tejto bežnej potravine dokážete znížiť riziko kardiovaskulárnych chorôb.