Pondelok, 17.2.2020Meniny má Miloslava

Nobelovu cenu za fyziku získali traja vedci za výskum vesmíru

• 12:24 08.10.2019
  • Štokholm
Nobelovu cenu za fyziku získali traja vedci za výskum vesmíru

Nobelovu cenu za fyziku za rok 2018 získali v utorok James Peebles z Princetonskej univerzity (USA) za svoj výskum fyzikálnej kozmológie, ako aj Michael Mayor a Didier Queloz zo Ženevskej univerzity (Švajčiarsko) za objav exoplanéty obiehajúcej okolo hviezdy podobnej nášmu Slnku. Oznámila to švédska Kráľovská akadémia vied, ktorá cenu udeľuje.

Všetci traja vedci prispeli podľa slov generálneho tajomníka Kráľovskej akadémie vied Gorana Hanssona „k pochopeniu evolúcie vesmíru a miesta, ktoré v ňom má náš svet“. Polovicu ceny získal podľa agentúry AP Peebles a o druhú polovicu sa za spoločný objav podelia Mayor a Queloz.

Okrem medaile a diplomu si všetci traja laureáti rozdelia aj finančnú odmenu v hodnote deväť miliónov švédskych korún (takmer 828.000 eur).

V pondelok vyhlásili mená laureátov Nobelovej ceny za fyziológiu alebo medicínu. Získali ju Gregg L. Semenza z Univerzity Johna Hopkinsa (USA), Peter J. Ratcliffe z Oxfordskej univerzity (Británia) a William G. Kaelin z Harvardovej univerzity (USA) za výskum molekulárnych mechanizmov, prostredníctvom ktorých bunky vnímajú dostupnú hladinu kyslíka a reagujú na ňu.

Nobelovou cenou za fyziológiu alebo medicínu sa začala séria udeľovania týchto prestížnych ocenení. V stredu oznámia držiteľov ceny za chémiu, v piatok ceny mieru a v pondelok ceny za ekonómiu. Nobelovu cenu za literatúru budú udeľovať vo štvrtok, a to ako za rok 2019, tak aj za rok 2018, keď udelená nebola.