• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Pondelok, 9.12.2019Meniny má Izabela
Bratislava

8 jedál, ktoré na zdravie pôsobia rovnako zle ako cigarety

  • 19:23 13.09.2019
  • Bratislava
8 jedál, ktoré na zdravie pôsobia rovnako zle ako cigarety

S konzumáciou niektorých jedál by sme to rozhodne nemali preháňať.

Okrem fajčenia je dnes jedenie nezdravých jedál jednou z najčastejších príčin vzniku chronických a často aj smrteľných ochorení. Za nezdravé jedlá sa dajú považovať tie, ktorým chýbajú dôležité živiny a ich jedinou úlohou je dodať telu pocit spokojnosti, ktorý však dlho nevydrží.

Medzi škodlivými potravinami nájdeme aj tie, ktoré sa často zdajú ako lepší variant škodlivejších produktov. Poďme sa pozrieť na 8 jedál, ktoré telu škodia rovnako, ak nie viac ako cigarety.

1. Ovocné džúsy

Foto: Billion Photos/Shutterstock.com

Samotné ovocie je kľúčovou zložkou zdravej stravy. Obsahuje množstvo živín a vitamínov, ktoré telu v žiadnom prípade neškodia. Horšie je to v prípade ovocných džúsov.

Odšťavením sa z ovocia vytráca vláknina, ktorá inak pomáha pri tráviacich problémoch a celkovom zdraví čriev a žalúdka. Vláknina hrá tiež dôležitú úlohu pri prevencii cukrovky, srdcových ochorení a obezity.

S pitím ovocných džúsov to netreba preháňať. Keďže niektoré z nich neraz obsahujú viac cukru ako jedna plechovka koly, ich častá konzumácia nás pred cukrovkou neochráni, ale naopak privedie bližšie. Ak teda máte chuť na niečo sladké, dajte si radšej celý pomaranč namiesto pohára džúsu.

2. Müsli tyčinky

Možno obsahujú veľa prospešných živín, no spolu s nimi aj kopu cukru. Jedna müsli tyčinka obsahuje priemerne 15 až 30 gramov cukru. Ak sa chcete zasýtiť a zároveň doplniť tyčinky, v obchode si kúpte také, ktoré obsahujú aspoň 3 gramy vlákniny, 5 gramov bielkovín a menej ako 10 gramov cukru v jednej porcii.

3. Sushi

V tomto prípade nehovoríme o sushi samotnom, ale skôr o rôznych prísadách a omáčkach, ktoré sa k nemu podávajú. Do niektorých sushi variácií sa bežne pridáva majonéza, smotana a rôzne druhy omáčok, ktoré z jednej porcie jedla spravia raňajky, obed aj večeru. Preto ak túžite po tejto ázijskej špecialite, vyberte si jednoduché varianty bez ozdôb.

4. Ryby z chovu

Foto: Andrey Burstein/Shutterstock.com

Ryby z oceánu sú skvelou potravinou nabitou živinami. Ich hlavným prínosom sú omega-3 mastné kyseliny, ktoré človeka chránia pred porážkou a srdcovými ochoreniami.

Ryby, ktoré bežne dostať v obchodoch, väčšinou pochádzajú z chovu na farmách. To znamená, že sa neživia tým istým, čo konzumujú ryby z voľnej prírody, a teda nie sú také bohaté na prospešné látky. Okrem toho často obsahujú chemikálie a nebezpečné látky, vďaka ktorým na farmách rýchlejšie rastú. Pri nákupe sa preto oplatí informovať o pôvode výrobku, ktorý kupujete.

5. Potraviny bez obsahu tuku

V predošlých rokoch sa stala trhákom diéta, ktorá spočíva v minimálnej konzumácii tučných jedál. Výrobcovia zareagovali na nové požiadavky spotrebiteľov, a prirodzené tuky začali nahrádzať spracovanými cukrami, aby si jedlá zachovali aspoň akú-takú chuť.

Tuk nie je vždy na škodu, a pokiaľ ho kupujete v zdravých potravinách, nič tým neriskujete. Bohaté zásoby tuku nájdete napríklad v cottage cheese alebo gréckom jogurte, ktoré sú okrem toho dobrým zdrojom bielkovín.

6. Cereálie

Cereálie sme dlho pokladali za najlepší štart dňa. Kúsky v miske zaliatej mliekom dodnes obľubujú malí aj veľkí, no pravda je taká, že väčšina z nich sa vyrába zo spracovaných obilnín.

Počas spracovania sa z cereálií stráca obrovské množstvo vlákniny a iných živín, vďaka ktorým sa cítime dlhšie sýti. Do cereálií sa navyše pridáva množstvo cukru, aby po nich bažilo každé dieťa.

Ak chcete na raňajky niečo zdravé, vymeňte cereálie za misku ovsených vločiek alebo celozrnné výrobky.

7. Biely chlieb

Foto: Gamzova Olga/Shutterstock.com

Aj biele pečivo sa vyrába zo spracovaných obilnín, kvôli čomu neobsahuje dostatok zdraviu prospešných látok. Nahraďte ho preto celozrnnými potravinami, ktoré vám dodajú dosť vlákniny na to, aby ste znížili riziko nadváhy, vysokého tlaku a cukrovky.

8. Sója

Sójové výrobky neškodia len zdraviu, ale aj životnému prostrediu. Pestovanie sóje oberá pôdu o živiny a väčšinou sa nezaobíde bez genetických modifikácií, ktoré však nesľubujú bohatý obsah živín v potravine.

Sója okrem toho obsahuje vysoký počet izoflavónov, ktoré zvyšujú podiel estrogénu v tele, v dôsledku čoho môžu narušiť menštruačný cyklus. Častá konzumácia sóje sa spája aj so zvýšenou aktivitou hormónov štítnej žľazy, ktorá môže zapríčiniť pokles hmotnosti, potenie a opuch krku.

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, DP, brightside.me
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Hrozí vám obezita? Jeden z vašich rodičov to dokáže predpovedať

Hrozí vám obezita? Jeden z vašich rodičov to dokáže predpovedať

VČERA - 18:21Zdravie

Obezitu dokážu predpovedať 3 jednoduché faktory, ktoré pramenia aj od rodičov.

Táto aktivita znižuje riziko rakoviny prostaty o polovicu

Táto aktivita znižuje riziko rakoviny prostaty o polovicu

20:05 07.12.2019Zdravie

Rakovina prostaty najčastejšie postihuje mužov po 50-ke. Riziko rakoviny dokážete ovplyvniť aj tým, akým aktivitám sa venujete vo svojom voľnom čase.

O skleróze multiplex treba vedieť viac, tvrdí iniciatíva Spolu môžeme

O skleróze multiplex treba vedieť viac, tvrdí iniciatíva Spolu môžeme

9:57 06.12.2019Zdravie

Iniciatíva "Spolu môžeme" (SM) realizuje edukačné aktivity o tejto chorobe a tiež projekty, ktoré sa venujú podpore tvorivosti i zdravého životného štýlu.

Hormonálna antikoncepcia má prekvapivý vplyv na štruktúru mozgu

Hormonálna antikoncepcia má prekvapivý vplyv na štruktúru mozgu

21:01 05.12.2019Zdravie

U žien, ktoré užívali hormonálnu antikoncepciu boli zaznamenané zmeny v mozgu.

Často predpisované lieky na krvný tlak nie sú najúčinnejšie. Toto liečivo funguje lepšie

Často predpisované lieky na krvný tlak nie sú najúčinnejšie. Toto liečivo funguje lepšie

20:34 04.12.2019Zdravie

Ukázalo sa, že tabletky, ktoré lekári často predpisujú na vysoký krvný tlak, nie sú až také efektívne.