Piatok, 5.6.2020Meniny má Laura

Biologický vek sa dá zvrátiť, tvrdia vedci v prelomovej štúdii

• 20:56 14.09.2019
  • Los Angeles
Biologický vek sa dá zvrátiť, tvrdia vedci v prelomovej štúdii

Predbežná štúdia nevylučuje možnosť, že biologický vek sa dá zvrátiť pomocou troch ingrediencií.

Vek je číslo, ktorým udávame počet rokov, ktoré uplynuli od nášho narodenia. Pri biologickom veku však hovoríme o niečom trochu inom.

Biologický vek sa spája s rýchlosťou, akou naše telo starne a zaznamenáva približný čas, keď môžeme očakávať prejav prvých príznakov a ochorení súvisiacich so starnutím. Vedci dokážu určiť biologický vek analýzou chemických zmien DNA, ktoré postupom času nastávajú v tele každého z nás. Dvaja 35-roční ľudia sa teda napríklad mohli narodiť v tom istom roku, no ich biologický vek môže byť vyšší alebo nižší ako ten chronologický.

Možno ste už počuli o takzvaných „epigenetických hodinách“. Ide o biochemický test, ktorý vyvinuli na predpovedanie úmrtia človeka. Epigenetické hodiny zohrali hlavnú úlohu aj v predbežnej štúdii, podľa ktorej možno biologický vek znížiť užívaním jedného rastového hormónu a dvoch liekov na cukrovku až o 2,5 roka.

9 pacientov užívalo trojicu týchto liečiv a vedci im neskôr zmerali biologický vek pomocou epigenetických hodín. Prekvapivo dospeli k zisteniu, že biologický vek každého z nich sa znížil priemerne o 2,5 roka.

Vedcov šokoval aj ďalší neočakávaný výsledok. 6 pacientom po pol roku od skončenia štúdie odobrali vzorky krvi a zisťovali, či došlo k ďalšej zmene biologického veku. Zistilo sa, že biologický vek každého z nich sa naďalej znižoval aj napriek tomu, že pacienti už lieky dávno neužívali.

Svoje prekvapenie vo vedeckom časopise Nature netajil ani genetik Kalifornskej univerzity Steve Horvath. „Spomalenie hodín by sa dalo očakávať, ale určite nie ich pretočenie,“ hovorí Horvath.

Ďalšou zaujímavosťou je to, že pôvodný zámer výskumu nijako nesúvisí s jeho prevratným výsledkom. Vedci totiž iniciovali pokus s cieľom zistiť, či rastový hormón dokáže bezpečne obnoviť tkanivo týmusu, čo sa napokon potvrdilo. Lieky na cukrovku mali slúžiť ako zábrana pred vznikom diabetu, ktorý je častým vedľajším príznakom užívania rastového hormónu. Testovanie jeho účinku na biologické hodiny prebehlo len tak mimochodom.

Na záver treba zdôrazniť, že výsledky sú nateraz len predbežné a predtým, ako budeme môcť s istotou povedať, že dokážeme zvrátiť biologický vek, bude musieť prebehnúť ešte množstvo výskumov.

Zdroj: Info.sk, DP, nature.com, iflscience.com