• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Pondelok, 16.12.2019Meniny má Albína
Bratislava

Prečo je dobré vypnúť klimatizáciu 5 - 10 minút pred dojazdom do cieľa

  • 9:10 20.08.2019
  • Bratislava
Prečo je dobré vypnúť klimatizáciu 5 - 10 minút pred dojazdom do cieľa

Najčastejším problémom, ktorý stojí za nefunkčnosťou klimatizácie, je únik chladiacej kvapaliny.

V letných mesiacoch si šoféri bez fungujúcej klimatizácie nevedia jazdu predstaviť, pretože je to jediný spoľahlivý spôsob, ktorý ich ochráni pred vysokými teplotami a nebezpečným prehriatím organizmu. Vodič v rozhorúčenom aute má spomalené reflexy, je apatický a hrozí tak väčšie riziko dopravnej nehody.

Správnu funkčnosť klimatizácie rozpoznajú motoristi jej sledovaním v prevádzke. Ak sa teplota vzduchu pohybuje okolo 30 stupňov Celzia, pri správne nastavenej klimatizácii by sa mala teplota vzduchu z výduchu ventilácie pohybovať v rozmedzí 10 - 15 stupňov Celzia. Takýto studený vzduch v konečnom dôsledku vytvorí v kabíne vozidla požadovaných napr. 22 stupňov Celzia. Kompresor klimatizácie by sa pri voľnobehu nemal u väčšiny áut vypínať. Rovnako tak, akýkoľvek hluk vychádzajúci z kompresora autoklimatizácie, môže naznačovať problém,“ radí Petr Vaněček.

Najčastejšou chybou, kedy klimatizácia poriadne nefunguje, je únik chladiaceho média. Pri bežnej prevádzke dochádza k úniku média zväčša na pružných miestach, ako sú vysokotlakové hadice, ďalej tiež v miestach spojov jednotlivých dielov a v neposlednom rade na mechanicky poškodených častiach. K úniku chladiaceho média prichádza u všetkých typov klimatizácií. Niektorí výrobcovia vozidiel uvádzajú hodnotu prípustného úniku chladiaceho média za rok od 5 do 25 % množstva (hmotnosti) náplne. Ak nie je okruh naplnený dostatočným množstvom, znižuje sa účinnosť klimatizácie.

Ďalším častým problémom klimatizačného okruhu je porucha klima-kompresora. Významný vplyv na správny chod kompresora má špeciálny vysokoviskózny olej. Tento olej má veľmi podobnú funkciu ako ten v motore vozidla a rovnako má tiež svoju životnosť. Zaisťuje premazávanie kompresora, a tým pádom jeho správny chod. Pri kontrole a údržbe klimatizačného okruhu je dobré dbať aj na výmenu tohto oleja. Obvyklé množstvo v okruhu je 10 – 15 g. Bez tohto oleja sa kompresor už po niekoľkých minútach poškodí a môže sa aj úplne zadrieť.

Dôležité je však predchádzať prípadným problémom a vedieť s klimatizáciou pracovať. Okrem pravidelného čistenia, dopĺňania a výmeny filtrov je dobré vypnúť klimatizáciu 5 - 10 minút pred dojazdom auta do cieľa trasy a umožniť tak vyschnutie výparníka. Týmto krokom sa predchádza usádzaniu baktérií i nepríjemnému zápachu.

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, TASR
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Škoda Karoq sa od jesene 2020 bude vyrábať aj v Bratislave

Škoda Karoq sa od jesene 2020 bude vyrábať aj v Bratislave

VČERA - 16:31Auto

Minulý týždeň sa začala sériová výroba kompaktného SUV Škoda Karoq v Nižnom Novgorode.

Audi predala v novembri vyše 163.300 áut, dosiahla najlepší november v histórii

Audi predala v novembri vyše 163.300 áut, dosiahla najlepší november v histórii

15:08 07.12.2019Auto

Nemecká automobilka Audi zvýšila minulý mesiac predaj áut vo svete o takmer štvrtinu, pod čo sa podpísalo najmä výrazné zvýšenie predaja v Európe.

Vláda dotuje elektromobily, na ich nabíjanie zabudla, tvrdí dodávateľ energií

Vláda dotuje elektromobily, na ich nabíjanie zabudla, tvrdí dodávateľ energií

11:03 07.12.2019Auto

Štát spúšťa od 17. decembra druhé kolo dotácií na nákup elektromobilov. Problémom však môže byť ich nabíjanie, a to aj napriek postupne rastúcemu počtu nabíjacích staníc.

Tesla investuje do novej fabriky v Nemecku štyri miliardy eur

Tesla investuje do novej fabriky v Nemecku štyri miliardy eur

15:43 17.11.2019Auto

Americká automobilka Tesla plánuje do nedávno oznámenej továrne pri Berlíne investovať štyri miliardy eur.

Rastúci podiel benzínových automobilov zvyšuje uhlíkovú stopu

Rastúci podiel benzínových automobilov zvyšuje uhlíkovú stopu

11:38 17.11.2019Auto

Rastúci podiel predaja automobilov s benzínovými motormi na úkor naftových zvyšuje množstvo emisií oxidu uhličitého (CO2), vypúšťaných do atmosféry.