Piatok, 23.8.2019Meniny má Filip

Vedci objavili obrovský svet plný skrytých galaxií

• 19:03 08.08.2019
  • Bratislava
Vedci objavili obrovský svet plný skrytých galaxií

Nové zistenia vedcov môžu zmeniť naše chápanie vesmíru.

Vedci objavili veľkú populáciu skrytých galaxií, ktoré by mohli zmeniť naše chápanie toho, ako vesmír funguje. Nový prielomový prístup umožnil astronómom sa ešte bližšie pozrieť na vesmír, ktorý nás obklopuje.

Vedci objavili galaxie, ktoré boli doteraz neznáme, pričom ich existencia by mohla pomôcť vyriešiť niektoré z najhlbších a najzákladnejších otázok. Tao Wang z Tokijskej univerzity uviedol pre CNN:

„Je to prvýkrát, čo sa potvrdila tak veľká populácia obrovských galaxií počas prvých dvoch miliárd rokov z 13,7 miliárd rokov existencie vesmíru. Predtým boli pre nás neviditeľné. Toto zistenie je v rozpore so súčasnými modelmi pre toto obdobie kozmického vývoja a pomôže doplniť niektoré podrobnosti, ktoré doteraz chýbali.”

Nové zistenia astronómov boli publikované v časopise Nature.

Keby ste boli schopní vidieť samotné galaxie, boli by oveľa veľkolepejšie ako naša Mliečna dráha. „Na jednej strane by sa nočná obloha zdala oveľa majestátnejšou,“ povedal Wang a porovnal novoobjavenú časť vesmíru s našou vlastnou:

„Väčšia hustota hviezd znamená, že by bolo oveľa viac hviezd, ktoré by sa sa javili väčšie a jasnejšie. Ale naopak, veľké množstvo prachu znamená, že vzdialenejšie hviezdy by boli oveľa menej viditeľné, takže pozadím týchto jasných blízkych hviezd by mohla byť čiernota.“

Zo Zeme je však náročné týchto 39 galaxií pozorovať. Aj keď sú najväčšie svojho druhu, svetlo, ktoré dopadá na Zem, je znížené a natiahnuté, pretože k nám tak dlho cestuje. Svetlo z týchto galaxií je veľmi slabé a dlhé vlnové dĺžky sú pre naše oči neviditeľné a nevie ich zistiť ani Hubblov teleskop. Preto sa vedci obrátili na sústavu rádioteleskopov projektu Atacama Large Millimeter / submillimeter Array (ALMA) v Čile.

Wang dodal:

„Bolo ťažké presvedčiť našich kolegov, že tieto galaxie boli také staré, ako sme predpokladali, že sú. Naše počiatočné podozrenia o ich existencii prišli z infračervených údajov Spitzerovho vesmírneho teleskopu. ALMA má však ostrý zrak a odhaľuje detaily na submilimetrových vlnových dĺžkach, čo je najlepšia vlnová dĺžka, aby sa dal zachytiť prach prítomný v ranom vesmíre. Napriek tomu si to vyžadovalo ďalšie údaje z nápadito pomenovaného Veľmi veľkého teleskopu v Čile, aby sme dokázali, že sme boli svedkami starodávnych masívnych galaxií, ktoré ešte nikto nevidel.“

Zdroj: Info.sk, TM, edition.cnn.com, nature.com, independent.co.uk