• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Nedeľa, 19.1.2020Meniny má Drahomíra, Mário
Bratislava

Vedecky overené: Pri týchto 6 cvikoch pôjdu kilá dole, aj ak máte predispozíciu na obezitu

  • 20:20 05.08.2019
  • Taiwan
Vedecky overené: Pri týchto 6 cvikoch pôjdu kilá dole, aj ak máte predispozíciu na obezitu

Niektoré fyzické aktivity bojujú proti génom lepšie ako iné. Ktoré cviky by ste mali zvážiť, ak chcete dať stopku obezite?

Hmotnosť dokáže ovplyvniť niekoľko potenciálnych faktorov, medzi ktoré patrí aj životný štýl a genetika. Vedcom sa ale podarilo identifikovať 6 konkrétnych druhov cvičení, ktoré vám pomôžu udržať si zdravú váhu, a to aj vtedy, ak máte genetické predpoklady na vznik obezity.

Na základe analýzy 18.424 dospelých Číňanov vo veku od 30 do 70 rokov vedci zhodnotili, že najlepší spôsob, ako zmenšiť index telesnej hmotnosti (BMI) u ľudí s predispozíciou na obezitu, je venovať sa niektorému z týchto fyzických aktivít:

  1. Pravidelný beh
  2. Horolezectvo
  3. Kráčanie
  4. Rýchla chôdza
  5. Tancovanie
  6. Dlhé precvičovanie jogy

Mnohé obľúbené druhy športu a fyzickej aktivity sa na zoznam cvičení bojujúcich proti genetike nedostali. Cvičenia ako bicyklovanie, strečing alebo plávanie nie sú pri chudnutí u ľudí s predispozíciou na obezitu také účinné.

„Náš nález je dôkazom toho, že genetické účinky na pravdepodobnosť obezity dokážeme znížiť vykonávaním rôznych druhov cvikov,“ píšu výskumníci v štúdii uverejnenej na stránkach žurnálu PLOS Genetics.

„Priaznivé účinky pravidelnej fyzickej aktivity majú väčší vplyv na ľudí s predispozíciou na obezitu.“

Okrem BMI tím hodnotil aj ďalšie indikátory obezity, vrátane podielu tuku v tele, obvod pása, obvod bokov a pomer obvodu pása k obvodu bokov.

Tieto cvičenia až tak nepomáhajú

Najúčinnejšie cvičenie pomáhajúce zdolať gény určujúce predispozíciu na obezitu je pravidelný beh – mali by ste ho opakovať aspoň trikrát za týždeň po dobu 30 minút.

Pri aktivitách, ktoré nevyžadujú výdaj veľkého množstva energie, chudnutie nie je také rýchle a efektívne. Najhoršie je na tom napríklad plávanie v studenej vode, po ktorom podľa vedcov nastáva okamžitý pocit hladu.

Hlavným cieľom štúdie bolo dokázať, že existuje genetická predispozícia na obezitu, ale že to zároveň neznamená, že ju človek nedokáže zvrátiť.

„Obezitu zapríčiňuje genetika, životný štýl alebo obidva tieto činitele naraz,“ hovorí pre Newsweek epidemiologička Wan-Yu Linová z Národnej taiwanskej univerzity. „Dedičné materiály sú vrodené, ale životný štýl dokáže zmeniť každý sám.“

Boj proti obezite

Obezita negatívne vplýva na fyziologické zdravie tým, že zvyšuje riziko srdcovo-cievnych ochorení, niektorých druhov rakoviny a ďalších zdravotných problémov. Nadváha má tiež nepriaznivé účinky na zdravie mozgu.

Štúdie, ako je táto, vedia ľudí nasmerovať k správnemu spôsobu udržiavania zdravej váhy aj v prípade, že s tým nesúhlasí genetika. V niektorých prípadoch stačí vydať len trochu námahy každý deň.

Vedci na záver podotýkajú: „Aj staršie štúdie potvrdili, že vykonávanie pravidelnej fyzickej aktivity by mohlo oslabiť vplyv genetiky na BMI.“

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, DP, plos.org, sciencealert.com, newsweek.com
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Búšenie srdca po prebudení: Príčiny zrýchleného tepu v noci

Búšenie srdca po prebudení: Príčiny zrýchleného tepu v noci

DNES - 7:30Zdravie

Vysoká frekvencia tepu po prebudení môže mať jednoduché vysvetlenie. V niektorých prípadoch je však dôvodom na obavy.

9 výživových omylov, kvôli ktorým stále priberáte

9 výživových omylov, kvôli ktorým stále priberáte

VČERA - 20:07Zdravie

Každý by chcel schudnúť rýchlo, ale len málokto si uvedomí, že pri tom môže robiť chyby. Aké sú najlepšie spôsoby ako schudnúť?

4 jedlá, ktorým by ste sa počas menštruácie mali vyhnúť + 6 takých, ktoré by ste mali jesť

4 jedlá, ktorým by ste sa počas menštruácie mali vyhnúť + 6 takých, ktoré by ste mali jesť

VČERA - 19:47Zdravie

Niektoré jedlá vám vedia počas menštruácie priťažiť. Iné zas pomôžu uvoľniť bolesť a potlačiť ďalšie nepríjemné príznaky. Ktoré to sú?

7 dôvodov, prečo vyskúšať pôst, aj keď sa nesnažíte schudnúť

7 dôvodov, prečo vyskúšať pôst, aj keď sa nesnažíte schudnúť

VČERA - 18:20Zdravie

Zdravotné benefity postenia siahajú od zdravého srdca až po pevné svaly. Prečo sa ho oplatí vyskúšať, aj keď nechudnete?

Na toto prekvapivé ochorenie zomrie až 1 z 5 ľudí, je nebezpečnejšie ako rakovina

Na toto prekvapivé ochorenie zomrie až 1 z 5 ľudí, je nebezpečnejšie ako rakovina

20:46 17.01.2020Zdravie

Tento stav si podľa nových odhadov vyžiada viac úmrtí ako rakovina.