• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Streda, 22.1.2020Meniny má Zora
-1°Bratislava

Kontroly TK a EK v Nemecku by Slovákov riadne prekvapili

  • 19:15 01.05.2019
  • Bratislava
Kontroly TK a EK v Nemecku by Slovákov riadne prekvapili

Aké sú najčastejšie dôvody zamietnutia spôsobilosti na Slovensku a aké v Nemecku? Čítajte viac v článku.

Technickú prehliadku musí absolvovať pravidelne každý, inak hrozí pokuta - a tá vám do schránky príde určite. Tento inak krátky kontrolný úkon však občas dopadne nešťastne, pretože sa motoristi pravidelne dopúšťajú rovnakých chýb.

Pozreli sme sa na rebríček najčastejších problémov, kvôli ktorým slovenskí motoristi neprejdú technickou kontrolou na Slovensku a na konci článku nájdete aktuálne štatistiky z Nemecka. Sú tam uvedené dôvody, pre ktoré sú nemecké vozidlá najčastejšie uznané ako nespôsobilé na ďalšiu prevádzku.

Jednoduchú kontrolu zvládne každý

Každý motorista zvládne jednoduchú kontrolu aj sám. Národná Asociácia STK (NA STK) odporúča preveriť svetlá, smerovky, stierače, vodu do ostrekovača či dátum platnosti lekárničky.

„Akékoľvek opravy okrem nastavenia sklonu svetlometov v priebehu kontroly sú prísne zakázané. Za takéto zásahy hrozí technikovi pokuta 165 eur. Dokonca nemôže zákazníkovi ani doliať vodu do ostrekovača a auto nemôže pri takýchto situáciách jednoducho vyhodnotiť ako spôsobilé. Motoristov tak trestáme zbytočne a tí v drvivej väčšine prípadov vidia vinu u pracovníka STK,“ dopĺňa informácie z praxe Peter Hulman, tajomník NA STK.

Zbytočné chyby

Jednou z najčastejšie sa opakovaných príčin neabsolvovania TK je nepredloženie osvedčenia o evidencii časť II (po starom veľký technický preukaz). Bez neho jednoducho prehliadku nie je možné vykonať. Vodiči si ho často zabúdajú, pýtajú sa, či je možné absolvovať TK iba s malým osvedčením, čo celý systém iba zbytočne zdržuje.

Šoféri na STK tiež chodia občas s nezapísanými zmenami a zväčša to na technikov hrajú na nevedomosť. Predovšetkým pneumatiky s iným rozmerom alebo čelné ochranné rámy sú dôvody, pre ktoré auto bez zápisu do technického preukazu jednoducho nemôže byť spôsobilé.

Za dôvod nesplnenia podmienok technickej kontroly sa ale považujú aj často opakované chyby s nečitateľným alebo inak výraznejšie poškodeným EČV, nefungujúce alebo vypálené žiarovky svetlometov či nefunkčným nastavením výšky svetiel.

Chyby, o ktorých možno neviete

Sú však aj také vady, o ktorých majiteľ auta nemusí vedieť. „Stretávame sa napríklad s nezhodnými pneumatikami na jednej náprave, pneumatikami s nižším rýchlostným indexom než je zapísaný v TP, nalepenými neschválenými fóliami na predných sklách, nefunkčným sťahovaním okien či poškodeným výrobným štítkom alebo so skorodovaným vyrazeným VIN číslom,“ dodáva Národná asociácia STK.

Technická prehliadka obyčajne trvá 20 až 40 minút a pozostáva z viacerých stanovíšť, na ktorých sa kontroluje takmer všetko, a teda aj to, o čom si väčšina majiteľov automobilov myslí, že sa nekontroluje. „Je preto priam zbytočné prísť a dúfať, že si technik nevšimne chybu práve na vašom vozidle. Odporúčame preto pred absolvovaním technickej kontroly skontrolovať všetko, čo sa skontrolovať dá, urobiť prípadné dodatočné zápisy do TP a nezabudnúť si osvedčenie o evidencii časť II (veľký technický preukaz). Potom vás už skutočne nemá čo prekvapiť,“ uzavrel P. Hulman.

Nemecké kontroly poslali zaslepené EGR a „tuningy“ katalyzátorov do nemilosti

Ako informoval český motoristický denník autoforum, nemecká organizácia GTÜ zverejnila zoznam najčastejších nedostatkov automobilov, ktoré v Nemecku neprejdú technickou a emisnou kontrolou.

Uvedené údaje sú zaujímavé, viacmenej by mohli korešpondovať s číslami na Slovensku, keby sa stanice technickej a emisnej kontroly nedali jednoducho podplatiť. V Nemecku je situácia odlišná, zrejme po afére dieselgate sa emisie osobných automobilov dostali do nemilosti a v STK vám tam spravia dôslednú fyzickú kontrolu výfukového systému.

Podľa GTÜ majú autá prichádzajúce na nemecké TK/EK najčastejšie nedostatky v nasledovných častiach:

  1. Emisné a výfukové systémy - 27 %
  2. Svetlomety, elektronika - 24,9 %
  3. Brzdový systém - 14,2 %
  4. Kolesá, pneumatiky, zavesenie, nápravy - 13,4 %
  5. Šasi, rám, konštrukcia - 7,8 %

Zdroj: Autoviny.sk

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: autoviny.sk
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Volkswagen akceleruje svoje plány týkajúce sa produkcie elektrických áut

Volkswagen akceleruje svoje plány týkajúce sa produkcie elektrických áut

15:42 27.12.2019Auto

Volkswagen (VW) akceleruje svoje plány týkajúce sa produkcie elektrických áut.

Daimler radí, aby sa štáty nespoliehali len na automobilový priemysel

Daimler radí, aby sa štáty nespoliehali len na automobilový priemysel

13:36 22.12.2019Auto

Vzhľadom na výrazné zmeny v automobilovom priemysle, ktoré ovplyvňujú výrobcov aj dodávateľov, odporúča personálny riaditeľ koncernu Daimler Wilfried Porth nespoliehať sa výlučne na toto odvetvie.

Tesla zvažuje, že zníži ceny Modelov 3 vyrobených v Číne

Tesla zvažuje, že zníži ceny Modelov 3 vyrobených v Číne

9:44 18.12.2019Auto

Americký výrobca elektromobilov Tesla zvažuje, že v budúcom roku zníži ceny svojich sedanov Model 3 vyrobených v Číne o 20 % alebo viac, v snahe prilákať kupujúcich.

Škoda Karoq sa od jesene 2020 bude vyrábať aj v Bratislave

Škoda Karoq sa od jesene 2020 bude vyrábať aj v Bratislave

16:31 15.12.2019Auto

Minulý týždeň sa začala sériová výroba kompaktného SUV Škoda Karoq v Nižnom Novgorode.

Audi predala v novembri vyše 163.300 áut, dosiahla najlepší november v histórii

Audi predala v novembri vyše 163.300 áut, dosiahla najlepší november v histórii

15:08 07.12.2019Auto

Nemecká automobilka Audi zvýšila minulý mesiac predaj áut vo svete o takmer štvrtinu, pod čo sa podpísalo najmä výrazné zvýšenie predaja v Európe.