• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Štvrtok, 13.8.2020Meniny má Ľubomír
17°Bratislava

Kontroly TK a EK v Nemecku by Slovákov riadne prekvapili

  • 19:15 01.05.2019
  • Bratislava
Kontroly TK a EK v Nemecku by Slovákov riadne prekvapili

Aké sú najčastejšie dôvody zamietnutia spôsobilosti na Slovensku a aké v Nemecku? Čítajte viac v článku.

Technickú prehliadku musí absolvovať pravidelne každý, inak hrozí pokuta - a tá vám do schránky príde určite. Tento inak krátky kontrolný úkon však občas dopadne nešťastne, pretože sa motoristi pravidelne dopúšťajú rovnakých chýb.

Pozreli sme sa na rebríček najčastejších problémov, kvôli ktorým slovenskí motoristi neprejdú technickou kontrolou na Slovensku a na konci článku nájdete aktuálne štatistiky z Nemecka. Sú tam uvedené dôvody, pre ktoré sú nemecké vozidlá najčastejšie uznané ako nespôsobilé na ďalšiu prevádzku.

Jednoduchú kontrolu zvládne každý

Každý motorista zvládne jednoduchú kontrolu aj sám. Národná Asociácia STK (NA STK) odporúča preveriť svetlá, smerovky, stierače, vodu do ostrekovača či dátum platnosti lekárničky.

„Akékoľvek opravy okrem nastavenia sklonu svetlometov v priebehu kontroly sú prísne zakázané. Za takéto zásahy hrozí technikovi pokuta 165 eur. Dokonca nemôže zákazníkovi ani doliať vodu do ostrekovača a auto nemôže pri takýchto situáciách jednoducho vyhodnotiť ako spôsobilé. Motoristov tak trestáme zbytočne a tí v drvivej väčšine prípadov vidia vinu u pracovníka STK,“ dopĺňa informácie z praxe Peter Hulman, tajomník NA STK.

Zbytočné chyby

Jednou z najčastejšie sa opakovaných príčin neabsolvovania TK je nepredloženie osvedčenia o evidencii časť II (po starom veľký technický preukaz). Bez neho jednoducho prehliadku nie je možné vykonať. Vodiči si ho často zabúdajú, pýtajú sa, či je možné absolvovať TK iba s malým osvedčením, čo celý systém iba zbytočne zdržuje.

Šoféri na STK tiež chodia občas s nezapísanými zmenami a zväčša to na technikov hrajú na nevedomosť. Predovšetkým pneumatiky s iným rozmerom alebo čelné ochranné rámy sú dôvody, pre ktoré auto bez zápisu do technického preukazu jednoducho nemôže byť spôsobilé.

Za dôvod nesplnenia podmienok technickej kontroly sa ale považujú aj často opakované chyby s nečitateľným alebo inak výraznejšie poškodeným EČV, nefungujúce alebo vypálené žiarovky svetlometov či nefunkčným nastavením výšky svetiel.

Chyby, o ktorých možno neviete

Sú však aj také vady, o ktorých majiteľ auta nemusí vedieť. „Stretávame sa napríklad s nezhodnými pneumatikami na jednej náprave, pneumatikami s nižším rýchlostným indexom než je zapísaný v TP, nalepenými neschválenými fóliami na predných sklách, nefunkčným sťahovaním okien či poškodeným výrobným štítkom alebo so skorodovaným vyrazeným VIN číslom,“ dodáva Národná asociácia STK.

Technická prehliadka obyčajne trvá 20 až 40 minút a pozostáva z viacerých stanovíšť, na ktorých sa kontroluje takmer všetko, a teda aj to, o čom si väčšina majiteľov automobilov myslí, že sa nekontroluje. „Je preto priam zbytočné prísť a dúfať, že si technik nevšimne chybu práve na vašom vozidle. Odporúčame preto pred absolvovaním technickej kontroly skontrolovať všetko, čo sa skontrolovať dá, urobiť prípadné dodatočné zápisy do TP a nezabudnúť si osvedčenie o evidencii časť II (veľký technický preukaz). Potom vás už skutočne nemá čo prekvapiť,“ uzavrel P. Hulman.

Nemecké kontroly poslali zaslepené EGR a „tuningy“ katalyzátorov do nemilosti

Ako informoval český motoristický denník autoforum, nemecká organizácia GTÜ zverejnila zoznam najčastejších nedostatkov automobilov, ktoré v Nemecku neprejdú technickou a emisnou kontrolou.

Uvedené údaje sú zaujímavé, viacmenej by mohli korešpondovať s číslami na Slovensku, keby sa stanice technickej a emisnej kontroly nedali jednoducho podplatiť. V Nemecku je situácia odlišná, zrejme po afére dieselgate sa emisie osobných automobilov dostali do nemilosti a v STK vám tam spravia dôslednú fyzickú kontrolu výfukového systému.

Podľa GTÜ majú autá prichádzajúce na nemecké TK/EK najčastejšie nedostatky v nasledovných častiach:

  1. Emisné a výfukové systémy - 27 %
  2. Svetlomety, elektronika - 24,9 %
  3. Brzdový systém - 14,2 %
  4. Kolesá, pneumatiky, zavesenie, nápravy - 13,4 %
  5. Šasi, rám, konštrukcia - 7,8 %

Zdroj: Autoviny.sk

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: autoviny.sk
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Predaj nových áut v EÚ v 1. polroku klesol o 38,1 %

Predaj nových áut v EÚ v 1. polroku klesol o 38,1 %

9:01 16.07.2020Auto

Koronakríza mala negatívny vplyv na predaj áut v Európe aj v júni.

Dva mesiace po ostatných vozidlách znížila Tesla cenu aj pri Modeli Y

Dva mesiace po ostatných vozidlách znížila Tesla cenu aj pri Modeli Y

14:44 12.07.2020Auto

Americká automobilka Tesla znížila cenu svojho športovo-úžitkového vozidla Model Y iba štyri mesiace po prvých dodávkach.

Predaj automobilov v Európe klesne tento rok podľa VDA o zhruba 25 %

Predaj automobilov v Európe klesne tento rok podľa VDA o zhruba 25 %

17:52 05.07.2020Auto

Predaj automobilov v Európe klesne tento rok o zhruba 25 % v porovnaní s rokom 2019 v dôsledku pandémie nového koronavírusu.

Muskov najnovší tweet znížil trhovú hodnotu Tesly o miliardy dolárov

Muskov najnovší tweet znížil trhovú hodnotu Tesly o miliardy dolárov

14:35 03.05.2020Auto

Šéf americkej automobilky Tesla Elon Musk niekoľkými mimoriadnymi príspevkami na sieti Twitter znížil trhovú hodnotu spoločnosti o miliardy dolárov.

Pandémia môže zlikvidovať v nemeckom automobilovom sektore vyše 100.000 miest

Pandémia môže zlikvidovať v nemeckom automobilovom sektore vyše 100.000 miest

16:57 29.03.2020Auto

Nemeckému automobilovému sektoru hrozí v dôsledku pandémie nového koronavírusu strata viac než 100.000 pracovných miest.