• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Streda, 17.7.2019Meniny má Bohuslav
13°Bratislava

Červené mäso a rakovina: Takéto množstvo zvyšuje riziko zhubného ochorenia

  • 20:33 23.04.2019
  • Londýn
Červené mäso a rakovina: Takéto množstvo zvyšuje riziko zhubného ochorenia

Konzumácia červeného mäsa prispieva k vzniku onkologických ochorení. Aké množstvo odborníci označili za rizikové?

Konzumácia červeného mäsa sa viacerým spája s rakovinou hrubého čreva, pakreasu a v neposlednom rade aj s rakovinou prostaty. Hoci sa donedávna tvrdilo, že mierna konzumácia šunky, slaniny a iných druhov červeného mäsa nijako neublíži, najnovší výskum túto domnienku popiera.

Odporúčania zdravotníkov bežne zahŕňajú konzumáciu 70 gramov červeného mäsa denne, no čoskoro sa to pravdepodobne zmení. Ako totiž ukázal výskum publikovaný v International Journal of Epidemiology, aj takéto množstvo mäsa zvyšuje riziko rakoviny o pätinu viac ako oveľa menšie dávky mäsa.

Ak si za deň doprajete napríklad 3 plátky slaniny namiesto jedného, zvýšite tým svoje riziko rakoviny hrubého čreva až o 20%. Výskum celkovo preukázal, že ľudia, ktorí denne zjedia priemerne 76 gramov červeného a spracovaného mäsa, sa ocitajú v o 20% vyššom riziku vzniku rakoviny v porovnaní s tými, ktorí denne zjedia okolo 21 gramov tohto mäsa.

„Naše výsledky výrazne podčiarkujú, že ľudia, ktorí jedia červené a spracované mäso 4 a viackrát týždenne, majú oveľa vyššie riziko vzniku rakoviny ako tí, ktorí jedia červené a spracované mäso menej ako dvakrát týždenne,“ hovorí profesor Tim Key z Britského centra na výskum rakoviny (Cancer Research UK).

Štúdia sa zamerala na údaje o 475.581 ľuďoch vo veku od 40 do 69 rokov, z ktorých 2.609 v priebehu 5,7 rokov ochorelo na rakovinu hrubého čreva.

U tých, ktorí denne zjedli priemerne 54 gramov červeného mäsa (1 hrubý plátok teľaciny alebo jedna porcia teľacieho rebra), riziko rakoviny stúplo o 15% v porovnaní s tými, ktorí denne zjedli 8 gramov červeného mäsa.

U tých, ktorí denne zjedli asi 29 gramov spracovaného mäsa (1 plátok slaniny alebo 1 plátok šunky) stúplo riziko rakoviny o 19% v porovnaní s tými, ktorí denne zjedli okolo 5 gramov spracovaného mäsa.

Riziko rakoviny hrubého čreva sa u všetkých znížilo o 14%, ak počas dňa skonzumovali dostatok vlákniny napríklad z celozrnného pečiva alebo cereálií.

Podľa profesora Tima Keya, ktorý sa podieľal na vypracovaní štúdie, môžeme povedať, že máme k dispozícii pádny dôkaz o spojitosti červeného a spracovaného mäsa a rakoviny hrubého čreva.

Oplatí sa celkom skoncovať s červeným mäsom?

Keďže sa červené mäso javí ako úhlavný nepriateľ zdravých čriev, možno vám napadne, že bude lepšie ho celkom vysadiť. Britská doktorka Julie Sharpová si ale myslí, že drastické vysadenie červeného mäsa z jedálnička nie je nutné. Podľa nej celkom stačí, ak zredukujete svoj príjem červeného mäsa.

„Odvykanie si od toho, na čo sme dlho zvyknutí, môže byť ťažké, ale nikdy nie je neskoro zmeniť svoje stravovanie k zdravšiemu. Môžete vyskúšať pondelky bez mäsa, začleniť do jedálnička viac kuraciny a rýb alebo vymeniť mäso za fazuľu a iné strukoviny.“

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, DP, oup.com, huffingtonpost.co.uk, Foto: Shutterstock
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Ako môže obmedzenie kalórií prospievať aj chudým ľuďom

Ako môže obmedzenie kalórií prospievať aj chudým ľuďom

VČERA - 20:20Zdravie

Dokonca aj štíhlym ľuďom môže prospieť, ak obmedzia príjem kalórií.

Toto sú najlepšie miesta na chudnutie, spájajú sa s jednou farbou

Toto sú najlepšie miesta na chudnutie, spájajú sa s jednou farbou

VČERA - 19:46Zdravie

Niektoré miesta dokážu tlmiť chuť na nezdravé jedlo.

ŠÚKL sťahuje z trhu životne dôležitý liek

ŠÚKL sťahuje z trhu životne dôležitý liek

20:49 15.07.2019Zdravie

Štátny ústav pre kontrolu liečiv nariadil stiahnutie lieku, ktorý sa používa v život ohrozujúcich prípadoch.

Najdôležitejší vitamín znižuje riziko úmrtia na rakovinu

Najdôležitejší vitamín znižuje riziko úmrtia na rakovinu

19:57 14.07.2019Zdravie

Tri nezávislé štúdie potvrdili účinky vitamínu v boji s rakovinou.

5 hlavných príznakov, podľa ktorých zistíte, že máte v tele priveľa bielkovín

5 hlavných príznakov, podľa ktorých zistíte, že máte v tele priveľa bielkovín

18:16 14.07.2019Zdravie

Bielkoviny nám pomáhajú udržiavať zdravie v norme, budovať pevnosť svalstva a posilňovať činnosť mozgu. Ak ich máme v tele prebytok, ukáže sa to aj na zdraví.