• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Štvrtok, 22.8.2019Meniny má Tichomír
25°Bratislava

Potraviny so zápornými kalóriami: Takáto je pravda o nich

  • 20:08 17.04.2019
  • Montgomery
Potraviny so zápornými kalóriami: Takáto je pravda o nich

Niektoré potraviny na trhu sa tvária tak, že vás zbavia prebytočnej váhy len vďaka tomu, že ich budete často jesť. Nový výskum odhalil ich skutočné atribúty.

Možno ste zachytili nedávno rozšírené klebety o potravinách s obsahom takzvaných „záporných kalórií“. Tieto potraviny údajne obsahujú tak málo kalórií, že ich jedením a trávením ich spálite oveľa viac, takže v konečnom dôsledku schudnete.

Proti tejto hypotéze namietalo množstvo vedcov, a dnes sa napokon podarilo vyvrátiť ju.

Podvod zvaný záporné kalórie

Negatívne kalórie sa často pripisujú potravinám s nízkym obsahom kalórií a vysokým obsahom vody. Tieto kritériá spĺňa napríklad zeler, hlávkový šalát, grapefruit a šalátová uhorka. Toto ovocie a zeleninu môžete často nájsť ako základ krátkodobých aj dlhodobých diét.

Najčastejšie sa záporné kalórie pripisujú zeleru, a ten sa aj stal vzorkou na skúmanie v rámci výskumu na pôde Univerzity v Alabame.

Vedci na určitý čas kŕmili jašterice agamy bradaté čisto zelerovou diétou a sledovali, koľko kalórií plazy stratili pri trávení a vylučovaní po každej dávke jedla. Agamám v organizme ostala priemerne štvrtina kalórií z každého skonzumovaného jedla. Tretina sa spálila pri trávení, 43 percent sa stratilo prostredníctvom stolice alebo moču a zvyšných 24 percent absorboval organizmus agám.

Agama bradatá (pogona vitticeps)

Možno sa pýtate, prečo sa pri výskume použili práve agamy bradaté? Využitie jašteríc nie je nutné, no v tomto prípade sa javí ako najefektívnejšie riešenie. Väčšina z nich patrí medzi všežravce a ich tráviaca sústava sa podobá ľudskej. Agamy sú navyše poslušné, a zdá sa, že im chutí zeler.

Štúdia teda dospela k záveru, že negatívne, respektíve záporné kalórie sú mýtus, hoci je pravda, že ich kalorické hodnoty nepostačujú na pokrytie bazálneho metabolizmu. Priemerná dospelá žena by napríklad musela denne zjesť 12,6 kíl surového zeleru, 9 kíl surových rajčín a 4,3 kilogramy surovej mrkvy, aby získala odporúčanú dávku všetkých potrebných živín.

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, DP, biorxiv.org, iflscience.com, Foto: Shutterstock
Najnovšie v kategóriiViac článkov
7 nápojov pred spaním, ktoré vám pomôžu schudnúť

7 nápojov pred spaním, ktoré vám pomôžu schudnúť

VČERA - 21:08Zdravie

Ak je vaším cieľom schudnúť, doprajte si pred spánkom jeden z týchto nápojov.

Mrazená zelenina a 8 bežných chýb, ktoré opakujeme pri jej príprave

Mrazená zelenina a 8 bežných chýb, ktoré opakujeme pri jej príprave

VČERA - 19:09Zdravie

Odborníci radia, ako kupovať, pripravovať, variť a skladovať mrazenú zeleninu tak, aby ste z nej mali najväčší pôžitok.

Kávová diéta: Účinný spôsob chudnutia, alebo len rozprávka na dobrú noc?

Kávová diéta: Účinný spôsob chudnutia, alebo len rozprávka na dobrú noc?

20:12 20.08.2019Zdravie

Kávová diéta sľubuje chudnutie len s niekoľkými šálkami kávy za deň. Aké sú jej skutočné účinky a na čo treba dať pozor?

10 najčastejších chýb, ktoré robíme pri skladovaní potravín

10 najčastejších chýb, ktoré robíme pri skladovaní potravín

19:18 20.08.2019Zdravie

Asi už viete, že zemiaky do chladničky nepatria. Ďalšie chyby pri skladovaní potravín vás ale môžu prekvapiť.

Varovné príznaky nedostatku omega-3 mastných kyselín

Varovné príznaky nedostatku omega-3 mastných kyselín

19:45 19.08.2019Zdravie

Nedostatok omega-3 a omega-6 mastných kyselín môže mať za následok niekoľko zdravotných problémov.