• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Štvrtok, 25.4.2019Meniny má Marek
13°Bratislava

Top 9 potravín, ktoré majú viac vápnika ako mlieko

  • 18:44 07.02.2019
  • Bratislava
Top 9 potravín, ktoré majú viac vápnika ako mlieko

Prinášame vám zoznam 9 potravín, ktoré vám dodajú viac kalcia ako mlieko.

Vápnik je nevyhnutný pre každú bunku v našom tele. Mineralizuje kosti a zuby, a to najmä v čase rýchleho rastu v období detstva. Je tiež veľmi dôležitý pre zachovanie kostí aj v staršom veku. Aj keď sa vám pri slove kalcium vybaví ako primárny zdroj hlavne mlieko, v skutočnosti existujú iné alternatívy, ktoré vám dokážu ponúknuť omnoho väčšiu dávku a sú vhodné aj pre ľudí s alergiou či intoleranciou laktózy. Tu je 9 najlepších potravín s vysokým obsahom vápnika.

1. Semienka

  • Polievková lyžica chia semienok vám poskytne 177 mg vápnika a 3 lyžice denne vám dajú oveľa viac vápnika ako pohár mlieka.
  • Mak, sezamové a ľanové semená obsahujú okrem kalcia veľké množstvo minerálov a sú bohaté na omega-3 mastné kyseliny.

2. Sardinky

  • Sardinky sú jedny z najlepších zdrojov vápnika, najmä ich kosti.
  • Len 85 g sardiniek vám poskytne 33% dennej potreby vápnika.

3. Tmavá listová zelenina

  • Čím tmavšie sú listy, tým viac vápnika obsahujú.
  • Len 1 šálka kelu listového (kučeravého) má 266 mg - štvrtinu dennej potreby vápnika.
  • Špenát, kapusta a brokolica patria k najlepším zdrojom minerálov.

4. Mandle

  • Zo všetkých orechov majú mandle najvyšší obsah vápniku.
  • 30 gramov mandlí vám tiež poskytne 3 gramy vlákniny a sú nabité bielkovinami a rôznymi vitamínmi.

5. Fazuľa

  • Fazuľa je známa pre veľký obsah bielkovín, vlákniny a mikroživín.
  • Medzi najlepšie zdroje vápnika patria zelené fazuľky, sója a biela fazuľa.
  • Iba jedna šálka fazúľ pokryje vašu dennú potrebu vápnika.
  • Fazuľa je veľmi výživná a môže dokonca pomôcť znížiť hladinu cholesterolu.

6. Quinoa

  • Quinoa vám pomôže doplniť bielkoviny so všetkými esenciálnymi aminokyselinami.
  • 1 šálka varenej quinoy poskytuje až 100 mg vápnika a veľké množstvo draslíka a zinku.
  • Quinoa je skvelá zdravá alternatíva k ryži a môže byť podávaná ako horúca príloha alebo studená v šaláte.
  • Vďaka vysokému množstvu bielkovín vás dokáže zasýtiť na dlhšiu dobu.

7. Pomaranče

  • 1 pohár čerstvej pomarančovej šťavy obsahuje asi 72 mg vápnika.
  • Pomaranče sú tiež dobrým zdrojom vitamínu C, ktorý pomáha vášmu telu lepšie absorbovať vápnik.

8. Rebarbora

  • Rebarbora má pomerne vysoké množstvo vápnika, no je menej stráviteľný. Ale aj keď absorbujeme len 25%, stále dokážeme prijať približne 90 mg vápnika na jednu šálku rebarbory.
  • Rebarbora tiež obsahuje prebiotiká na podporu rastu zdravých črevných baktérií.

9. Srvátkový proteín

  • 30 gramov srvátkového proteínu poskytuje asi 200 mg vápnika.
  • Tento proteínový prášok je čiastočne získaný z mlieka a je vynikajúcim zdrojom vápnika a bielkovín.
  • Srvátkový proteín taktiež zlepšuje hladinu cukru v krvi a pomáha pri strate hmotnosti.
  • Ľahko sa pridáva do smoothies, kaší a iných pokrmov.


Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, TM, healthline.com, webmd.com, Foto: Shutterstock
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Prečo nie je dobrý nápad umývať surové kuracie mäso?

Prečo nie je dobrý nápad umývať surové kuracie mäso?

VČERA - 19:24Zdravie

Aj keď ste na to dodnes boli zvyknutí, nadišiel čas rozlúčiť sa s umývaním surového kuracieho mäsa. Prečo?

Pri rakovine kože je najdôležitejšia včasná diagnostika, pripomínajú odborníci

Pri rakovine kože je najdôležitejšia včasná diagnostika, pripomínajú odborníci

VČERA - 16:55Zdravie

Rakovine kože možno jednoducho predchádzať, no napriek tomu sa jej výskyt na Slovensku zvyšuje.

Ženy by mali myslieť na prevenciu rakoviny prsníka, pripomína lekár

Ženy by mali myslieť na prevenciu rakoviny prsníka, pripomína lekár

VČERA - 9:03Zdravie

"Je potrebné zvyšovať zdravotnú uvedomelosť obyvateľstva," hovorí primár Oddelenia pre ochorenia prsníkovej žľazy v Onkologickom ústave sv. Alžbety v Bratislave Vladimír Bella.

Dôležitý vitamín zabraňuje poškodeniu mozgu, mnohí ho však majú nedostatok

Dôležitý vitamín zabraňuje poškodeniu mozgu, mnohí ho však majú nedostatok

20:57 23.04.2019Zdravie

Nedostatočné hladiny tohto vitamínu sú spojené so zmenšením objemu mozgu.

Červené mäso a rakovina: Takéto množstvo zvyšuje riziko zhubného ochorenia

Červené mäso a rakovina: Takéto množstvo zvyšuje riziko zhubného ochorenia

20:33 23.04.2019Zdravie

Konzumácia červeného mäsa prispieva k vzniku onkologických ochorení. Aké množstvo odborníci označili za rizikové?