• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Štvrtok, 18.7.2019Meniny má Kamila
16°Bratislava

Top 9 potravín, ktoré majú viac vápnika ako mlieko

  • 18:44 07.02.2019
  • Bratislava
Top 9 potravín, ktoré majú viac vápnika ako mlieko

Prinášame vám zoznam 9 potravín, ktoré vám dodajú viac kalcia ako mlieko.

Vápnik je nevyhnutný pre každú bunku v našom tele. Mineralizuje kosti a zuby, a to najmä v čase rýchleho rastu v období detstva. Je tiež veľmi dôležitý pre zachovanie kostí aj v staršom veku. Aj keď sa vám pri slove kalcium vybaví ako primárny zdroj hlavne mlieko, v skutočnosti existujú iné alternatívy, ktoré vám dokážu ponúknuť omnoho väčšiu dávku a sú vhodné aj pre ľudí s alergiou či intoleranciou laktózy. Tu je 9 najlepších potravín s vysokým obsahom vápnika.

1. Semienka

  • Polievková lyžica chia semienok vám poskytne 177 mg vápnika a 3 lyžice denne vám dajú oveľa viac vápnika ako pohár mlieka.
  • Mak, sezamové a ľanové semená obsahujú okrem kalcia veľké množstvo minerálov a sú bohaté na omega-3 mastné kyseliny.

2. Sardinky

  • Sardinky sú jedny z najlepších zdrojov vápnika, najmä ich kosti.
  • Len 85 g sardiniek vám poskytne 33% dennej potreby vápnika.

3. Tmavá listová zelenina

  • Čím tmavšie sú listy, tým viac vápnika obsahujú.
  • Len 1 šálka kelu listového (kučeravého) má 266 mg - štvrtinu dennej potreby vápnika.
  • Špenát, kapusta a brokolica patria k najlepším zdrojom minerálov.

4. Mandle

  • Zo všetkých orechov majú mandle najvyšší obsah vápniku.
  • 30 gramov mandlí vám tiež poskytne 3 gramy vlákniny a sú nabité bielkovinami a rôznymi vitamínmi.

5. Fazuľa

  • Fazuľa je známa pre veľký obsah bielkovín, vlákniny a mikroživín.
  • Medzi najlepšie zdroje vápnika patria zelené fazuľky, sója a biela fazuľa.
  • Iba jedna šálka fazúľ pokryje vašu dennú potrebu vápnika.
  • Fazuľa je veľmi výživná a môže dokonca pomôcť znížiť hladinu cholesterolu.

6. Quinoa

  • Quinoa vám pomôže doplniť bielkoviny so všetkými esenciálnymi aminokyselinami.
  • 1 šálka varenej quinoy poskytuje až 100 mg vápnika a veľké množstvo draslíka a zinku.
  • Quinoa je skvelá zdravá alternatíva k ryži a môže byť podávaná ako horúca príloha alebo studená v šaláte.
  • Vďaka vysokému množstvu bielkovín vás dokáže zasýtiť na dlhšiu dobu.

7. Pomaranče

  • 1 pohár čerstvej pomarančovej šťavy obsahuje asi 72 mg vápnika.
  • Pomaranče sú tiež dobrým zdrojom vitamínu C, ktorý pomáha vášmu telu lepšie absorbovať vápnik.

8. Rebarbora

  • Rebarbora má pomerne vysoké množstvo vápnika, no je menej stráviteľný. Ale aj keď absorbujeme len 25%, stále dokážeme prijať približne 90 mg vápnika na jednu šálku rebarbory.
  • Rebarbora tiež obsahuje prebiotiká na podporu rastu zdravých črevných baktérií.

9. Srvátkový proteín

  • 30 gramov srvátkového proteínu poskytuje asi 200 mg vápnika.
  • Tento proteínový prášok je čiastočne získaný z mlieka a je vynikajúcim zdrojom vápnika a bielkovín.
  • Srvátkový proteín taktiež zlepšuje hladinu cukru v krvi a pomáha pri strate hmotnosti.
  • Ľahko sa pridáva do smoothies, kaší a iných pokrmov.


Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, TM, healthline.com, webmd.com, Foto: Shutterstock
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Diabetes: Dokáže syr kontrolovať krvný cukor?

Diabetes: Dokáže syr kontrolovať krvný cukor?

VČERA - 19:43Zdravie

Nové zistenia ukazujú, že syr má prekvapivý vplyv na krvný cukor.

Ako môže obmedzenie kalórií prospievať aj chudým ľuďom

Ako môže obmedzenie kalórií prospievať aj chudým ľuďom

20:20 16.07.2019Zdravie

Dokonca aj štíhlym ľuďom môže prospieť, ak obmedzia príjem kalórií.

Toto sú najlepšie miesta na chudnutie, spájajú sa s jednou farbou

Toto sú najlepšie miesta na chudnutie, spájajú sa s jednou farbou

19:46 16.07.2019Zdravie

Niektoré miesta dokážu tlmiť chuť na nezdravé jedlo.

ŠÚKL sťahuje z trhu životne dôležitý liek

ŠÚKL sťahuje z trhu životne dôležitý liek

20:49 15.07.2019Zdravie

Štátny ústav pre kontrolu liečiv nariadil stiahnutie lieku, ktorý sa používa v život ohrozujúcich prípadoch.

Najdôležitejší vitamín znižuje riziko úmrtia na rakovinu

Najdôležitejší vitamín znižuje riziko úmrtia na rakovinu

19:57 14.07.2019Zdravie

Tri nezávislé štúdie potvrdili účinky vitamínu v boji s rakovinou.