Streda, 20.2.2019Meniny má Lívia

Na na okraji našej slnečnej sústavy bol spozorovaný tajomný objekt

• 19:30 30.01.2019
  • Svet
Na na okraji našej slnečnej sústavy bol spozorovaný tajomný objekt

Tento tajomný objekt by podľa vedcov mohol poskytnúť dôležité informácie o tom, ako vznikajú planéty.

Zatiaľ čo astronómovia stále hľadajú obrovskú novú planétu niekde za Neptúnom, čoraz častejšie sa vedcom darí objavovať menšie objekty, ktoré však poskytujú cenné informácie o našej slnečnej sústave. Tímu vedcov v Národnom astronomickom observatóriu v Japonsku sa podarilo zachytiť novú triedu objektov, o ktorej sa dlho predpokladalo, že existuje v Kuiperovom páse na okraji slnečnej sústavy.

Ide o malé teleso o veľkosti niekoľkých kilometrov ktoré by mohol pomôcť ozrejmiť, ako vznikajú planéty. Tiež môže pomôcť vyriešiť desiatky rokov staré tajomstvo o tom, kde sa takéto objekty skrývajú.

Astronómom stačilo k objavu málo

Nový objekt s priemerom 2,6 km dokázali japonskí astronómovia odhaliť sledovaním hviezd a čakaním na tieň objektu, ktorý prechádza medzi hviezdou a Zemou. Výskumníci sledovali asi 2000 hviezd po dobu 60 hodín, pomocou jednoduchého vybavenia - dvoch malých 28 centimetrových ďalekohľadov umiestnených na streche.

Ide o prvý objav svojho druhu, napriek tomu, že o existencii tohto typu objektu sa predpokladalo viac ako 70 rokov. V Kuiperovom páse, ktorý sa rozprestiera za Neptúnom pravdepodobne existujú stovky tisíc objektov, no doteraz sme vedeli len o tých skutočne veľkých, akým je napríklad Pluto.

Kľúč k vysvetleniu vzniku planét

Predpokladá sa, že sú dôležitým chýbajúcim článkom pri hľadaní toho, ako sa z pôvodných zhlukov prachu a ľadu vytvorili planéty, ktoré poznáme dnes. Predpokladá sa, že ide o zvyšky ranej slnečnej sústavy. Pretože sú tak vzdialené a väčšinou nie sú ovplyvnené žiarením a väčšími planétami, sú stále do značnej miery tak zachované, ako z obdobia ich vzniku. Vďaka tomu sa vedci môžu pozrieť späť v čase na to, ako mohla slnečná sústava vyzerať predtým, ako sa vytvorili planéty.

Vedci už dávno predpovedali existenciou týchto objektov, no doteraz neboli pozorované. Zistenie naznačuje, že v skutočnosti existuje v oblasti omnoho viac objektov, ako sa doteraz predpokladalo. Vedci si tiež myslia, že tieto objekty najprv tvoria zhluky o veľkosti niekoľkých kilometrov a potom sa zlúčia do planét, ako ich poznáme.

Zdroj: Info.sk, TM, eurekalert.org, nao.ac.jp, Foto: Flickr.com