Sobota, 22.2.2020Meniny má Etela

V Arktíde bola nájdená nebezpečná bakteriálna hrozba, varujú vedci

• 20:43 28.01.2019
  • Bratislava
V Arktíde bola nájdená nebezpečná bakteriálna hrozba, varujú vedci

Na jednom z posledných nedotknutých miest Zeme boli nájdené superbaktérie, ktoré môžu predstavovať hrozbu pre ľudstvo.

V Arktíde došlo k objavu super silných baktérií so schopnosťou odolávať niektorým z najsilnejších ľudských antibiotík, čo naznačuje, že aj posledné "nedotknuté" miesto sveta je kolonizované superbaktériami. Vzorky pôdnych baktérií odobraté v regióne Kongsfjorden v Svalbarde ukázali gény rezistentné voči liekom, ktoré boli prvýkrát pozorované v Indii v roku 2008 a zriedkavo sa objavili mimo nemocníc.

Šírenie génov, známych ako blaNDM-1, je pod celosvetovým dohľadom, pretože umožňuje baktériám odolávať druhu antibiotík známych ako karbapenémy, ktoré sú jednou z posledných možností lekára vo výbere antibiotík na liečbu infekcií spôsobených bakteriálnou rezistenciou na viaceré antibiotiká.

Vedci z univerzity v Newcastle uviedli, že "znečistenie" bolo pravdepodobne spôsobené výkalmi sťahovavých vtákov alebo ľudskými návštevníkmi, pričom baktérie boli schopné zdieľať svoje genetické kódy so susednými druhmi. Ako uviedol David Graham, profesor na Newcastleskej univerzite:

"Polárne oblasti patria medzi posledné nedotknuté ekosystémy na Zemi. Ale menej ako tri roky po prvej detekcii génu blaNDM-1 v povrchových vodách Indie ich nachádzame tisíce kilometrov ďaleko v oblasti, kde došlo k minimálnemu vplyvu ľudí. Zásah do oblastí ako je Arktída posilňuje rýchlosť a ďalekosiahle šírenie rezistencie voči antibiotikám, čo potvrdzuje, že riešenia rezistencie na antibiotiká, je potrebné vnímať skôr globálne, než len lokálne."

Rezistencia voči antibiotikám predstavuje väčšiu hrozbu ako vojna

Tieto zistenia prichádzajú po upozorneniach britského ministra zdravotníctva Matta Hancocka na Svetovom ekonomickom fóre, že antimikrobiálna rezistencia je "globálna zdravotná hrozba", ktorá je dôležitejšia ako zmena klímy alebo vojna.

Vývoj rezistencií voči antibiotikám je poháňaný nevhodným používaním antibiotík. Často sa užívajú pri vírusových infekciách, kde nemajú žiadny účinok, a používajú sa pri živočíšnej výrobe, kde sa šíria do prostredia prostredníctvom odpadu.

Najnovšie zistenia, publikované v časopise Environment International, skúmali 40 vzoriek pôdy z ôsmich lokalít a našli viac ako 131 génov rezistencie na antibiotiká. Boli odolné voči niektorým hlavným triedam antibiotík, ktoré sa používajú po celom svete na liečbu infekcií a prevenciu pri malých chirurgických zákrokov. Ako dodáva Graham:

"Toto zistenie má obrovské dôsledky na globálne šírenie rezistencie na antibiotiká. Klinicky dôležitý gén rezistencie na antibiotiká pochádzajúci z južnej Ázie, zjavne nie je "lokálny" pre Arktídu."

Zdroj: Info.sk, TM, edition.cnn.com, independent.co.uk, Foto: Shutterstock