• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Sobota, 24.8.2019Meniny má Bartolomej
30°Bratislava

Čo prinesú nové digitálne EČV a prečo by mali nahradiť klasické kovové?

  • 19:50 26.01.2019
  • Bratislava
Čo prinesú nové digitálne EČV a prečo by mali nahradiť klasické kovové?

Nové digitálne EČV sa už dajú objednávať.

Niektoré štítky s evidenčnými číslami už nebudú klasické hliníkové, ale nahradia ich modernejšie digitálne alternatívy. Displej, ktorý zastúpi konvenčné EČV, už testujú v Kalifornii a možnosti novej technológie sú prakticky neobmedzené.

Čo sú to digitálne EČV?

Dnes používané štítky s evidenčnými číslami sú samozrejmou súčasťou všetkých motorových vozidiel, ktoré jazdia po verejných komunikáciách. Používajú sa už 125 rokov a ak sa modernizujú, tak z hľadiska materiálového vyhotovenia, grafiky a typu písma. Mladá generácia šoférov ale nie je upätá na zaužívané metódy a uvažuje, ako by sa dali súčasné EČV modernizovať zásadným spôsobom. Riešenie spočíva v ich digitalizácii.

Digitálne EČV sú teda displeje využívajúce technológiu elektronického atramentu (e-ink), ktorý nachádzame napríklad v elektronických čítačkách kníh. Elektronický atrament potrebuje energiu iba na prekresľovanie obrazu. Keď sa raz na displeji zobrazí text, na jeho ďalšie zobrazovanie už nie je potrebná žiadna elektrina, teda ani batéria. Elektrinu však potrebuje vstavaný mikropočítač so 4G modulom.

Zmysel digitálnych EČV

V Spojených štátoch je odlišná legislatíva a automobily nemusia mať vo všetkých štátoch evidenčné číslo vpredu. Aj to zadné sa ale ukazuje ako súce na inovácie, preto štát Kalifornia udelil výnimku novému startupu, ktorý chce dozadu osádzať práve digitálne EČV.

Zmysel použitia tohto riešenia tkvie vo variabilite zobrazenej informácie. Okrem evidenčného čísla vozidla sa na tomto displeji môže zobraziť personalizovateľný nápis, logo firmy, ktorá auto vlastní alebo informácia o tom, že toto vozidlo je práve v prenájme alebo bolo odcudzené. Zobrazovať sa tu tiež môže informácia o platnosti parkovacieho lístka alebo čokoľvek iné, čo bude práve používateľ potrebovať.

Samotné evidenčné číslo si používateľ meniť nemôže, to mu pridelia autority. Toto číslo bude na displeji zobrazené vždy, hoci v prípade personalozovanej grafiky iba v pravom hornom rohu.

Kto ich vyrába?

Testovanie momentálne prebieha v meste Sacramento v štáte Kalifornia pod dohľadom miestnych autorít. Výnimka bola udelená spoločnosti Reviver Auto a jej produkt sa oficiálne volá Rplate. Spoločnosť ponúka dva varianty digitálneho Rplate, pričom tá vyspelejšia verzia ponúka aj možnosť lokalizácie prostredníctvom mobilného telefónu.

Digitálne evidenčné štítky majú HD rozlíšenie, prepájajú a upravujú sa s mobilným telefónom prostredníctvom mobilnej siete 4G LTE a umožňujú zobrazenie v štandardnej alebo inverznej grafike. Firma momentálne ponúka svoje technologické riešenia nielen v Kalifornii, ale aj v štáte Arizona.

Koľko to bude stáť?

Obyvatelia Kalifornie a Arizony si môžu digitálne evidenčné čísla predobjednať už teraz s tým, že doručenie by malo prebehnúť na jar tohto roka. Cena tejto inovácie zohľadňuje skutočnosť, že prví zákazníci budú takzvaní early-adopters, ktorí defacto zaplatia vývoj nového riešenia. Preto si aj priplatia.

Spoločnosť Reviver Auto si za základnú verziu pýta 499 a za vylepšenú 799 amerických dolárov. V prepočte sa jedná o čiastky 439 a 704 eur. Ak berieme do úvahy, že personalizované EČV na Slovensku stojí 300 eur, nejde o tak drastické nacenenie.

Kedy sa dostanú na trhy?

Ako sme uviedli vyššie, táto technologická inovácia je momentálne k dispozícii iba pre severoamerické štáty Arizona a Kalifornia. Spoločnosť uvádza ako termín expedície a doručenia prvých produktov už na jar tohto roka, ale nemôžeme potvrdiť, že je legislatívne všetko doriešené. CNN a Wired uvádzajú, že spoločnosť dostala všeobecnú výnimku, nevedno však, či na plnohodnotné používanie alebo iba testovanie.

Na Slovensku a vôbec v Európe sa zatiaľ o uvedení takejto inovácie neuvažuje, nemôžeme však tvrdiť, že by sa v nasledujúcich rokoch nič nezmenilo. Technológie si razia cestu vpred veľmi rýchlym tempom a Európa nezaostáva, stačí sa pozrieť na bezpečnosť nových automobilov a tých spred desať rokov.

Ani v najoptimistickejšom prípade ale neuvažujeme nad tým, že by sa podobná technológia na Slovensku udomácnila skôr ako v roku 2020.

Zdroj: Autoviny.sk

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Erik Stríž, Autoviny.sk, Foto: reviverauto.com
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Nemecko chce do roka 2022 dostať na cesty milión elektromobilov

Nemecko chce do roka 2022 dostať na cesty milión elektromobilov

VČERA - 7:35Auto

Nemecká kancelárka Angela Merkelová očakáva, že na nemeckých cestách bude najneskôr do roka 2022 milión elektrických vozidiel.

Prečo je dobré vypnúť klimatizáciu 5 - 10 minút pred dojazdom do cieľa

Prečo je dobré vypnúť klimatizáciu 5 - 10 minút pred dojazdom do cieľa

9:10 20.08.2019Auto

Najčastejším problémom, ktorý stojí za nefunkčnosťou klimatizácie, je únik chladiacej kvapaliny.

Mercedes svojou reklamou na SUV od AMG vyvolal vlnu tvrdej kritiky

Mercedes svojou reklamou na SUV od AMG vyvolal vlnu tvrdej kritiky

15:12 03.08.2019Auto

Vzhľadom na súčasné diskusie o globálnom otepľovaní a klimatických zmenách sa na hlavu Mercedesu zosypala tvrdá kritika pre reklamu na upravený model SUV dcérskej značky AMG.

Elektromobily sú nevyhnutné, no pretrvajú aj spaľovacie pohony

Elektromobily sú nevyhnutné, no pretrvajú aj spaľovacie pohony

16:12 28.07.2019Auto

Gregor Strassl, šéf najväčšieho rakúskeho súkromného predajcu vozidiel Denzel, považuje príchod elektromobilov za nevyhnutný, no uprednostňuje spoločné používanie spaľovacích motorov, elektrických a hybridných pohonov.

6 tajomstiev o vašom aute, ktoré poznajú len experti

6 tajomstiev o vašom aute, ktoré poznajú len experti

19:41 22.07.2019Auto

Tieto triky poznajú mnohí experti, no len neradi sa o ne delia.