Piatok, 22.3.2019Meniny má Benadik

Vitamín A hrá kľúčovú úlohu pri liečbe autoimunitných ochorení

• 19:42 09.01.2019
  • Bratislava
Vitamín A hrá kľúčovú úlohu pri liečbe autoimunitných ochorení

Nové zistenia o úlohe vitamínu A pri imunitnom systéme, môžu pomôcť k liečbe ochorení, ako je ulcerózna kolitída či Crohnova choroba.

Baktérie v črevách zohrávajú dôležitú úlohu pri udržiavaní dobrého zdravia a nové štúdie pomaly objavujú komplexný vzťah medzi črevnými baktériami a imunitou. Mnohé z nich predpokladajú, že baktérie, ktoré kolonizujú naše črevá, pomáhajú kontrolovať, ako naše telo reaguje na chorobu.

Vedci už istý čas vedia, že mikrobiómy pomáhajú regulovať imunitné reakcie, no mnohé mechanizmy boli doteraz pre vedcov neznáme. Ako dokáže imunitný systém, ktorý nás má chrániť pred patogénmi, udržať pri živote tieto priateľské baktérie? Vďaka novému výskumu vedci možno našli odpoveď: vitamín A.

Tím vedcov, ktorý viedla Shipra Vaishnava, asistentka molekulárnej mikrobiológie a imunológie na Brown University v Providence, zistil, že mierne hladiny vitamínu A v čreve zabraňujú tomu, aby bol imunitný systém príliš aktívny. Zistenia, publikované v časopise Immunity, môžu predstavovať výrazný pokrok pri snahe nájsť liečbu na autoimunitné poruchy, ako je napríklad Crohnova choroba.

Vitamín A udržuje imunitnú odpoveď pod kontrolou

Črevná mikroflóra sa skladá z viac ako 100 biliónov baktérií, ktoré sú rozdelené do druhov Firmicutes a Bacteroidetes. Vaishnava a jej tím zistili, že tieto črevné baktérie regulujú imunitné reakcie hostiteľov úpravou proteínu, ktorý aktivuje vitamín A v gastrointestinálnom trakte. Tento proteín sa nazýva retinol dehydrogenáza 7 (Rdh7), pretože transformuje vitamín A na kyselinu retinovú, čo je aktívna forma vitamínu A.

Okrem toho vedci zistili, že baktérie Firmicutes - konkrétnejšie baktérie, ktoré sú súčasťou rodiny Clostridia - znižujú expresiu Rdh7. Bakterie Clostridia tiež spôsobujú, že pečeň uchováva zvýšené množstvo vitamínu A..

Vaishnava a jej tím využili geneticky upravené myši, ktorým chýbal Rdh7 v bunkách črevných stien. Tieto hlodavce mali nedostatočnú hladinu kyseliny retinovej v črevnom tkanive, menej imunitných buniek, ktoré vytvárajú takzvanú molekulu IL-22. IL-22 je signalizačná molekula, ktorá riadi antimikrobiálnu odpoveď imunitného systému.

Vedci tiež poukazujú na to, že ďalšie prvky imunitného systému, ako sú bunky imunoglobulínu A a iné T-bunky, zostali nemenné aj po odstránení Rdh7. To naznačuje, že Rdh7 je kľúčom k tomu, ako imunitný systém reaguje na baktérie.

Nová liečba autoimunitných ochorení

Vedci tvrdia, že pochopenie interakcií medzi črevnými baktériami a imunitnou odpoveďou môže byť kľúčové k vývoju novej liečby autoimunitných porúch. Ako uvádza Vaishnava:

"Veľa z týchto ochorení sa pripisuje zvýšeniu imunitnej odpovede alebo imunitnej aktivácii, ale našli sme nový spôsob, ako môžu baktérie v našom čreve tlmiť imunitnú odpoveď. Tento výskum by mohol byť rozhodujúci pri určovaní liečebných postupov v prípade autoimunitných ochorení, ako je Crohnova choroba alebo iné zápalové ochorenia čriev, ako aj nedostatku vitamínu A."

Výskumníci ďalej zdôrazňujú úlohu stravy a črevných baktérií pri udržiavaní zdravého imunitného systému. Ako dodáva Vaishnava:

"Ako naša strava, tak aj baktérie v našom čreve sú kriticky spojené s reguláciou toho, ako sa správajú naše imunitné bunky. Nájdenie týchto väzieb na molekulárnej úrovni je dôležité na to, aby sme zistili, ako by sme mohli používať buď stravu, alebo baktérie, alebo oboje, aby mali terapeutický účinok pri zápalových alebo infekčných chorobách."

Zdroj: Info.sk, TM, ncbi.nlm.nih.gov, cell.com, Foto: Shutterstock