• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Nedeľa, 20.1.2019Meniny má Dalibor
-2°Bratislava

„Na dva týždne som prestal jesť raňajky, a nikdy viac to neurobím“

  • 20:57 08.01.2019
  • Birmingham
„Na dva týždne som prestal jesť raňajky, a nikdy viac to neurobím“

Reportér Business Insideru sa s čitateľmi podelil o svoje skúsenosti z dvojtýždňovej absencie raňajok, a o svojom pokuse sa porozprával aj s odborníkmi.

Vynechať raňajky, či nevynechať? V posledných rokoch sa na verejnosti rozmohol trend takzvaného prerušovaného pôstu, ktorého podstatou je jesť len v určitých častiach dňa alebo týždňa. Častým prípadom pri prerušovanom pôste sa stáva vynechávanie raňajok.

Ako to je s raňajkami naozaj? Má pravdu stará povedačka, podľa ktorej sú raňajky základ dňa, alebo sa človek lepšie zaobíde bez nich? Reportér stránky Business Insider si na vlastnej koži vyskúšal, aké to je nejesť raňajky po dobu dvoch týždňov. Na záver svoje výsledky skonzultoval s odborníčkou.

„Doteraz som jedával raňajky každé ráno. Poznám ale aj veľa ľudí, ktorí sa im celkom vyhýbajú, a sú tak spokojní. Nemyslím si, že môj pokus dopadne dobre, lebo vstávam o šiestej ráno, a bez jedla budem musieť vydržať až do obeda – 12:00.

Dnes je môj prvý deň bez raňajok, a musím povedať, že to šlo celkom hladko. Prekvapilo ma, že som nebol hladný, keď som vstal. Spravil som si kávu, potom obed, a na raňajky som celý deň ani nepomyslel. Nasledovný týždeň začínam vidieť optimisticky.

Je streda. Tretí deň bez raňajok. Musím povedať, že sa to začína zhoršovať. Okolo 10:30 až 11:00 ma prepadáva ukrutný hlad. Začne mi škvŕkať v bruchu a začínam si všímať pachy jedla ostatných ľudí v kancelárii. Cez týždeň to snáď zvládnem, ale o víkend mám obavy.

Vstávať o šiestej a nič nejesť do dvanástej je príliš dlho. Prečo mi tak chýbajú raňajky, keď ostatní ľudia sa bez nich poľahky zaobídu?“

Clancy sa vybral hľadať odpovede na svoje otázky o raňajkách ku doktorke Courtney Petersonovej z Alabamskej univerzity.

Ráno bez raňajok – áno alebo nie?

Doktorka Petersonová: Neexistuje jediný dôvod, prečo by malo byť nevyhnutné vynechávať raňajky. Telo ráno lepšie reguluje krvný cukor a potravu trávime o čosi rýchlejšie. Ak sa ráno najete, spálite dokonca o čosi viac kalórií. Tieto dôkazy nasvedčujú, že ráno je optimálny čas na príjem potravy.

Ak je ráno ideálne na jedenie, ublíži mi nejako, ak vynechám raňajky? Má pre mňa dvojtýždňová výzva nejaký význam?

Za posledné roky sme dospeli k záveru, že dlhší pôst môže mať pre telo blahodarné účinky. Hormóny hladu, ktoré sa nachádzajú v tele každého z nás, sa prispôsobujú našim bežným návykom. To znamená, že ak celý život jete raňajky a náhle prestanete, musíte prekonať úskalia, ktoré sa v organizme dejú počas hormonálnych zmien.

Najpopulárnejšia diéta storočia: Viete, ako na prerušovaný pôst?

Keď chcete prekonať zvyk, ktorý pravidelne dodržujete, spočiatku budete mať veľké ťažkosti, ale s postupom času si zvyknete.

„Myslel som, že víkend bez raňajok bude peklo. Nakoniec som s tým nemal až taký problém, lebo som vstal neskôr ako bežne, a do obeda mi teda ostávalo menej času. Stále mi však chýbajú raňajky. Jednoducho rád trávim ráno tým, že niečo prežúvam. Začínam rozmýšľať nad tým, či raňajky nie sú len rutina.

Je konečne piatok, a zajtra sa znovu naraňajkujem. Po dvoch týždňoch som si uvedomil, že dokážem prežiť aj bez raňajok, ale aj tak mi chýbajú. Keď som predpoludním nejedol, často mi to kazilo náladu. So všetkým jedlom, ktoré okolo mňa v kancelárii len tak postávalo, to bolo ťažké dodržať.

Čo sa týka váhy, tá ostala na rovnakom čísle. Rovnako som nemal problém so sústredením alebo energiou. Raňajky nie sú na škodu, ale nie sú nevyhnutné. Budem ich jesť aj naďalej, ale vďaka tejto skúsenosti už viem, že na nich nie som závislý.“

Doktorka Petersonová namiesto vynechávania raňajok radí inú metódu

Lekári podporujú dva vzorce stravovania:

  • Jedným z nich je denný prerušovaný pôst, pri ktorom každý deň jete v stanovenom čase, napríklad len medzi desiatu ráno a šiestou poobede.
  • Ak neviete ovplyvniť načasovanie raňajok, obeda a večere, pomôže aspoň to, že budete jesť tie najväčšie jedlá skôr – napríklad raňajky a obed.
Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, DP, businessinsider.com, Foto: Clancy Morgan/FB
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Iba jedno užitie marihuany dokáže zmeniť štruktúru mozgu

Iba jedno užitie marihuany dokáže zmeniť štruktúru mozgu

20:02 18.01.2019Zdravie

Užívanie marihuany má permanentný účinok na mozog.

Urológ: Zamedziť úniku moču sa dá cvičením aj obmedzením fajčenia

Urológ: Zamedziť úniku moču sa dá cvičením aj obmedzením fajčenia

14:32 18.01.2019Zdravie

Najjednoduchší spôsob, ako zamedziť úniku moču u obéznych pacientov, je schudnúť. Fajčiarom pomôže zbaviť sa cigarety.

9 druhov soli a ich účinky na vaše zdravie

9 druhov soli a ich účinky na vaše zdravie

21:00 17.01.2019Zdravie

Spoznajte rôzne druhy soli a zistite, ktorá je pre vás najvhodnejšia.

Vývar dokáže podporiť zdravie srdca. Uvarte si ten správny!

Vývar dokáže podporiť zdravie srdca. Uvarte si ten správny!

20:01 17.01.2019Zdravie

Vývary sa tešia veľkej popularite a podľa nedávnych štúdií dokonca pomáhajú zdraviu srdca.

Menštruácia počas tehotenstva – je to normálne?

Menštruácia počas tehotenstva – je to normálne?

19:32 16.01.2019Zdravie

Je normálne, ak sa v tehotenstve dostaví menštruácia? Kedy treba zvážiť návštevu lekára?