Nedeľa, 20.1.2019Meniny má Dalibor

Sonda hľadala na asteroide pôvod života, našla cennú indíciu

• 19:59 11.12.2018
  • Bratislava
Sonda hľadala na asteroide pôvod života, našla cennú indíciu

Sonda OSIRIS-REx po vyše dvoch rokoch letu dorazila k asteroidu Bennu.

Sonda OSIRIS-REx Amerického úradu pre letectvo a vesmír (NASA) minulý týždeň dorazila k asteroidu Bennu a teraz urobila obrovský objav. Podarilo sa jej objaviť zložky vody. Vedci dúfajú, že OSIRIS-REx odhalí aj ďalšie tajomstvá Bennu. Asteroid o veľkosti mrakodrapu môže skrývať odpoveď na otázku, ako vznikol život na Zemi.

Nález vody je veľkým prelomom a vedci dúfajú, že môže byť spojený s ďalšími objavmi v budúcnosti. Voda bola nájdená, keď OSIRIS-REx letel blízko k asteroidu a na jeho skalnatom povrchu zachytil stopy molekúl vodíka a kyslíka, ktoré tvoria vodu - kľúčovú zložku samotného života.

OSIRIS-REx, ktorá je súčasťou spoločného projektu USA, Kanady, Francúzska a Japonska, odštartovala z Mysu Canaveral 9. septembra 2016. Sonda bude vyše roka okolo Bennu krúžiť a skúmať jeho povrch a zloženie. Je vybavená sériou špičkových prístrojov a z asteroidu môže priviezť 60 až 2000 gramov materiálu. Na Zem sa má vrátiť v roku 2023.

"Našli sme minerály bohaté na vodu z ranej slnečnej sústavy, čo je presne taká vzorka, ktorú sme tam šli nájsť a nakoniec priviesť späť na Zem," povedal planetárny vedec Univerzity v Arizone Dante Laurette pre The Independent.

Asteroidy ako Bennu sú pozostatkami z čias formovania našej slnečnej sústavy pred viac ako 4,5 miliardami rokov. Vedci sa domnievajú, že asteroidy mohli byť pre Zem v jej počiatkoch zdrojom vody a molekúl organického materiálu. Vzorky tak pomôžu v skúmaní počiatkov slnečného systému, formovania planét a vzniku života.

"Keď sa vzorky tohto materiálu vrátia na Zemi v roku 2023, vedci dostanú poklady nových informácií o histórii a vývoji našej slnečnej sústavy," povedala Amy Simonová z Goddardovho centra pre vesmírne lety NASA v Marylande.

"Snažíme sa pochopiť úlohu, ktorú tieto asteroidy bohaté na uhľovodíky zohrali pri dodávaní vody do ranej Zeme a urobili ju obývateľnou," dodal Lauretta.

Asteroid Bennu má šírku približne 500 metrov a obieha okolo Slnka približne v rovnakej vzdialenosti ako Zem. Niektorí vedci sa obávajú, že v 22. storočí by asteroid mohol zasiahnuť Zem. OSIRIS-REx bude neskôr tento mesiac obiehať Bennu na vzdialenosť len 1,9 km a bude analyzovať jeho terén. Postupne bude zmenšovať vzdialenosť na len 2 metre od jeho povrchu, aby robotické rameno dokázalo odobrať vzorku do júla 2020. Neskôr sa vráti na Zem a vyšle kapsulu so vzorkou asteroidu, ktorá by mala dopadnúť do púšte v Utahu v septembri 2023.

Zdroj: Info.sk, TM, TASR, independent.co.uk, Foto: TASR/AP