• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Piatok, 22.2.2019Meniny má Etela
Bratislava

Koľko cukru by sme denne mali skonzumovať?

  • 20:29 06.12.2018
  • Bratislava
Koľko cukru by sme denne mali skonzumovať?

O cukre sa hovorí ako o prírodnom zabijakovi. Je síce pravda, že cukor stojí za mnohými ochoreniami, no celkom sa ho vzdať nemusíme. Akú dennú dávku by sme mali prijímať?

Početné štúdie o vplyve cukru na zdravie človeka nás presviedčajú o tom, že cukor je spúšťačom niekoľkých zdravotných problémov: vysokého krvného tlaku, zlých hladín cholesterolu a zvýšeného rizika zápalu, ktorý vedie k ďalším chronickým ochoreniam.

Problémom pre zdravie však nie sú prírodné cukry, ktoré možno nájsť v ovocí v podobe fruktózy a v mliečnych výrobkoch v podobe laktózy. Skutočným zabijakom sú sladidlá v podobe bieleho cukru, hnedého cukru, sirupu a iných.

Na otázku, prečo nás prírodné cukry neohrozujú v takej miere ako sladidlá, existujú 2 odpovede. V prvom rade si treba uvedomiť, že prírodné cukry sa v produktoch nevyskytujú v obrovskom množstve. Druhým dôvodom je fakt, že prírodné cukry sa vyskytujú vo výrobkoch, ktoré okrem nich obsahujú prospešné minerály a vitamíny. Možno v nich nájsť aj antioxidanty a vlákninu.

Koľko gramov cukru by sme denne mali zjesť?

Odporúčania sa líšia v závislosti od organizácie.

Americká srdciarska spoločnosť (American Heart Association) napríklad hovorí, že muži by denne mali prijať najviac 9 kávových lyžičiek sladidiel (respektíve 150 kalórií alebo 36 gramov) a ženy najviac 6 kávových lyžičiek (čo je tiež 100 kalórií a 25 gramov).

Svetová zdravotnícka organizácia zas hovorí, že pridané sladidlá by mali tvoriť menej ako 10 percent celkového denného príjmu kalórií. Dospelý by tak mal denne zjesť 50 gramov cukru, respektíve 12 a pol kávovej lyžičky. Len pre predstavu treba uviesť, že napríklad typická plechovka Pepsi obsahuje 41 gramov pridaných sladidiel.

Najlepšou radou v tomto prípade je zrejme nezaoberať sa príliš číslami. Jednoducho začnite nahrádzať obľúbené presladené pochúťky zdravšími variantmi. Nezabúdajte pritom na jednu vec: cukor ako cukor.

Je síce pravda, že javorový sirup a med obsahujú viac antioxidantov ako biely cukor, ale stále sú to sladidlá, a naše telo sa k nim postaví rovnako ako k cukrom.

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, DP, menshealth.com, Foto: Shutterstock
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Toto je najefektívnejšie cvičenie na chudnutie. Stačí vám 20 minút

Toto je najefektívnejšie cvičenie na chudnutie. Stačí vám 20 minút

VČERA - 20:33Zdravie

Ak chcete schudnúť mali by ste zvoliť kratšie a efektívnejšie cvičenie.

Maximálny jas na mobile žene doslova prevŕtal rohovku

Maximálny jas na mobile žene doslova prevŕtal rohovku

VČERA - 20:05Zdravie

25-ročná žena navštívila lekára s tým, že sa jej v posledných dňoch výrazne zhoršil zrak. Jej mobil však napáchal väčšie škody, ako sa čakalo.

6 najčastejších príčin náhleho priberania

6 najčastejších príčin náhleho priberania

21:01 20.02.2019Zdravie

Pri náhlom pribraní o niekoľko kilogramov netreba hneď panikáriť. Na vine môže byť niektorý z týchto najčastejších dôvodov.

Tŕpnutie prstov: 6 zdravotných príčin mravčenia prstov

Tŕpnutie prstov: 6 zdravotných príčin mravčenia prstov

19:06 20.02.2019Zdravie

Ak vám často tŕpnu prsty a pociťujete nepríjemné mravčenie, môžu za tým stáť iné viac či menej závažné zdravotné podmienky.

Tento druh oleja zhoršuje príznaky artritídy

Tento druh oleja zhoršuje príznaky artritídy

12:17 20.02.2019Zdravie

Aký olej by sme mali využívať pri varení, ak nechceme príznaky artritídy zhoršiť, ale naopak zlepšiť?