• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Streda, 22.5.2019Meniny má Júlia, Juliana
13°Bratislava

Koľko cukru by sme denne mali skonzumovať?

  • 20:29 06.12.2018
  • Bratislava
Koľko cukru by sme denne mali skonzumovať?

O cukre sa hovorí ako o prírodnom zabijakovi. Je síce pravda, že cukor stojí za mnohými ochoreniami, no celkom sa ho vzdať nemusíme. Akú dennú dávku by sme mali prijímať?

Početné štúdie o vplyve cukru na zdravie človeka nás presviedčajú o tom, že cukor je spúšťačom niekoľkých zdravotných problémov: vysokého krvného tlaku, zlých hladín cholesterolu a zvýšeného rizika zápalu, ktorý vedie k ďalším chronickým ochoreniam.

Problémom pre zdravie však nie sú prírodné cukry, ktoré možno nájsť v ovocí v podobe fruktózy a v mliečnych výrobkoch v podobe laktózy. Skutočným zabijakom sú sladidlá v podobe bieleho cukru, hnedého cukru, sirupu a iných.

Na otázku, prečo nás prírodné cukry neohrozujú v takej miere ako sladidlá, existujú 2 odpovede. V prvom rade si treba uvedomiť, že prírodné cukry sa v produktoch nevyskytujú v obrovskom množstve. Druhým dôvodom je fakt, že prírodné cukry sa vyskytujú vo výrobkoch, ktoré okrem nich obsahujú prospešné minerály a vitamíny. Možno v nich nájsť aj antioxidanty a vlákninu.

Koľko gramov cukru by sme denne mali zjesť?

Odporúčania sa líšia v závislosti od organizácie.

Americká srdciarska spoločnosť (American Heart Association) napríklad hovorí, že muži by denne mali prijať najviac 9 kávových lyžičiek sladidiel (respektíve 150 kalórií alebo 36 gramov) a ženy najviac 6 kávových lyžičiek (čo je tiež 100 kalórií a 25 gramov).

Svetová zdravotnícka organizácia zas hovorí, že pridané sladidlá by mali tvoriť menej ako 10 percent celkového denného príjmu kalórií. Dospelý by tak mal denne zjesť 50 gramov cukru, respektíve 12 a pol kávovej lyžičky. Len pre predstavu treba uviesť, že napríklad typická plechovka Pepsi obsahuje 41 gramov pridaných sladidiel.

Najlepšou radou v tomto prípade je zrejme nezaoberať sa príliš číslami. Jednoducho začnite nahrádzať obľúbené presladené pochúťky zdravšími variantmi. Nezabúdajte pritom na jednu vec: cukor ako cukor.

Je síce pravda, že javorový sirup a med obsahujú viac antioxidantov ako biely cukor, ale stále sú to sladidlá, a naše telo sa k nim postaví rovnako ako k cukrom.

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, DP, menshealth.com, Foto: Shutterstock
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Tehotné ženy si musia dávať pozor na užívané lieky, pripomínajú odborníci

Tehotné ženy si musia dávať pozor na užívané lieky, pripomínajú odborníci

DNES - 9:13Zdravie

Lieky môžu niekedy ovplyvniť priebeh tehotenstva alebo poškodiť dieťa.

Medzi touto poruchou spánku a rakovinou existuje spojenie. V ktorých prípadoch?

Medzi touto poruchou spánku a rakovinou existuje spojenie. V ktorých prípadoch?

VČERA - 20:13Zdravie

Štúdia, ktorá analyzovala údaje tisícov účastníkov, naznačuje, že môže existovať prepojenie medzi syndrómom spánkového apnoe a pravdepodobnosťou vzniku rakoviny. Zdá sa však, že tento vzťah je silnejší u žien.

Toto s vami spraví jedenie ultra-spracovaných jedál po dobu 2 týždňov

Toto s vami spraví jedenie ultra-spracovaných jedál po dobu 2 týždňov

VČERA - 19:40Zdravie

Ultra-spracované jedlá obsahujú obrovské dávky cukru a tuku, preto sa neoplatí jesť ich často. Je toto jediný dôvod, prečo by sme sa ich mali báť?

Bolesť hlavy počas menštruácie – prečo vzniká a ako ju odlíšiť od bežnej migrény?

Bolesť hlavy počas menštruácie – prečo vzniká a ako ju odlíšiť od bežnej migrény?

20:43 20.05.2019Zdravie

Bolesť hlavy počas menštruácie a krátko pred ňou pravidelne pociťuje množstvo žien. Viete, ako ju správne identifikovať a liečiť?

Osviežujúca levanduľová limonáda na uľavenie od bolesti a stresu

Osviežujúca levanduľová limonáda na uľavenie od bolesti a stresu

18:31 20.05.2019Zdravie

Ak si chcete oddýchnuť po ťažkom dni, bolí vás hlava, máte stres z práce alebo sa vám zapálili prinosové dutiny, rozhodne by ste sa mali spoľahnúť na levanduľovú limonádu, ktorá vám zlepší náladu aj zdravie.