• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Nedeľa, 16.12.2018Meniny má Albína
-2°Bratislava

Naozaj sú ľaváci horší vodiči? Odpovede priniesli až praktické výskumy a dáta

  • 17:14 03.12.2018
  • Bratislava
Naozaj sú ľaváci horší vodiči? Odpovede priniesli až praktické výskumy a dáta

Podľa štatistík je v populácii približne 10 % ľavákov. Vo väčšine krajín sa jazdí napravo a tiež väčšina funkcii v aute je ovládaná pravou rukou. Je teda pre ľavákov ťažšie naučiť sa dobre šoférovať a je u nich väčšie riziko spôsobenia nehody?

Jeden z výskumov hovorí o tom, že je väčšia pravdepodobnosť u ľavákov, že zomrú skôr ako praváci, najmä za volantom. V inom výskume sa zase potvrdilo, že ľaváci častejšie prejdu testom v autoškole na prvýkrát - až o 10 %. Nie je však celkom jasné, či ide o vzťah medzi ľaváctvom a šoférovaním alebo či jedno zapríčiňuje druhé. Výsledky boli tiež často hodnotené iba na základe sebahodnotenia, teda nie podľa reálnych problémov pri šoférovaní.

Väčšina ľavákov nemá pocit, že by mali so šoférovaním nejaké potiaže zapríčinené tým, že sú ľaváci. Vysvetlením môže byť aj to, že ide o zručnosť, ktorú nadobúdajú ako novú a od začiatku si musia zvyknúť na používanie pravej a ľavej ruky a nôh určitým spôsobom. Nemusia teda prerábať svoje nevedomé zvyky, iba sa naučiť nové. Keď si na to časom zvyknú, ich pohyby sa zautomatizujú.

Ľaváci by mohli mať výhradu predovšetkým voči prevodovej páke, ktorá sa ovláda pravou rukou. Zdá sa však, že omnoho dôležitejšiu funkciu zohráva práve ľavá ruka, ktorá je u nich dominantná, pretože ňou kontrolujú smer jazdy. Pravá ruka je síce tiež dôležitá, keď potrebujú preradiť rýchlosť, ale v dnešnej dobe, kedy sú na trhu aj automatické prevodovky sa zdá, že tento problém nie je zásadný.

Ovládanie funkcii ako rádio, klimatizácia či navigácia je sústredené do stredovej konzoly auta. Mohlo by sa teda zdať, že v našich končinách to bude pre ľavákov opäť menší problém. Väčšina áut má však ovládanie týchto funkcii aj na volante, čo im manipuláciu značne uľahčuje. Výhodou pre ľavákov je napríklad lepšia zručnosť pri platení cez okienko vodiča, či podávaní dokladov cestnej kontrole. To však platí iba tam, kde sa jazdí s volantom na ľavej strane.

Byť ľavákom však nezahŕňa iba dominanciu ľavej ruky, ale tiež ľavej nohy, ktorá je pri šoférovaní využívaná iba vo veľmi malej miere pri preraďovaní. Pri brzdení a zrýchľovaní používame pravú nohu. Aj tu ide však iba o zvyk, ktorý keď sa stane zautomatizovaným, nerobí ľavákom žiadne ťažkosti. Samozrejme je vždy možné kúpiť si auto s automatickou prevodovkou a tomuto problému sa tak úplne vyhnúť.

To, že byť ľavákom nespôsobuje problémy pri šoférovaní, dokazujú aj vynikajúci jazdci z histórie, o ktorých sa vie, že boli alebo sú ľaváci:

Ayrton Senna bol brazílsky automobilový pretekár F1, ktorý sa stal trikrát majstrom sveta.

Valentino Rossi je taliansky motocyklový pretekár, ktorý získal 9-krát titul majstra sveta.

Buzz Aldrin je bývalý americký stíhací pilot a astronaut, bol pilotom Apollo 11 počas prvej misie na Mesiac.

Zdroj: Autoviny.sk

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Autoviny.sk, Erik Stríž, Foto: AMŠ
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Tesly v Číne od januára po znížení cla zlacnejú

Tesly v Číne od januára po znížení cla zlacnejú

DNES - 16:38Auto

Tesla, americký výrobca áut na elektrický pohon, zníži v Číne ceny svojich modelov S sedan a X potom, ako pekinská vláda zrušila niektoré sankčné clá na dovážané vozidlá zo Spojených štátov.

Trumpovho cla na dovoz áut sa boja aj americké automobilky

Trumpovho cla na dovoz áut sa boja aj americké automobilky

VČERA - 17:50Auto

Americký automobilový priemysel sa rovnako ako európske automobilky obáva ciel na dovoz áut do USA, ktorými hrozí prezident Donald Trump.

Za ako dlho Slovák zarobí na pneumatiky na Bugatti Veyron? Prekvapilo to aj nás!

Za ako dlho Slovák zarobí na pneumatiky na Bugatti Veyron? Prekvapilo to aj nás!

8:13 13.12.2018Auto

Ak by ste čakali, že si majitelia Bugatti Veyron na svoj automobilový skvost obúvajú bežné pneumatiky, sklameme vás. Na tomto aute je výnimočné doslova všetko.

Podľa otca legendárnych motorov Audi sú elektromobily len drahým omylom

Podľa otca legendárnych motorov Audi sú elektromobily len drahým omylom

16:53 11.12.2018Auto

Fritz Indra sa podieľal na vývoji motorov pre Audi Quattro či športových Alpine.

TV program