Piatok, 19.4.2024Meniny má Jela

10 genetických porúch, ktoré sa dedia po matke

• 19:52 27.11.2018
  • Bratislava
10 genetických porúch, ktoré sa dedia po matke

Naše gény definujú nielen náš vzhľad a osobnosť, ale aj slabosti nášho tela. Napríklad depresia a nespavosť môžu byť spôsobené nielen vážnym stresom alebo vyčerpaním, ale aj genetickou predispozíciou.

V tomto článku sa pozrieme na poruchy, ktoré môže dcéra zdediť po svojej matke. Je však dôležité vedieť, že genetická predispozícia vyžaduje, aby ste sa viac starali o vaše zdravie, nemusí to nutne znamenať, že ochoriete.

Osteoporóza

Osteoporóza je ochorenie, pri ktorom sú kosti mimoriadne krehké, čím sa zvyšuje riziko zlomenín. Touto chorobou sú zvyčajne postihnuté ženy a genetická predispozícia je jedným z najdôležitejších rizikových faktorov. Osteoporóza sa môže odhaliť po menopauze, v období, keď kosti strácajú vápnik a sú krehké.

Ako tomu predísť:

• Mali by ste jesť viac jedál bohatých na vápnik. Nezabúdajte však, že vápnik môže absorbovať vaše telo iba v kombinácii s vitamínom D. Doprajte si preto prechádzky na slnku.
  • Nefajčite. Tento zlozvyk znižuje schopnosť vášho tela absorbovať vápnik a ovplyvňuje hustotu minerálov v kostiach.
  • Nepite sódu. Jej pravidelná konzumácia je spojená s výrazným 14% zvýšeným rizikom zlomeniny bedrového kĺbu.
  • Kontrolujte svoju váhu a športujte. Ľudia vo veku od 19 do 64 rokov by mali vyvíjať 150 minút aeróbnej aktivity týždenne. Tiež by mali dvakrát týždenne posilňovať svaly na nohách, bokoch, chrbte, hrudníku, ramenách.

Reumatoidná artritída

Príčina reumatoidnej artritídy nie je jasná, ale vedci tvrdia, že zahŕňa kombináciu genetických a environmentálnych faktorov, ktoré ovplyvňujú imunitný systém človeka.

Ako tomu predísť:

• Nefajčite a znížte spotrebu kávy a červeného mäsa.
  • Dbajte na starostlivosť o zuby a ďasná a pravidelne navštevujte zubára. Parodontitída môže viesť k vzniku reumatoidnej artritídy.
  • Zahrňte do stravy aj potraviny bohaté na vitamín C. Tento antioxidant znižuje riziko zápalu vo vašom tele.

Predčasné starnutie

Vedci zistili, že určité gény sú zodpovedné za to, ako dlho môžu naše telá brániť procesom starnutia. Tieto gény sa prenášajú z jednej generácie na druhú z matkinej strany. Ak zdedíte poškodenú DNA svojej matky, proces starnutia bude rýchlejší.

• Zvrátiť starnutie zatiaľ nie je možné, opaľovací krém s vysokým SPF vám môže pomôcť predísť predčasným vráskam pretože citlivosť na slnečné svetlo je tiež dedičnou vlastnosťou.

Depresia

Vedci dokázali objaviť gén Slc6a15, ktorý je zodpovedný za depresiu a môže byť dedený. Ženy majú dvakrát väčšiu pravdepodobnosť rozvoja depresie ako muži a medzi dedičné poruchy patrí aj popôrodná depresia.

Ako tomu predísť:

• Starajte sa o svoj fyzický stav: musíte dobre spať, mať vyváženú stravu a pravidelne cvičiť.
  • Nedržte problémy vo svojom vnútri, obráťte sa na svojich priateľov a rodinu o pomoc. Niekedy potrebujete niekoho, s kým sa môžete porozprávať.
  • Nehanbite sa navštíviť psychoterapeuta, ak máte pocit, že sa váš stav zhoršil.

Glaukóm

Ženy sú postihnuté glaukómom častejšie ako muži, pričom ide znova o dedičné ochorenie očí.

Ako tomu predísť:

• Oftalmológa by ste mali navštevovať každé dva až štyri roky pred dosiahnutím veku 40 rokov, a každý 1 až 3 roky od veku 40 až 54 rokov, každý 1 až 2 roky od veku 55 až 64 rokov a každých 6 až 12 mesiacov po dosiahnutí veku 65 rokov.

Srdcové ochorenia

Ukladanie tuku v ženskom tele je geneticky podmienené, takže ak sa tuk koncentruje okolo brucha, riziko kardiovaskulárnych ochorení je dvojnásobné. Vysoký cholesterol môže byť tiež dedičný.

Ako tomu predísť:

• Nadváha zvyšuje riziko vzniku mozgovej príhody, srdcového infarktu, vysokého krvného tlaku a cukrovky. Nájdite si fyzickú aktivitu, ktorá vám najlepšie vyhovuje a robte ju 3-4 krát týždenne.
  • Zlepšite svoje stravovanie. Vzdajte sa slaných, sladkých a mastných jedál a jedzte viac zeleniny, ovocia a celozrnných výrobkov.
  • Prestaňte fajčiť.
  • Absolvujte pravidelné prehliadky a sledujte hladiny arteriálneho tlaku a cholesterolu.

Migrény

Ženy trpia migrénami trikrát častejšie než muži. Túto chorobu možno geneticky preniesť, ale je možné zmierniť tento stav a znížiť počet záchvatov migrény.

Ako tomu predísť:

• Znížte spotrebu alkoholu, čokolády, syra, kávy a citrusových plodov. Všetky tieto potraviny môžu spôsobiť migrény.
  • Pokúste sa vyhýbať miestam so silným zápachom a jasným svetlom.
  • Pite veľa vody.
  • Každý deň si prideľte čas na odpočinok a relaxáciu.

Nespavosť

Vedci zistili, že nespavosť môže byť spôsobená nielen psychologickými problémami, ale aj genetickými. Objavili tiež silné genetické spojenie s ďalšími znakmi, ako sú úzkostné poruchy, depresia a neurotizmus. Tieto vlastnosti majú tendenciu ísť ruka v ruke s nespavosťou a to je čiastočne spôsobené ich spoločným genetickým základom.

Ako tomu predísť:

• Nechoďte do postele s negatívnymi myšlienkami.
  • Nepite v závere dňa kávu, nefajčite a nejedzte ťažké jedlá.
  • Nevykonávajte fyzické cvičenia neskoro večer. Je lepšie ukončiť všetky náročné fyzické aktivity 4 hodiny pred spaním.
  • Pokúste sa zaspať a prebúdzať v rovnakú dobu každý deň.

Alzheimerova choroba

Alzheimerova choroba je najčastejšou formou demencie, ktorá sa častejšie vyskytuje u žien ako u mužov. Neexistuje žiadny liek na toto ochorenie, ale môžete znížiť jej riziko, ak dodržiavate zdravý životný štýl.

Ako tomu predísť:

• Kontrolujte si hladiny krvného tlaku a cholesterolu.
  • Prestaňte fajčiť. Fajčenie zvyšuje riziko rozvoja demencie.
  • Venujte sa športom, zvýšite tým koncentráciu kyslíka v mozgových tkanivách.
  • Obmedzte spotrebu cukru a nasýtených tukov, pridajte do vašej stravy ovocie a zeleninu.

Rakovina prsníkov a vaječníkov

V roku 2013 podstúpila herečka Angelina Jolie preventívnu dvojitú mastektómiu. O 2 roky neskôr jej testy naznačili možné príznaky rakoviny vaječníkov, preto si nechala preventívne odstrániť vaječníky. Urobila tak, aby minimalizovala riziko rakoviny, na ktorú jej matka a stará mama predtým zomreli. Jolie má defektný gén BRCA1, ktorý zvyšuje pravdepodobnosť vzniku rakoviny prsníka a vaječníkov. Vedci však tvrdia, že nie všetky genetické mutácie vedú k rakovine, takže nemusíte okamžite vykonať takéto závažné opatrenie.

Ako tomu predísť:

• Minimalizujte konzumáciu alkoholu.
  • Majte dieťa do veku 30 rokov. Štúdie naznačujú, že narodenie vášho prvého dieťaťa do veku 30 rokov znižuje riziko rakoviny prsníka.
  • Nefajčite.
  • Choďte na pravidelné prehliadky.

Zdroj: Info.sk, TM, ncbi.nlm.nih.gov, breastcancer.org, Foto: Shutterstock