• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Nedeľa, 20.1.2019Meniny má Dalibor
-1°Bratislava

Ako prekabátiť hormóny, kvôli ktorým priberáme

  • 18:54 08.11.2018
  • Bratislava
Ako prekabátiť hormóny, kvôli ktorým priberáme

Okrem sedavého životného štýlu a nezdravého stravovania môžu pri zvyšovaní telesnej hmotnosti zohrávať istú úlohu aj hormóny.

Ak ste viac ako mesiac držali jednu z populárnych proteínových diét, pri ktorých ste aj zabudli, ako sacharidy vyzerajú, ale vaša váha sa nezmenila, pravdepodobne môžete vinu pripísať estrogénu. Aby ste vyrovnali nadbytok estrogénu vo vašom tele, odporúča sa minimalizovať konzumáciu potravín bohatých na bielkoviny. Aj pri najväčšej snahe preto môžu byť najväčšou prekážkou k chudnutiu práve hormóny. Tu je niekoľko najčastejších vinníkov:

1. Vysoká hladina estrogénu

Vysoká hladina estrogénu zvyšuje váhu aj napriek striktným diétam. Tuky sa ukladajú najmä na bokoch a váš menštruačný cyklus je nepravidelný. Môžete mať bolesti hlavy alebo výkyvy nálady. Nadmerné množstvo estrogénu môže byť dôvodom straty vlasov, pamäti a nepravidelného spánku.

Nárast estrogénu v tele je spôsobený konzumáciou mäsa, ktoré obsahuje rastové hormóny. Látky podobné estrogénu sa tiež používajú pri výrobe plastov a chemikálií pre domácnosť.

  • Ak chcete zo svojho tela vyplaviť prebytok estrogénu, konzumujte menej mäsa a nahraďte ho zeleninou. Potraviny s vysokým obsahom vlákniny na seba viažu estrogén a vylučujú ho von z tela. Ľanové semienka, ovsené vločky, jablká a hrušky znižujú negatívny vplyv estrogénu na telo. Rozmarínový esenciálny olej pomáha obnoviť hormonálnu rovnováhu a zlepšiť pamäť.

2. Deficit serotonínu

Veľmi závažný nedostatok serotonínu sa takmer vždy prejavuje v podobe depresie a zlej nálady. Okrem toho ľudia s nedostatkom serotonínu často menia svoje stravovacie návyky. Ak máte pocit, že dokážete celú čokoládovú tortu zjesť sami alebo v noci snívate o hranolkách, tak vám vaše telo signalizuje, že máte deficit hormónu šťastia.

  • Prírodnými zdrojmi serotonínu sú vajcia, orechy a ananás. Ananás tiež obsahuje bromelaín, ktorý zabraňuje opuchu. Ľahké fyzické cvičenie a trávenie viac času vonku zvyšuje hladinu serotonínu.

3. Nadbytok ghrelínu

Ghrelin je hormón, ktorý určuje, či máte hlad alebo nie. Dokonca aj po roku na nízkokalorickej strave môže byť úroveň ghrelínu stále vysoká a telo sa vtedy snaží ukladať tukové tkanivo do zásoby.

  • Tento hormón sa však dá prekonať. Potrebujete konzumovať výrobky, ktoré zaplnia žalúdok, ako je zelenina, ovocie, obilniny a seminka. Znížte príjem cukru a spracovaných potravín, pretože majú vysoký obsah kalórií, ale zachovávajú úroveň ghrelínu nezmenenú.
  • Spánok a žiadny stres sú najlepšie spôsoby, ako udržať nízku úroveň ghrelínu. Po 6-8 hodinách spánku klesá koncentrácia tohto hormónu v krvi. Nesnažte sa však príliš znížiť hladiny ghrelínu, ide o dôležitý hormón. Má rozhodujúcu úlohu pri učení a rozvoji intelektuálnych schopností.

4. Nadbytok neuropeptidu Y

Ak je koncentrácia neuropeptidu Y v krvi príliš vysoká, váš apetít sa zvýši. Tento hormón môže viesť až ku klinickej obezite. Prebytok neuropeptidu Y spôsobuje, že tukové tkanivo sa uchováva v dolnej časti chrbta, bokoch a zadku a kvôli rýchlemu prírastku hmotnosti sa môžu objaviť aj strie. Celé telo prechádza emočným kolotočom: úzkosť, podráždenosť a bolesti hlavy. Môžete tiež pocítiť nadmerné potenie, môžu sa objaviť pigmentové škvrny a vysoký krvný tlak.

  • Vylúčte zo stravy všetky potraviny s vysokou koncentráciou cukru.

5. Nadbytok prolaktínu

Vysoká hladina prolaktínu vedie k rýchlemu nárastu hmotnosti. Ženy si môžu všimnúť nadmerné ochlpenie po celom tele a zmeny menštruačného cyklu. Prebytok prolaktínu vedie k rastu mliečnych žliaz u mužov. Ak spozorujete tieto príznaky, je potrebné kontaktovať lekára, pretože vysoká hladina prolaktínu môže naznačovať prítomnosť nádoru hypofýzy (prolaktinóm).

  • Okrem návštevy lekára vám môže pomôcť ženšen a ginkgo biloba.

6. Deficit glukagónu

Glukagón znižuje chuť do jedla a podporuje trávenie tukov. Úroveň tohto hormónu sa znižuje po stresovej situácii. Avšak nedostatok glukagónu môže tiež naznačovať problémy s obličkami, pečeňou alebo pankreasom.

  • Ak chcete zvýšiť hladinu glukagónu, je nevyhnutné normalizovať svoje stravovacie návyky. Dlhé prestávky medzi jedlami (bez hladovania) spôsobia, že hormón sám začne rozkladať tuky. Nezabudnite na fyzické cvičenie. 30-minútový tréning výrazne zvyšuje hladinu glukagónu v krvi.

7. Nadbytok testosterónu

Testosterón sa považuje za mužský hormón, ale zohráva dôležitú úlohu aj v ženskom tele. Nadbytok testosterónu vedie k zvýšeniu telesnej hmotnosti a tukové tkanivo sa kvôli tomu ukladá v horných častiach tela (ramená, hrudník a krk).

  • Hladinu tohto hormónu môžete znížiť prirodzene príjmom fytoestrogénu v sójových, kávových a celozrnných výrobkoch. Rafinovaný cukor by mal byť nahradený datľami, jablkami a marhuľami.

8. Deficit adiponektínu

Kilá navyše často značia aj nedostatok adiponektínu, najmä ak sa tuk ukladá hlavne v strednej časti tela. Ak vám bola diagnostikovaná cukrovka typu II, je pravdepodobné, že tiež máte nízku hladinu adiponektínu v tele.

Odborníci sa domnievajú, že bojovať proti nadmernej hmotnosti a iným metabolickým problémom sa dá injekciami adiponektínu. Pomáhajú vám schudnúť a nezasahovať do vášho apetítu.

  • Nezabudnite však na fyzické cvičenie. Najlepším cvičením, ktoré pomáha zvýšiť adiponektín, je chôdza. Odporúča sa každý deň urobiť aspoň 8 000 - 10 000 krokov. Pri regulácii tohto hormónu v krvi vám tiež pomôžu pistácie. Taktiež, ak nahradíte sacharidy vo vašej strave mononenasýtenými tukmi, ako sú olivy, avokádo, olivový olej, vaše kilá zmiznú ešte rýchlejšie.

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, TM, ncbi.nlm.nih.gov, webmd.com, Foto: Shutterstock
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Iba jedno užitie marihuany dokáže zmeniť štruktúru mozgu

Iba jedno užitie marihuany dokáže zmeniť štruktúru mozgu

20:02 18.01.2019Zdravie

Užívanie marihuany má permanentný účinok na mozog.

Urológ: Zamedziť úniku moču sa dá cvičením aj obmedzením fajčenia

Urológ: Zamedziť úniku moču sa dá cvičením aj obmedzením fajčenia

14:32 18.01.2019Zdravie

Najjednoduchší spôsob, ako zamedziť úniku moču u obéznych pacientov, je schudnúť. Fajčiarom pomôže zbaviť sa cigarety.

9 druhov soli a ich účinky na vaše zdravie

9 druhov soli a ich účinky na vaše zdravie

21:00 17.01.2019Zdravie

Spoznajte rôzne druhy soli a zistite, ktorá je pre vás najvhodnejšia.

Vývar dokáže podporiť zdravie srdca. Uvarte si ten správny!

Vývar dokáže podporiť zdravie srdca. Uvarte si ten správny!

20:01 17.01.2019Zdravie

Vývary sa tešia veľkej popularite a podľa nedávnych štúdií dokonca pomáhajú zdraviu srdca.

Menštruácia počas tehotenstva – je to normálne?

Menštruácia počas tehotenstva – je to normálne?

19:32 16.01.2019Zdravie

Je normálne, ak sa v tehotenstve dostaví menštruácia? Kedy treba zvážiť návštevu lekára?