Utorok, 21.5.2019Meniny má Zina

Fyzici predpovedali možný koniec sveta

• 19:59 31.08.2018
  • Bratislava
Fyzici predpovedali možný koniec sveta

Vedci prišli s novou teóriou, ako môže skončiť naša planéta.

Nová vedecká štúdia naznačila, že naša planéta by mohla byť pohltená čiernou dierou. Fyzici na Princetonskej univerzite a Perimeter Institute for Theoretical Physics vo Waterloo v Ontariu objavili možný katastrofický scenár zahŕňajúci gravitačné vlny, ktoré by mohli vytvoriť ničivú čiernu dieru, ktorá môže dokonca absorbovať svetlo.

Gravitačné vlny sú neviditeľné vlnky, ktoré existujú v priestore a cestujú rýchlosťou svetla. Najsilnejšie z nich sú známe ako kruhové vlny, ku ktorým dochádza vtedy, keď sa začnú obiehať buď dve veľké hviezdy alebo dve čierne diery.

Odborníci chceli presne preskúmať, čo by sa stalo, keby tieto vlny do seba narazili, pričom použili desať rovníc z teórie relativity Alberta Einsteina. Vedci zistili, že ak by boli vlny dostatočne veľké, mohli by vytvoriť obrovskú čiernu dieru, ktorá by dokázala pohltiť až 85% energie z vlny a tak by efektívne zničila všetok priestor a čas.

Ich zistenia boli zverejnené v časopise General Relativity a Quantum Cosmology. Profesor fyziky na Princetonskej univerzite spoluautor štúdie Frans Pretorius povedal pre New Scientist:

"Tieto častice majú veľa energie a vytvárajú zakrivenie v časopriestore, a keď sa vlny zrazia, to zakrivenie sa na seba nabalí. Časopriestor začne sám seba vťahovať do formy čiernej diery."

Upokojujúci je však fakt, že ak by sa zrazili iba malé vlny, pravdepodobne by sa len rozptýlili. Vedci sa domnievajú, že metódy použité pri ich štúdii by mohli pomôcť pri riešení ďalších problémov týkajúcich sa silnej gravitácie poľa a kozmológie, ktoré zahŕňajú distribúciu častíc hmoty.

Zdroj: Info.sk, TM, newsweek.com, newscientist.com, Foto: Shutterstock