• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Nedeľa, 20.1.2019Meniny má Dalibor
-1°Bratislava

Toto je 10 jedál, na ktorých sa stanete závislí už po prvom hryze

  • 19:09 15.03.2018
  • Colorado
Toto je 10 jedál, na ktorých sa stanete závislí už po prvom hryze

Vaše slabé sebazapretie nemusí byť vždy na vine. O závislosti tentokrát môže rozhodnúť aj jediné sústo.

Poznáte ten scenár, keď sa chystáte odlomiť si po obede kúsok čokolády, no nejakou záhadou vám o 15 minút ostane v ruke už len prázdny obal? Niekto má tieto ťažkosti so sladkým, iný s pizzou alebo syrom.

Niektoré štúdie potvrdzujú, že niekedy za našou závislosťou nestojí naša slabá vôľa, ale samotné jedlo. Zvyčajne ide o tie jedlá, ktoré majú vysoký obsah cukru alebo tuku. Ktoré sú tie najhoršie?

Vedci z Colorado State University podnikli výskum, ktorého hlavným cieľom bolo zistiť, ktoré jedlá sú na základe analýzy tie najhoršie z hľadiska vyvolávania závislosti u konzumenta. Zašli dokonca tak ďaleko, že sa pokúsili označiť tie jedlá, ktoré sa správajú ako droga – konzumujú sa vo vysokých dávkach a rýchlo sa absorbujú.

Práve vďaka týmto jedlám sme občas schopní povedať „som závislý na jedle.“

10 jedál, ktoré najviac vyvolávajú závislosť:

  1. Pizza
  2. Čokoláda
  3. Chipsy
  4. Sušienky
  5. Zmrzlina
  6. Hranolky
  7. Cheeseburger
  8. Šumivé nápoje (nediétne)
  9. Koláče a torty
  10. Syr

Na zozname sa ocitlo len jediné nespracované jedlo – a síce syr. Väčšinu z menovaných jedál charakterizuje vysoký obsah tukov, a mnohé z nich dokážu rýchlo zvýšiť cukor v krvi.

Vedcom z Colorada sa tiež podarilo zostaviť zoznam tých najmenej rizikovejších jedál, ktoré si môžete dať bez obáv zo závislosti. Pre tieto je zas typické, že majú nízky alebo žiadny obsah karbohydrátov a pridaných tukov. Prekvapí vás niektoré z nich?

Jedlá, ktoré najmenej vyvolávajú závislosť:

  1. Šalátová uhorka
  2. Mrkva
  3. Fazuľa
  4. Jablká
  5. Hnedá ryža
  6. Brokolica
  7. Banán
  8. Losos
  9. Kukurica
  10. Jahody

„Toto je prvý krok k určeniu konkrétnych jedál a ich vlastností, ktoré spúšťajú závislosť,“ uviedla jedna zo spoluautorov štúdie Nicole Avenová, ktorá je zároveň učiteľkou farmakológie a terapeutiky.

„Mohlo by to zmeniť spôsob, akým pristupujeme k liečbe obezity. Možno to nebude také jednoduché, ako „zakázať“ niektoré jedlá, no skôr pôjde o osvojenie si metód, ktoré používajú ľudia, ktorí chcú skoncovať s fajčením, alkoholom alebo drogami.“

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, DP, plos.org, independent.co.uk, Foto: Shutterstock
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Iba jedno užitie marihuany dokáže zmeniť štruktúru mozgu

Iba jedno užitie marihuany dokáže zmeniť štruktúru mozgu

20:02 18.01.2019Zdravie

Užívanie marihuany má permanentný účinok na mozog.

Urológ: Zamedziť úniku moču sa dá cvičením aj obmedzením fajčenia

Urológ: Zamedziť úniku moču sa dá cvičením aj obmedzením fajčenia

14:32 18.01.2019Zdravie

Najjednoduchší spôsob, ako zamedziť úniku moču u obéznych pacientov, je schudnúť. Fajčiarom pomôže zbaviť sa cigarety.

9 druhov soli a ich účinky na vaše zdravie

9 druhov soli a ich účinky na vaše zdravie

21:00 17.01.2019Zdravie

Spoznajte rôzne druhy soli a zistite, ktorá je pre vás najvhodnejšia.

Vývar dokáže podporiť zdravie srdca. Uvarte si ten správny!

Vývar dokáže podporiť zdravie srdca. Uvarte si ten správny!

20:01 17.01.2019Zdravie

Vývary sa tešia veľkej popularite a podľa nedávnych štúdií dokonca pomáhajú zdraviu srdca.

Menštruácia počas tehotenstva – je to normálne?

Menštruácia počas tehotenstva – je to normálne?

19:32 16.01.2019Zdravie

Je normálne, ak sa v tehotenstve dostaví menštruácia? Kedy treba zvážiť návštevu lekára?