• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Pondelok, 27.1.2020Meniny má Bohuš
Bratislava

Vďaka tejto aktivite pred spaním zaručene rýchlejšie zaspíte

  • 21:27 14.01.2018
  • Texas/Georgia
Vďaka tejto aktivite pred spaním zaručene rýchlejšie zaspíte

Zaberie vám len 5 minút času a jej efektívnosť chvália aj najskúsenejší psychológovia. Niekedy dokáže byť dokonca účinnejšia ako lieky na spánok!

Každému z nás sa aspoň niekoľkokrát za mesiac nedarí zaspať. Či už nás trápia myšlienky na udalosti zo dňa alebo obavy nad zajtrajškom, spánok neprichádza, a tak sme na ďalší deň podráždení a nevrlí.

Článok z Journal of Experimental Psychology prichádza s jednoduchým riešením: 5 minút pred spaním sa venujte písaniu. Ak vám napadlo, že by ste si v tomto čase mohli písať denník, radšej na to zabudnite. Namiesto toho si radšej napíšte zoznam povinností, ktoré vás v nasledovný deň čakajú.

Výskumníci z Baylorskej univerzity (Texas) a Emoryho univerzity (Georgia) vďaka 57 dobrovoľníkom zistili, že tí z nich, ktorí sa pred spaním venovali písaniu o tom, čo ich čaká, namiesto toho, čo zažili, zaspávali v priemere o 9 minút rýchlejšie, než druhá skupina. Podľa baylorského psychológa Michaela Scullina je tento výsledok porovnateľný s účinkom niektorých liekov na spánok.

V minulosti výskumy potvrdili spojitosť medzi písaním a zmiernením napätia, no až Scullin je prvý, kto na určenie presného času, aký tým pri zaspávaní ušetríte, použil EEG. Je tiež priekopníkom v špecifikácii toho, o čom by ste mali písať.

Prečo práve písanie?

Počas dňa nás prenasledujú najrôznejšie myšlienky – niektoré z nich sa v hlave usídlia na chvíľu, iné z nej nezmiznú ani po niekoľkých dňoch. Činnosť písania nám pomáha niektoré z nich vypustiť, alebo si aspoň dať pauzu v premýšľaní.

Vďaka písaniu sa znižuje kognitívna vnímavosť ako aj miera premýšľania a strachovania sa. Je samozrejmé, že ak sa vám podarí eliminovať alebo aspoň obmedziť tieto činnosti, vášmu spánku už nič nebude brániť.

Spisovanie zoznamu povinností pred spánkom má aj ďalší pozitívny prínos pre spánok: štúdia dokázala, že ľudia, ktorí túto rutinu pravidelne absolvovali, sa počas noci budili menej často ako tí, ktorí sa pred spánkom nijako nepoistili.

Spravte niečo pre seba, pre kvalitu svojho spánku a pre svoj krajší začiatok, a napíšte si aj dnes zoznam povinností, ktoré vás zajtra čakajú.

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, DP, nih.gov, psychologytoday.com, Foto: Pixabay
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Hyperkalcémia: Toto sa stane, keď máte v tele priveľa vápnika

Hyperkalcémia: Toto sa stane, keď máte v tele priveľa vápnika

VČERA - 19:37Zdravie

Priveľa vápnika v krvi môže značiť rôzne zdravotné problémy vrátane rakoviny.

Tento druh oleja na varenie spôsobuje genetické zmeny v mozgu

Tento druh oleja na varenie spôsobuje genetické zmeny v mozgu

VČERA - 18:04Zdravie

Bežne používaný olej podľa nových zistení ovplyvňuje hypotalamus, časť mozgu, kde sa odohráva množstvo kritických procesov.

6 príznakov, ktoré naznačujú, že pijete priveľa kávy

6 príznakov, ktoré naznačujú, že pijete priveľa kávy

20:15 25.01.2020Zdravie

Ak ste sa už stretli s niektorou z týchto nepríjemností, vinu hľadajte v množstve vypitej kávy.

Toto je najlepší čas na večeru pre zdravie srdca

Toto je najlepší čas na večeru pre zdravie srdca

19:44 25.01.2020Zdravie

Večera v správnej hodine dokáže predchádzať vysokému krvnému tlaku a priberaniu na váhe.

Slepé črevo nie je zbytočné. Takto sa podieľa na vašom zdraví

Slepé črevo nie je zbytočné. Takto sa podieľa na vašom zdraví

18:08 25.01.2020Zdravie

O slepom čreve sa často hovorí, že u človeka neplní žiadnu úlohu a je to len prebytok evolúcie. Drobný orgán sa v skutočnosti podieľa na dôležitých procesoch.