• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Pondelok, 10.8.2020Meniny má Vavrinec
21°Bratislava

Trpíte sezónnou depresiou? Vylieči vás vitamín, ktorý podporuje zdravie vašej psychiky

  • 19:51 07.01.2018
  • Athens
Trpíte sezónnou depresiou? Vylieči vás vitamín, ktorý podporuje zdravie vašej psychiky

Ide o poruchu, ktorou trpí až 10 percent populácie.

Sezónna afektívna porucha (SAD) má príznaky podobné klasickej depresii, vyskytuje sa však sezónne v určitom čase roka a táto porucha nálady sa prejavuje v súvislosti s ročnými cyklami. Spoznáte ju podľa toho, že máte pochmúrnejšiu náladu a cítite chronickú únavu, uvádza portál Zdravie. Okrem energie vám chýba aj radosť zo života.

Telu chýba vitamín D

Spúšťačom celého problému je zvýšená tvorba melatonínu, pretože v tomto období roka je viac tmy a organizmus pociťuje nedostatok hormónu serotonínu, ktorý podľa portálu Fit štýl zaviňuje málo slnečných lúčov a svetla.

Nová štúdia publikovaná v časopise Medical Hypotheses tvrdí, že za prejavy spôsobené touto poruchou môže nedostatok vitamínu D. Ten je dôležitý nielen pre telesné zdravie, ale pomáha nás tiež chrániť pred depresiou a podporuje duševné zdravie.

Doktor Alan E. Stewart, ktorý bol vedúcim štúdie, sa vyjadril:

„Sezónna afektívna porucha pravdepodobne ovplyvňuje až 10% populácie v závislosti od geografickej polohy a ide o typ depresie, ktorá súvisí so zmenami počas roka.”

U ľudí trpiacich touto poruchou sa každý rok opakujú rovnaké príznaky. Začínajú sa na jeseň a pokračujú aj v zimných mesiacoch. Kolísanie hladiny vitamínu D má podľa vedcov priamu súvislosť s dostupnosťou slnečného žiarenia podľa sezóny.

Ako tomu zabrániť?

Pre duševné zdravie je teda mimoriadne dôležité udržiavanie adekvátnej hladiny tohto vitamínu. Pomôže vám, ak každý deň budete aspoň niekoľko minút na slnku.

Vitamín D sa však nachádza aj v niektorých potravinách, z ktorých si ho môžete doplniť. Podľa portálu Healthline sú to najmä sardinky, losos, tuniak, ustrice, olej z tresčej pečene, vaječné žĺtky či huby.

Ak však patríte k vegetariánom alebo nemáte radi ryby, prírodné zdroje vitamínu D sú pre vás obmedzené. Niektoré ďalšie potraviny však bývajú o tento vitamín obohatené. V niektorých krajinách je to kravské mlieko, môže to byť aj sójové mlieko, pomarančový džús či ovsené vločky.

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, IB, spring.org.uk, healthline.com, zdravie.sk,fitatyl.sk,Foto:Pixabay
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Tieto lieky pri chronickej bolesti neužívajte, môžu vám skôr uškodiť

Tieto lieky pri chronickej bolesti neužívajte, môžu vám skôr uškodiť

VČERA - 20:09Zdravie

Podľa lekárov môžu niektoré lieky spôsobiť viac škody ako úžitku.

Kedy vysoká teplota signalizuje nedostatok vitamínu: Na tieto príznaky treba dať pozor

Kedy vysoká teplota signalizuje nedostatok vitamínu: Na tieto príznaky treba dať pozor

20:08 08.08.2020Zdravie

Vysoká telesná teplota môže v niektorých prípadoch značiť nedostatok vitamínu. Ako zistiť, či si ho stačí doplniť, alebo či by ste radšej mali zájsť na vyšetrenie?

Ako vplýva teplé počasie a UV svetlo na koronavírus

Ako vplýva teplé počasie a UV svetlo na koronavírus

19:37 07.08.2020Zdravie

Mnohí sa pri šírení koronavírusu spoliehajú na horúce počasie s veľkým množstvom UV žiarenia zo Slnka. Podľa odborníkov tak robia chybu.

Horúčavy majú trvať niekoľko dní, netreba zabúdať na pitný režim

Horúčavy majú trvať niekoľko dní, netreba zabúdať na pitný režim

14:25 07.08.2020Zdravie

Horúčavy, ktoré v piatok zasiahli Slovensko, by mali pretrvať aj počas nadchádzajúcich dní.

Čoraz viac pacientov po ochorení COVID-19 prichádza o vlasy

Čoraz viac pacientov po ochorení COVID-19 prichádza o vlasy

20:12 06.08.2020Zdravie

Okrem čuchu a chuti pacienti hlásia aj stratu vlasov.