• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Pondelok, 30.3.2020Meniny má Vieroslava
Bratislava

Práca v stoji alebo sedenie na fitlopte: aká poloha je pri sedavej práci najlepšia?

  • 18:15 13.02.2017
  • Bratislava
Práca v stoji alebo sedenie na fitlopte: aká poloha je pri sedavej práci najlepšia?

Sedavé zamestnanie ničí zdravie a chrbticu rovnako, ako manuálna práca. Pomôže vám ju ochrániť práca v stoji, sedenie na fitlopte alebo iný model stoličky?

Pri sedavom zamestnaní, kedy pracujeme za počítačom alebo s papiermi, je najčastejšou polohou obyčajné sedenie. Tak sa ale znižuje sila chrbtových svalov - najmä šikmé a bočné chrbtové svaly, ktoré nás udržujú vo vzpriamenej polohe. Keď tieto svaly slabnú, vznikajú známe bolesti chrbta a krčnej chrbtice. Ako by sme teda mali pri práci sedieť, aby sme si neničili chrbát?

Práca v stoji

Čoraz viac spoločností zavádza do práce trend státia pri písaní na počítači. Takto sa skutočne zlepšuje náš postoj (pokiaľ pri práci stojíme správne a nehrbíme sa), okrem toho v stoji spálime viac kalórií a sme tiež produktívnejší.
Ani takáto poloha ale nie je z dlhodobého hľadiska pre nás najlepšia. Pokiaľ stojíte, musíte mať pohodlnú a kvalitnú obuv a tiež je vhodné sa pri práci trochu pohybovať. Nehybne stáť niekoľko hodín vašim nohám a chrbtu rozhodne neprospeje.

V niektorých krajinách preto experimentujú s bežiacimi pásmi za pracovným stolom. Ohľadom efektívnosti a vplyvu na zdravia sú ale vedci zatiaľ skeptickí.

Fitlopta

Veľa ľudí ich pokladá za lepšiu alternatívu ku stoličkám. Sedieť 8 hodín na tejto lopte ale môže byť únavné a ľudia, ktorí mali slabé svaly na chrbte, môžu cítiť rovnakú bolesť ako zo sedenia na obyčajnej stoličke.

Fitloptu by ste teda mali aspoň občas vystriedať so stoličkou a naopak.

Je vhodné kľačať?

Na trh sa dostávajú aj pomerne netradičné stoličky, ktoré majú opierky pre kolená. Tie sú o niečo lepšou alternatívou pre chrbát ako fitlopta, ale vaše kolená a bedrá sa budú namáhať o to viac.

Čo je teda pre chrbát najlepšie?

Najlepšie spomedzi všetkých spôsobov vychádza podľa vedcov sedenie na kvalitnej stoličke, ktorá má opierky na ruky a na bedrovú časť chrbta. Sedenie je ale potrebné striedať s občasnou prácou v stoji. Ideálne je tiež zakomponovať do pracovnej doby aspoň minimálny pohyb - skúste pri telefonovaní stáť alebo využívať toalety o poschodie vyššie či nižšie.

Zdieľať tento článok na Facebooku
Zdroj: Info.sk, DK, nerdfitness.com, webmd.com, preventioncom. Foto: shutterstock.com
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Koronavírus a jedlo: Experti vysvetľujú, či sa vírus šíri cez potraviny

Koronavírus a jedlo: Experti vysvetľujú, či sa vírus šíri cez potraviny

VČERA - 19:52Zdravie

Skutočne by sme sa mali báť nezabalených potravín a jedla z donášky?

Takéto stravovanie spomaľuje boj tela proti infekcii

Takéto stravovanie spomaľuje boj tela proti infekcii

VČERA - 18:42Zdravie

Vedcom sa podarilo zistiť, že špecifický druh stravy výrazne spomaľuje boj tela proti infekcii.

10 vecí, ktoré by ste nemali robiť pred návštevou lekára

10 vecí, ktoré by ste nemali robiť pred návštevou lekára

VČERA - 18:20Zdravie

Skvalitnite výsledky lekárskych testov dodržiavaním správnych opatrení pred prehliadkou. Týchto 10 vecí pred návštevou lekára nerobte.

Ako bezpečne nakupovať a ako ošetriť potraviny po príchode domov

Ako bezpečne nakupovať a ako ošetriť potraviny po príchode domov

19:59 28.03.2020Zdravie

Obchody s potravinami sú jedným z mála miest, kam môžeme počas epidémie koronavírusu zamieriť. Je to ale bezpečné? Ako sa starať o potraviny, ktoré si prinesieme domov?

Koronavírus: Tieto chyby pri praní rozširujú vírus

Koronavírus: Tieto chyby pri praní rozširujú vírus

19:40 28.03.2020Zdravie

Aj pranie má svoje zásady, aby ste nešírili nový koronavírus.