Nedocenený vynálezca vrtuľníka Ján Bahýľ bol držiteľom 17 patentov
Patentnú listinu č. 3392 na vrtuľník dostal Ján Bahýľ od cisára Františka Jozefa I. dňa 13. augusta 1895.
Prvé náčrtky akéhosi "vrtuľníka" vypracoval už slávny Leonardo da Vinci. Autorom významných pokrokových myšlienok v tejto aj v iných oblastiach bol práve slovenský rodák, ktorý svojimi pokusmi s motorovým vrtuľníkom predstihol najmenej o štyri roky Francúzov Louisa Brégueta a Paula Cornua, v technickej literatúre označovaných za vynálezcov vrtuľníka. Ján Bahýľ, ktorý vynašiel horizontálnu vrtuľu, je spolu s Antonom Marschallom aj prvým konštruktérom benzínového motora na Slovensku (1897).
Narodil sa 25. mája 1856 vo Zvolenskej Slatine v nemajetnej rodine roľníka. Po absolvovaní základnej školy v rodisku študoval na Banskej akadémii v Banskej Štiavnici, kde vynikal najmä dokonalosťou v technickom kreslení. V roku 1869 zmaturoval a získal diplom technického kresliča. Nastúpil na vojenskú službu najskôr do Lučenca, ďalší rok slúžil v Komárne, kde podal niekoľko podnetných technických námetov a zlepšení pre uhorskú armádu v odbore techniky a stavebníctva. Nadanie mladého Jána Bahýľa si všimli aj jeho nadriadení dôstojníci a zaradili ho do technického štábu, kde ho poverovali dôležitými a zložitými technickými a stavebnými úlohami. Umožnili mu tiež štúdium na Vojenskej akadémii v dnešnej rakúskej Viedni, ktorú v rokoch 1871 až 1876 s úspechom absolvoval v hodnosti poručíka. Následne pôsobil ako vojenský staviteľ vo Ľvove (Ukrajina) a v poľskom Krakove, potom opäť na Ukrajine v Charkove, v Kyjeve a v ruskom Petrohrade, kde pracoval na projektoch vojenských objektov a opevnení. Tam vznikli aj jeho prvé technické riešenia na úrovni vynálezov. K najzaujímavejším patril tank na parný pohon, ktorý zostrojil z vlastných finančných prostriedkov. Ruská armáda jeho vynález odkúpila, čím Bahýľ získal financie na realizáciu ďalších svojich nápadov z oblasti vzduchoplavebnej techniky. Od roku 1892 do roku 1895 pôsobil v bývalej Juhoslovávii, kde skonštruoval a úspešne vyskúšal vznášajúce sa balóny kombinované so vzdušnou turbínou, na ktoré dostal patenty.
Hlavným zámerom talentovaného technika bola konštrukcia vrtuľníka s dvoma stupňami štvorlistových ružíc s motorovým pohonom na benzín. Dokončil ho v Bratislave. Patentnú listinu č. 3392 na vrtuľník dostal Ján Bahýľ od cisára Františka Jozefa I. dňa 13. augusta 1895. Konštrukčne vylepšený vrtuľník sa v roku 1901 viackrát vzniesol do výšky pol metra. V roku 1903 sa vzniesol do výšky 1,5 m a 5. mája 1905 vynálezca na svojom stroji v Bratislave preletel vzdialenosť 1500 m vo výške štyroch metrov. Tento jeho najvýznamnejší pokus zaprotokolovala aj Medzinárodná vzduchoplavebná organizácia, ktorej bol v rokoch 1895 až 1914 predsedom.
Vynálezca a konštruktér Ján Bahýľ zomrel v ústraní 13. marca 1916 v Bratislave vo veku 59 rokov. Pochovaný je na bratislavskom evanjelickom cintoríne pri Kozej bráne pod náhrobkom, ktorý si sám navrhol. Úrad priemyselného vlastníctva udeľuje od roku 1999 Cenu Jána Bahýľa s cieľom motivovať a podporiť rozvoj tvorivosti na Slovensku. Cena je určená slovenským pôvodcov a majiteľom mimoriadne hodnotných priemyselnoprávne chránených riešení.
SaS podá návrh na odvolanie Huliaka z postu predsedu výboru
Opozičná strana SaS podá na ďalšiu schôdzu parlamentu návrh na odvolanie Rudolfa Huliaka z postu predsedu výboru pre pôdohospodárstvo a životné prostredie.
Polícia vyšetruje lúpežné prepadnutie v rodinnom dome
Vyšetrovateľ začal trestné stíhanie pre zločin lúpeže a prečin porušovania domovej slobody.
Na oblohe môžete vidieť meteorický roj Lyríd, toto bude najlepší deň na pozorovanie
Na oblohe je v týchto dňoch viditeľný meteorický roj Lyríd.
Kotlár požiadal FS o analýzu vybraných subjektov, ktoré prevádzkovali MOM
Peter Kotlár požiadal Finančnú správu o finančnú analýzu niektorých subjektov, ktoré prevádzkovali mobilné odberové miesta.
Na R7 začalo horieť auto, treba tam počítať s dopravným obmedzením
Na rýchlostnej ceste R7 začalo horieť motorové vozidlo, treba tam preto počítať s dopravným obmedzením.