• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Pondelok, 18.12.2017Meniny má Sláva
Bratislava

10 byliniek a korenín, ktoré podporia činnosť vášho mozgu

  • 19:35 02.11.2015
  • Bratislava
10 byliniek a korenín, ktoré podporia činnosť vášho mozgu

Nie je žiadnym tajomstvom, že to, čo jeme, má značný vplyv aj na činnosť nášho mozgu. Niektoré suroviny ho dokážu naštartovať, iné naopak spomaliť. Na fungovanie mozgu majú vplyv aj nenápadné bylinky. Ktoré to sú sa dozviete v článku.

Určite ste už počuli o rôznych spôsoboch, ako zlepšiť činnosť vášho mozgu. Od rôznych podporných tabliet, cez hudobné alfa vlny až po meditáciu sa pomaly dostávame ku strave. Konkrétne ku bylinkám. Ako môže niečo také drobné mať vplyv na fungovanie mozgu? Čítajte ďalej a dozviete sa.

  • Kurkuma

Obsahuje účinnú látku kurkumín, ktorej účinky sa spájajú s prevenciou voči Alzheimerovej chorobe. Tiež pôsobí ako silný antioxidant, zlepšuje pamäť a má antidepresívne účinky. Podľa niekoľkých štúdií tiež pomáha mozgovým bunkám chrániť sa pred poškodením alkoholom.

Čítajte: Kurkuma ako náhrada za antidepresíva

  • Tymián

Prchavé oleje, ktoré sa v tejto bylinke nachádzajú, zvyšujú hladiny omega-3 mastných kyselín, konkrétne hladiny DHA - kyseliny dokosahexaenovej. Tie sú pre správne fungovanie mozgu najdôležitejším komponentom. Omega-3 mastné kyseliny chránia mozog pred predčasným starnutím a demenciou, zlepšujú našu pamäť a schopnosť učiť sa.

  • Oregano

Pretože obsahuje vysokú koncentráciu antioxidantov, je oregano veľmi efektívne pri neutralizovaní voľných radikálov. Podľa štúdie publikovanej v British Journal of Nutrition dokáže extrakt z tejto bylinky ovplyvniť našu náladu, znížiť pocity úzkosti a zlepšiť koncentráciu.

  • Rozmarín

Obsahuje fytochemikáliu – kyselinu karnozovú, ktorá chráni mozog pred mŕtvicou a degeneratívnymi ochoreniami, ako napríklad Alzheimerova choroba. Tiež podporuje rast nových mozgových buniek.

  • Šalvia

Funguje výborne najmä na podporu pamäte. Naviac obsahuje rovnako ako rozmarín kyselinu karnozovú a tiež glutatión. Ten je tiež známy ako protistarnúci antioxidant. Celkové zloženie šalvie zabraňuje nadmernému rozkladu acetylcholínu, ktorý má kľúčovú úlohu pri procese učenia sa a zapamätania si nových poznatkov.

Čítajte: Liečivé koreniny, ktoré nájdete v kuchyni

  • Čierne korenie

Obsahuje alkaloid piperín, ktorý má vplyv na beta-endorfíny v mozgu. Tie ovplyvňujú našu náladu, hlavne pocity uvoľnenia stresu. Piperín sa tiež podieľa na rozkladaní serotonínu, ktorý poznáme ako hormón dobrej nálady. Naviac môže čierne korenie slúžiť aj ako prevenecia voči Parkinsonovej chorobe.

  • Škorica

Medzi jej účinné látky patrí cinnamaldehyd a epikatechín, ktoré sa priamo podieľajú na prevencii voči Alzheimerovej chorobe. Celkové zloženie škorice má vplyv hlavne na prípadné opuchy mozgových buniek, ktoré pomáha sťahovať. Tým pôsobí preventívne voči vzniku mŕtvice. Naviac škorica v organizme zmetabolizuje na benzoan sodný, čo má podľa Rush University Medical School v Chicagu pozitívny dopad na kognitívne funkcie.

  • Klinčeky

Toto aromatické korenie pôsobí ako stimulant a znižuje oxidatívny stres. Naviac obsahujú fenoly, ktoré pomáhajú odstraňovať toxíny a udržiavajú bunky (aj tie mozgové) zdravé. Klinčeky by tiež mali zdvihnúť vašu energiu a schopnosť koncentrácie. Olej z klinčekov dokáže do istej miery zvrátiť deficit v pamäti a schopnosti učiť sa.

  • Muškátový orech

Obsahuje myristricín, čo je psychoaktívna látka, ktorá pôsobí na mozog pozitívne iba v malých množstvách. Vo väčších totiž spôsobuje nevoľnosť, závraty a dýchavičnosť.

Čítajte: Týchto 8 byliniek a korenín podporí zdravie vášho srdca

Muškátový orech v rozumnom množstve znižuje stres a vyčerpanosť, pričom unavenú myseľ vyjasní a naštartuje.

  • Tulsi (bazalka posvätná)

Je všeobecne považovaná za veľmi liečivú rastlinu, pretože na naše zdravie má viacero pozitívnych účinkov. Táto bylinka pomáha uvoľniť stres a zlepšiť cirkuláciu krvi v mozgu.

Tieto bylinky môžete pridávať do ľubovoľných nápojov a jedál alebo si z ich extraktov pripravte aromaterapiu.

Buď informovaný aj na Facebooku
Zdroj: Info.sk, DK, top10homeremedies.com, naturallivingideas.com, Foto: pixabay.com
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Vyhýbate sa cvičeniu, keď máte svoje dni? Robíte chybu!

Vyhýbate sa cvičeniu, keď máte svoje dni? Robíte chybu!

VČERA - 19:10Zdravie

Fitnesss trénerka uviedla 5 výhovoriek, na ktoré by väčšina žien mala zabudnúť. Namiesto nich vám cvičenie pomôže omnoho viac. Poradila, ako na to!

7 dobrých dôvodov, prečo zjesť aspoň jeden pomaranč denne

7 dobrých dôvodov, prečo zjesť aspoň jeden pomaranč denne

20:48 16.12.2017Zdravie

Pre vaše zdravie dokážu urobiť viac, než by ste čakali.

V zimnom období pozor na tlak!Takúto teplotu by ste doma mali mať, aby ste sa vyhli riziku

V zimnom období pozor na tlak!Takúto teplotu by ste doma mali mať, aby ste sa vyhli riziku

20:22 14.12.2017Zdravie

Nízke teploty sa môžu postarať o zvýšenie krvného tlaku, ktorý môže pri neliečení viesť až k infarktu. Odborníci poradia, akú teplotu by ste si mali nastaviť na termostate, aby ste predišli nežiadúcim výsledkom.

Deti, ktoré jedia zdravšie potraviny, sú šťastnejšie. Prečo je to tak?

Deti, ktoré jedia zdravšie potraviny, sú šťastnejšie. Prečo je to tak?

19:51 14.12.2017Zdravie

Výskum potvrdil viaceré blahodarné účinky konzumácie zdravej stravy u detí.

Máte problém s ranným vstávaním? 7 trikov, ktoré v zimných mesiacoch pomôžu najlepšie

Máte problém s ranným vstávaním? 7 trikov, ktoré v zimných mesiacoch pomôžu najlepšie

21:21 13.12.2017Zdravie

Odborníčky na spánok prezradili niekoľko účinných spôsobov, ako zvládnuť ranné vstávanie bez problémov.

TV program