• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Sobota, 1.10.2016Meniny má Arnold
24°Bratislava

Top potraviny s vysokým obsahom vlákniny

  • 13:40 10.06.2015
  • Bratislava
Top potraviny s vysokým obsahom vlákniny

Denne sa odporúča dospelým ľuďom prijať 20 – 35 gramov vlákniny, no podľa odhadov prijímame iba 5- 10 gramov. Konzumáciou týchto potravín si môžete prirodzene zvýšiť denný príjem vlákniny.

Vláknina je dôležitá súčasť stravy. Pomáha nášmu tráviacemu traktu správne pracovať, znižuje hladiny zlého cholesterolu, zlepšuje hladiny cukru v krvi a celkovo znižuje riziká vzniku kardiovaskulárnych ochorení a cukrovky. Okrem toho patrí medzi látky, ktoré na seba prirodzene naväzujú vodu, teda po jej konzumácii sa dlhšie cítime sýty. Je teda vhodná pre ľudí, ktorí si strážia svoju líniu. Z týchto surovín môžete vyťažiť najviac vlákniny:

Strukoviny (vo varenom stave)

  • Šošovica a hrach majú najvyšší podiel vlákniny – jedna šálka šošovice predstavuje 8 - 15 gramov vlákniny a 12 gramov bielkovín. Šálka hrachu má ešte vyšší podiel, dá sa z neho vyťažiť až 16,3 gramu vlákniny.
  • Vyšší podiel vlákniny a dobre stráviteľných bielkovín má aj fazuľa (8 gramov na šálku) , z ktorej ale nadúva.

Zelenina (vo varenom stave)

  • Artičoky sú u nás menej obľúbené, no obsahujú až 10,3 gramu vlákniny na šálku.
  • Brokolica a kapusta jej obsahujú menej, zvyčajne okolo 5- 2 gramov na šálku.

Ovocie (v surovom stave)

  • Avokádo medzi ovocím jednoznačne vedie aj v podiele vlákniny. V jednom plode sa jej nachádza až 9 gramov.
  • Sladké maliny a černice obsadili druhé miesto, pretože obsahujú až 8 gramov vlákniny na jednu šálku.
  • Z našich domácich druhov má vysoký podiel vlákniny jablko a hruška, z ktorých môžeme získať 3,5 - 5 gramov.

Iné dobre známe zdroje s vysokým podielom vlákniny sú aj ovsené vločky, ktoré obsahujú 8 gramov vlákniny na jednu šálku. Do zoznamu patria aj chia semiačka – z jednej lyžice môžete získať až 5,5 gramov vlákniny. Ľanové semiačka majú o niečo nižšie hodnoty – z dvoch polievkových lyžíc vyťažíte 4 gramy vlákniny. Vlákninu môžeme získať aj z múky (najčastejšie ju prijímame vo forme pečiva), ryže alebo kukurice. Pri výbere múky a ryže sa ale odporúča dať prednosť tmavým druhom pred bielou ryžou alebo múkou.

Čítajte: Vláknina pre štíhle a zdravé telo.

Ďalším z obľúbených zdrojov (rozpustnej) vlákniny je Psyllium, ktoré je vhodné aj pre ľudí, ktorí majú problém so znášanlivosťou obilnej vlákniny.

Tieto suroviny môžete pokojne tepelne upravovať, hodnoty vlákniny tým neznížite. Pozor ale na nadmernú konzumáciu vlákniny. Môžete si tak privodiť zápchu, nadúvanie alebo spomaliť vstrebávanie iných minerálov.

Buď informovaný aj na Facebooku
Zdroj: Info.sk, DK, greatist.com, mensfitness.com, fitnessrepublic.com, Foto: freestock
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Popraskané päty: 7 domácich spôsobov, ako ich ošetriť

Popraskané päty: 7 domácich spôsobov, ako ich ošetriť

VČERA - 20:23Zdravie

Prezradíme vám, ako sa správne starať o popraskané päty.

Obličky: Top 10 potravín, ktoré zlepšujú ich funkciu

Obličky: Top 10 potravín, ktoré zlepšujú ich funkciu

VČERA - 18:35Zdravie

Strava vplýva na funkciu obličiek viac, než si väčšina ľudí uvedomuje.

Varovné príznaky infarktu, ktoré by ste nemali ignorovať

Varovné príznaky infarktu, ktoré by ste nemali ignorovať

VČERA - 18:19Zdravie

Na srdcové ochorenia ešte stále umiera veľa Slovákov. Čiastočne je to spôsobené aj tým, že nepoznáme alebo podceníme ich príznaky. Prečítajte si, aké sú symptómy infarktu a ako vyzerá účinná prevencia.

Dm-Drogéria sťahuje z predaja výrobky. Našli v nich zárodky E-coli

Dm-Drogéria sťahuje z predaja výrobky. Našli v nich zárodky E-coli

VČERA - 16:43Zdravie

Výrobok, zabalený či rozbalený, je možné vrátiť v ľubovoľnej predajni.

Ako schudnúť s hypotyreózou?

Ako schudnúť s hypotyreózou?

VČERA - 13:09Zdravie

Pokiaľ máte zníženú funkciu štítnej žľazy, chudnutie bude ťažší proces. S našimi tipmi to ale úspešne zvládnete!

TV program