• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Streda, 25.5.2016Meniny má Urban
22°Bratislava

Top potraviny s vysokým obsahom vlákniny

  • 13:40 10.06.2015
  • Bratislava
Top potraviny s vysokým obsahom vlákniny

Denne sa odporúča dospelým ľuďom prijať 20 – 35 gramov vlákniny, no podľa odhadov prijímame iba 5- 10 gramov. Konzumáciou týchto potravín si môžete prirodzene zvýšiť denný príjem vlákniny.

Vláknina je dôležitá súčasť stravy. Pomáha nášmu tráviacemu traktu správne pracovať, znižuje hladiny zlého cholesterolu, zlepšuje hladiny cukru v krvi a celkovo znižuje riziká vzniku kardiovaskulárnych ochorení a cukrovky. Okrem toho patrí medzi látky, ktoré na seba prirodzene naväzujú vodu, teda po jej konzumácii sa dlhšie cítime sýty. Je teda vhodná pre ľudí, ktorí si strážia svoju líniu. Z týchto surovín môžete vyťažiť najviac vlákniny:

Strukoviny (vo varenom stave)

  • Šošovica a hrach majú najvyšší podiel vlákniny – jedna šálka šošovice predstavuje 8 - 15 gramov vlákniny a 12 gramov bielkovín. Šálka hrachu má ešte vyšší podiel, dá sa z neho vyťažiť až 16,3 gramu vlákniny.
  • Vyšší podiel vlákniny a dobre stráviteľných bielkovín má aj fazuľa (8 gramov na šálku) , z ktorej ale nadúva.

Zelenina (vo varenom stave)

  • Artičoky sú u nás menej obľúbené, no obsahujú až 10,3 gramu vlákniny na šálku.
  • Brokolica a kapusta jej obsahujú menej, zvyčajne okolo 5- 2 gramov na šálku.

Ovocie (v surovom stave)

  • Avokádo medzi ovocím jednoznačne vedie aj v podiele vlákniny. V jednom plode sa jej nachádza až 9 gramov.
  • Sladké maliny a černice obsadili druhé miesto, pretože obsahujú až 8 gramov vlákniny na jednu šálku.
  • Z našich domácich druhov má vysoký podiel vlákniny jablko a hruška, z ktorých môžeme získať 3,5 - 5 gramov.

Iné dobre známe zdroje s vysokým podielom vlákniny sú aj ovsené vločky, ktoré obsahujú 8 gramov vlákniny na jednu šálku. Do zoznamu patria aj chia semiačka – z jednej lyžice môžete získať až 5,5 gramov vlákniny. Ľanové semiačka majú o niečo nižšie hodnoty – z dvoch polievkových lyžíc vyťažíte 4 gramy vlákniny. Vlákninu môžeme získať aj z múky (najčastejšie ju prijímame vo forme pečiva), ryže alebo kukurice. Pri výbere múky a ryže sa ale odporúča dať prednosť tmavým druhom pred bielou ryžou alebo múkou.

Čítajte: Vláknina pre štíhle a zdravé telo.

Ďalším z obľúbených zdrojov (rozpustnej) vlákniny je Psyllium, ktoré je vhodné aj pre ľudí, ktorí majú problém so znášanlivosťou obilnej vlákniny.

Tieto suroviny môžete pokojne tepelne upravovať, hodnoty vlákniny tým neznížite. Pozor ale na nadmernú konzumáciu vlákniny. Môžete si tak privodiť zápchu, nadúvanie alebo spomaliť vstrebávanie iných minerálov.

Buď informovaný aj na Facebooku
Zdroj: Info.sk, DK, greatist.com, mensfitness.com, fitnessrepublic.com, Foto: freestock
Najnovšie v kategóriiViac článkov
8 tipov, ako zlepšiť spaľovanie tukov

8 tipov, ako zlepšiť spaľovanie tukov

VČERA - 20:15Zdravie

Chcete nenápadne spaľovať tuky po celý deň, nielen počas tréningu? Existuje niekoľko trikov, ktoré vám môžu výrazne pomôcť.

Najlepšie jedlá na zlepšenie nálady a doplnenie energie

Najlepšie jedlá na zlepšenie nálady a doplnenie energie

VČERA - 19:39Zdravie

To, čo jeme, má veľký vplyv nielen na naše zdravie, ale aj na našu náladu. Čo by ste teda mali konzumovať, ak chcete mať lepšiu náladu a viac energie?

Ryžová voda: 10 dôvodov, prečo ju prestať vylievať

Ryžová voda: 10 dôvodov, prečo ju prestať vylievať

20:12 23.05.2016Zdravie

Prezradíme vám desať spôsobov, ako môžete využiť ryžovú vodu pre svoje zdravie.

11 využití citrónového oleja

11 využití citrónového oleja

18:39 23.05.2016Zdravie

Citrónový olej je jedným z najsilnejších esenciálnych olejov. Prezradíme vám, aké zdravotné problémy s ním dokážete vyriešiť.

Najlepšie suroviny na detoxikáciu organizmu

Najlepšie suroviny na detoxikáciu organizmu

18:31 23.05.2016Zdravie

Prečítajte si, ktoré bežne dostupné suroviny vám pomôžu očistiť organizmus od toxínov a pomôžu pečeni fungovať naplno.

TV program