• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Pondelok, 25.7.2016Meniny má Jakub
21°Bratislava

Top potraviny s vysokým obsahom vlákniny

  • 13:40 10.06.2015
  • Bratislava
Top potraviny s vysokým obsahom vlákniny

Denne sa odporúča dospelým ľuďom prijať 20 – 35 gramov vlákniny, no podľa odhadov prijímame iba 5- 10 gramov. Konzumáciou týchto potravín si môžete prirodzene zvýšiť denný príjem vlákniny.

Vláknina je dôležitá súčasť stravy. Pomáha nášmu tráviacemu traktu správne pracovať, znižuje hladiny zlého cholesterolu, zlepšuje hladiny cukru v krvi a celkovo znižuje riziká vzniku kardiovaskulárnych ochorení a cukrovky. Okrem toho patrí medzi látky, ktoré na seba prirodzene naväzujú vodu, teda po jej konzumácii sa dlhšie cítime sýty. Je teda vhodná pre ľudí, ktorí si strážia svoju líniu. Z týchto surovín môžete vyťažiť najviac vlákniny:

Strukoviny (vo varenom stave)

  • Šošovica a hrach majú najvyšší podiel vlákniny – jedna šálka šošovice predstavuje 8 - 15 gramov vlákniny a 12 gramov bielkovín. Šálka hrachu má ešte vyšší podiel, dá sa z neho vyťažiť až 16,3 gramu vlákniny.
  • Vyšší podiel vlákniny a dobre stráviteľných bielkovín má aj fazuľa (8 gramov na šálku) , z ktorej ale nadúva.

Zelenina (vo varenom stave)

  • Artičoky sú u nás menej obľúbené, no obsahujú až 10,3 gramu vlákniny na šálku.
  • Brokolica a kapusta jej obsahujú menej, zvyčajne okolo 5- 2 gramov na šálku.

Ovocie (v surovom stave)

  • Avokádo medzi ovocím jednoznačne vedie aj v podiele vlákniny. V jednom plode sa jej nachádza až 9 gramov.
  • Sladké maliny a černice obsadili druhé miesto, pretože obsahujú až 8 gramov vlákniny na jednu šálku.
  • Z našich domácich druhov má vysoký podiel vlákniny jablko a hruška, z ktorých môžeme získať 3,5 - 5 gramov.

Iné dobre známe zdroje s vysokým podielom vlákniny sú aj ovsené vločky, ktoré obsahujú 8 gramov vlákniny na jednu šálku. Do zoznamu patria aj chia semiačka – z jednej lyžice môžete získať až 5,5 gramov vlákniny. Ľanové semiačka majú o niečo nižšie hodnoty – z dvoch polievkových lyžíc vyťažíte 4 gramy vlákniny. Vlákninu môžeme získať aj z múky (najčastejšie ju prijímame vo forme pečiva), ryže alebo kukurice. Pri výbere múky a ryže sa ale odporúča dať prednosť tmavým druhom pred bielou ryžou alebo múkou.

Čítajte: Vláknina pre štíhle a zdravé telo.

Ďalším z obľúbených zdrojov (rozpustnej) vlákniny je Psyllium, ktoré je vhodné aj pre ľudí, ktorí majú problém so znášanlivosťou obilnej vlákniny.

Tieto suroviny môžete pokojne tepelne upravovať, hodnoty vlákniny tým neznížite. Pozor ale na nadmernú konzumáciu vlákniny. Môžete si tak privodiť zápchu, nadúvanie alebo spomaliť vstrebávanie iných minerálov.

Buď informovaný aj na Facebooku
Zdroj: Info.sk, DK, greatist.com, mensfitness.com, fitnessrepublic.com, Foto: freestock
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Ako predísť stuhnutému krku a nebudiť sa s bolesťou?

Ako predísť stuhnutému krku a nebudiť sa s bolesťou?

VČERA - 14:03Zdravie

Ak ste sa niekedy ráno prebudili s bolesťou krku, tak to určite poznáte. Nepríjemná bolesť znemožňuje otáčať hlavou a každý pohyb je utrpením.

Zázračné kozie mlieko: Posilní srdce, imunitu aj metabolizmus

Zázračné kozie mlieko: Posilní srdce, imunitu aj metabolizmus

9:35 23.07.2016Zdravie

Vo väčšine krajín je typickým zdrojom mlieka krava. Kozie mlieko môže byť tažšie zohnať avšak v posledných rokoch dopyt po ňom neustále stúpa. To aj vďaka výskumom, ktoré dokázali jeho pozitívne účinky na ľudský organizmus.

6 príznakov nedostatku selénu a ako to napraviť

6 príznakov nedostatku selénu a ako to napraviť

18:39 22.07.2016Zdravie

Selén potrebuje naše telo aj myseľ. Máte ho dostatok?

Pripravte si smoothie na spálenie tuku a detox organizmu

Pripravte si smoothie na spálenie tuku a detox organizmu

12:57 22.07.2016Zdravie

Chýba vám energia a bojujete s kilami navyše? Vyskúšajte tento smoothie nápoj, ktorý vám prečistí organizmus, nabije vás energiou a pomôže vám spáliť tuk najmä v oblasti brucha.

Úžasná cesnaková šťava: Ako ju vyrobiť a využiť pre lepšie zdravie

Úžasná cesnaková šťava: Ako ju vyrobiť a využiť pre lepšie zdravie

19:38 21.07.2016Zdravie

Zvýšte zdravotné prínosy cesnaku tým, že si vyrobíte cesnakovú šťavu. Je to naozaj jednoduché a nezaberie vám veľa času.

TV program