• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Nedeľa, 30.4.2017Meniny má Anastázia
14°Bratislava

Top potraviny s vysokým obsahom vlákniny

  • 13:40 10.06.2015
  • Bratislava
Top potraviny s vysokým obsahom vlákniny

Denne sa odporúča dospelým ľuďom prijať 20 – 35 gramov vlákniny, no podľa odhadov prijímame iba 5- 10 gramov. Konzumáciou týchto potravín si môžete prirodzene zvýšiť denný príjem vlákniny.

Vláknina je dôležitá súčasť stravy. Pomáha nášmu tráviacemu traktu správne pracovať, znižuje hladiny zlého cholesterolu, zlepšuje hladiny cukru v krvi a celkovo znižuje riziká vzniku kardiovaskulárnych ochorení a cukrovky. Okrem toho patrí medzi látky, ktoré na seba prirodzene naväzujú vodu, teda po jej konzumácii sa dlhšie cítime sýty. Je teda vhodná pre ľudí, ktorí si strážia svoju líniu. Z týchto surovín môžete vyťažiť najviac vlákniny:

Strukoviny (vo varenom stave)

  • Šošovica a hrach majú najvyšší podiel vlákniny – jedna šálka šošovice predstavuje 8 - 15 gramov vlákniny a 12 gramov bielkovín. Šálka hrachu má ešte vyšší podiel, dá sa z neho vyťažiť až 16,3 gramu vlákniny.
  • Vyšší podiel vlákniny a dobre stráviteľných bielkovín má aj fazuľa (8 gramov na šálku) , z ktorej ale nadúva.

Zelenina (vo varenom stave)

  • Artičoky sú u nás menej obľúbené, no obsahujú až 10,3 gramu vlákniny na šálku.
  • Brokolica a kapusta jej obsahujú menej, zvyčajne okolo 5- 2 gramov na šálku.

Ovocie (v surovom stave)

  • Avokádo medzi ovocím jednoznačne vedie aj v podiele vlákniny. V jednom plode sa jej nachádza až 9 gramov.
  • Sladké maliny a černice obsadili druhé miesto, pretože obsahujú až 8 gramov vlákniny na jednu šálku.
  • Z našich domácich druhov má vysoký podiel vlákniny jablko a hruška, z ktorých môžeme získať 3,5 - 5 gramov.

Iné dobre známe zdroje s vysokým podielom vlákniny sú aj ovsené vločky, ktoré obsahujú 8 gramov vlákniny na jednu šálku. Do zoznamu patria aj chia semiačka – z jednej lyžice môžete získať až 5,5 gramov vlákniny. Ľanové semiačka majú o niečo nižšie hodnoty – z dvoch polievkových lyžíc vyťažíte 4 gramy vlákniny. Vlákninu môžeme získať aj z múky (najčastejšie ju prijímame vo forme pečiva), ryže alebo kukurice. Pri výbere múky a ryže sa ale odporúča dať prednosť tmavým druhom pred bielou ryžou alebo múkou.

Ďalším z obľúbených zdrojov (rozpustnej) vlákniny je Psyllium, ktoré je vhodné aj pre ľudí, ktorí majú problém so znášanlivosťou obilnej vlákniny.

Tieto suroviny môžete pokojne tepelne upravovať, hodnoty vlákniny tým neznížite. Pozor ale na nadmernú konzumáciu vlákniny. Môžete si tak privodiť zápchu, nadúvanie alebo spomaliť vstrebávanie iných minerálov.

Buď informovaný aj na Facebooku
Zdroj: Info.sk, DK, greatist.com, mensfitness.com, fitnessrepublic.com, Foto: freestock
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Najlepšie potraviny pre zdravie chrupaviek

Najlepšie potraviny pre zdravie chrupaviek

20:23 28.04.2017Zdravie

Prezradíme vám, ktoré potraviny podporujú zdravie vašich chrupaviek.

Pozor na klamlivý výrobok! Potravinárska inšpekcia odhalila vitamínový nápoj bez vitamínov

Pozor na klamlivý výrobok! Potravinárska inšpekcia odhalila vitamínový nápoj bez vitamínov

19:19 28.04.2017Zdravie

Inšpekcia nariadila dovozcovi, aby bezodkladne stiahol nevyhovujúcu šaržu z trhu a začne s ním správne konanie o uložení pokuty.

Vaginálny zápach: Zdravá vôňa, odporúčania a domáce tipy

Vaginálny zápach: Zdravá vôňa, odporúčania a domáce tipy

18:32 28.04.2017Zdravie

Môžete sa sprchovať, jesť zdravú výživu, cvičiť pravidelne, meniť svoje spodné prádlo denne a napriek tomu vás trápi vaginálny zápach? Prezradíme vám, čo jednotlivé vône hovoria o vašom zdraví.

Trápi vás nespavosť? Vyskúšajte prastarý liek na podporu spánku

Trápi vás nespavosť? Vyskúšajte prastarý liek na podporu spánku

18:29 28.04.2017Zdravie

​Táto bylina je ústredným prvkom tradičnej domácej medicíny v Indii, nazvanej Ájurvéda.

Svalové zášklby a tiky nepodceňujte. Tento syndróm postihuje čoraz viac ľudí

Svalové zášklby a tiky nepodceňujte. Tento syndróm postihuje čoraz viac ľudí

20:19 27.04.2017Zdravie

Zášklby v svaloch by ste nemali ignorovať. Zistite, čo môžu znamenať a ako tento stav liečiť.

TV program