• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Štvrtok, 8.12.2016Meniny má Marína
-2°Bratislava

Top potraviny s vysokým obsahom vlákniny

  • 13:40 10.06.2015
  • Bratislava
Top potraviny s vysokým obsahom vlákniny

Denne sa odporúča dospelým ľuďom prijať 20 – 35 gramov vlákniny, no podľa odhadov prijímame iba 5- 10 gramov. Konzumáciou týchto potravín si môžete prirodzene zvýšiť denný príjem vlákniny.

Vláknina je dôležitá súčasť stravy. Pomáha nášmu tráviacemu traktu správne pracovať, znižuje hladiny zlého cholesterolu, zlepšuje hladiny cukru v krvi a celkovo znižuje riziká vzniku kardiovaskulárnych ochorení a cukrovky. Okrem toho patrí medzi látky, ktoré na seba prirodzene naväzujú vodu, teda po jej konzumácii sa dlhšie cítime sýty. Je teda vhodná pre ľudí, ktorí si strážia svoju líniu. Z týchto surovín môžete vyťažiť najviac vlákniny:

Strukoviny (vo varenom stave)

  • Šošovica a hrach majú najvyšší podiel vlákniny – jedna šálka šošovice predstavuje 8 - 15 gramov vlákniny a 12 gramov bielkovín. Šálka hrachu má ešte vyšší podiel, dá sa z neho vyťažiť až 16,3 gramu vlákniny.
  • Vyšší podiel vlákniny a dobre stráviteľných bielkovín má aj fazuľa (8 gramov na šálku) , z ktorej ale nadúva.

Zelenina (vo varenom stave)

  • Artičoky sú u nás menej obľúbené, no obsahujú až 10,3 gramu vlákniny na šálku.
  • Brokolica a kapusta jej obsahujú menej, zvyčajne okolo 5- 2 gramov na šálku.

Ovocie (v surovom stave)

  • Avokádo medzi ovocím jednoznačne vedie aj v podiele vlákniny. V jednom plode sa jej nachádza až 9 gramov.
  • Sladké maliny a černice obsadili druhé miesto, pretože obsahujú až 8 gramov vlákniny na jednu šálku.
  • Z našich domácich druhov má vysoký podiel vlákniny jablko a hruška, z ktorých môžeme získať 3,5 - 5 gramov.

Iné dobre známe zdroje s vysokým podielom vlákniny sú aj ovsené vločky, ktoré obsahujú 8 gramov vlákniny na jednu šálku. Do zoznamu patria aj chia semiačka – z jednej lyžice môžete získať až 5,5 gramov vlákniny. Ľanové semiačka majú o niečo nižšie hodnoty – z dvoch polievkových lyžíc vyťažíte 4 gramy vlákniny. Vlákninu môžeme získať aj z múky (najčastejšie ju prijímame vo forme pečiva), ryže alebo kukurice. Pri výbere múky a ryže sa ale odporúča dať prednosť tmavým druhom pred bielou ryžou alebo múkou.

Ďalším z obľúbených zdrojov (rozpustnej) vlákniny je Psyllium, ktoré je vhodné aj pre ľudí, ktorí majú problém so znášanlivosťou obilnej vlákniny.

Tieto suroviny môžete pokojne tepelne upravovať, hodnoty vlákniny tým neznížite. Pozor ale na nadmernú konzumáciu vlákniny. Môžete si tak privodiť zápchu, nadúvanie alebo spomaliť vstrebávanie iných minerálov.

Buď informovaný aj na Facebooku
Zdroj: Info.sk, DK, greatist.com, mensfitness.com, fitnessrepublic.com, Foto: freestock
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Šťava z červenej kapusty, ktorá čistí črevá a znižuje vysoký tlak

Šťava z červenej kapusty, ktorá čistí črevá a znižuje vysoký tlak

VČERA - 20:15Zdravie

Prezradíme vám recept na očistnú šťavu z červenej kapusty.

11 nepríjemných spánkových porúch, ktorými možno trpíte aj vy!

11 nepríjemných spánkových porúch, ktorými možno trpíte aj vy!

20:50 06.12.2016Zdravie

Predstavíme vám 11 nepríjemných porúch, ktoré sa odchyľujú od bežného spánku. Spoznávate sa v niektorej z nich?

Výskyt rakoviny úst narástol o 68% za 20 rokov

Výskyt rakoviny úst narástol o 68% za 20 rokov

20:53 05.12.2016Zdravie

Výskyt rakoviny úst sa zvýšil za posledných 20 rokov o 68%. Príčinou tohto závažného ochorenia je hlavne nezdravý životný štýl.

Ako náboženstvo ovplyvňuje váš mozog

Ako náboženstvo ovplyvňuje váš mozog

20:15 05.12.2016Zdravie

Zistite, čo sa deje v mozgu ľudí, ktorí sú veriaci.

8 spôsobov, ako odstrániť prebytočný ušný maz

8 spôsobov, ako odstrániť prebytočný ušný maz

19:50 05.12.2016Zdravie

Všetko v našom tele má nejaký dôvod, dokonca aj ušný maz.

TV program