• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Nedeľa, 22.7.2018Meniny má Magdaléna
19°Bratislava

Kde hľadať bielkoviny, ak sa chcete vyhnúť mäsu

  • 10:05 12.02.2013
  • BRATISLAVA
Kde hľadať bielkoviny, ak sa chcete vyhnúť mäsu

Pozrite si tie najchutnejšie a najzdravšie zdroje bielkovín pre vegetariánov i tých, ktorí mäso jedia len zriedka.

Ak ste prestali jesť mäso a bojíte sa, že prídete o potrebné bielkoviny, nevešajte hlavu.

To, že mäso je jediným zdrojom bielkovín, je dávno vyvrátený mýtus. Takmer každá potravina ich totiž obsahuje, pričom ich odporúčanou dávkou je 46 gramov pre ženy a 56 gramov pre mužov denne. Potrebujú ich okrem iného vaše svaly či imunita a sú nevyhnutné pri zrážaní krvi. My vám predstavíme tie najzdravšie a najchutnejšie zdroje bielkovín.

Obsah bielkovín v jednotlivých potravinách

Hrnček uvarenej fazule - 12 až 14 gramov
Hrnček uvarenej šošovice – 18 gramov
1/3 hrnčeka semienok a orieškov - 2 až 7 gramov podľa druhu
téglik gréckeho jogurtu – 15 až 20 gramov
1 balenie syra Tofu - 8 gramov
1 vajíčko – 6 gramov
Avokádo – 4 gramy
30 gramov konopných semien –6 gramov Ak nechcete veľa minúť, siahnite po fazuli a šošovici. Niekomu sa síce môže zdať, že sú nudné a dajú sa z nich pripraviť len husté a ťažké polievky či prívarky, opak je však pravdou.

Dnes totiž vo väčších obchodoch môžete zohnať rôzne druhy týchto strukovín, ktoré možno pripraviť ako prílohu alebo prísadu do šalátov a mäsových ragú. Fazuľa je aj vynikajúcim doplnkom napríklad do mexických pochúťok burrito.

Mandle, vlašské oriešky, pekanové oriešky, pistácie, kešu či píniové oriešky sú vynikajúcimi zdrojmi proteínov pre vegetariánov. Okrem toho, že sú samy o sebe veľmi chutné, pridať sa dajú do rôznych jedál na dochutenie.

Najideálnejším partnerom k nim je grécky jogurt, ktorý je bielkovinami tiež napumpovaný, ale rovnako chutné budú aj s müsli alebo rozdrvené do zálievky na šalát. Samozrejme, dobrou voľbou sú aj ďalšie mliečne výrobky.

Zo semiačok sú najvhodnejšie tekvicové sezamové a slnečnicové, siahnuť môžete aj po maslách či olejoch z týchto surovín.

Výživné je aj sójové mlieko a produkty z neho, napríklad jogurty či tofu. Pre vegetariánov je tento syr, ktorý sa vyrába zrážaním sójového mlieka, vynikajúcou náhradou mäsa. Môžete ho použiť na rôzne spôsoby, do polievok, dusené so zeleninou či do šalátov.

Čítajte: Váha pod kontrolou vďaka správnym potravinám

Ak ste alergickí na sóju, stavte na konopné semená. Konope je ako jedna z mála rastlín vynikajúcim zdrojom rastlinných bielkovín, ktoré telu poskytujú esenciálne aminokyseliny potrebné napríklad pre svalstvo.

Polynenasýtené mastné kyseliny, ktoré konope obsahuje, navyše posilnia váš imunitný systém.

To, že je vajíčko najobľúbenejšou potravinou na raňajky, nie je náhoda. Bielkoviny vo vajíčkach májú najväčšiu biologickú hodnotu, čo znamená, že vaše telo ich dokáže rýchlo a efektívne využiť.

Žĺtka obsahujú vitamín B12, ktorý je častým nedostatkom pri vegetariánskych diétach. Ak v strave chýba, môže to spôsobiť problémy s pozornosťou, myslením či zlú náladu.

Čo sa týka ovocia, avokádo je jasným víťazom v obsahu bielkovín. Obsahuje až deväť esenciálnych aminokyselín, ktoré si telo nie je schopné produkovať samo, pomáha svalom, srdcu aj mozgu. Počas chrípkového obdobia je vynikajúcou podporou pre vašu imunitu.

Nezabúdajte na zdravie aj na Facebooku!

Buď informovaný aj na Facebooku
Zdroj: WEBNOVINY, rodale.com
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Kávu nemusíte iba piť. Takto vám pomáha jej vôňa

Kávu nemusíte iba piť. Takto vám pomáha jej vôňa

20:50 20.07.2018Zdravie

Pozitívne účinky kávy môžete ťažiť aj s jej arómy.

Nové dôkazy: Rybí olej a omega-3 nemajú takmer žiadne účinky na zdravie srdca

Nové dôkazy: Rybí olej a omega-3 nemajú takmer žiadne účinky na zdravie srdca

19:34 20.07.2018Zdravie

Milióny ľudí po celom svete pravidelne užívajú doplnky s omega-3 mastnými kyselinami. Rozsiahla štúdia však spochybnila ich účinok na kardiovaskulárne zdravie.

Po prečítaní tohto článku sa nikdy viac nenajete tesne pred spaním

Po prečítaní tohto článku sa nikdy viac nenajete tesne pred spaním

21:02 19.07.2018Zdravie

Ak ste aj doteraz holdovali neskorým večerám pred spaním, toto vedecké zistenie vám vezme chuť na jedlo.

Konzumácia tohto mäsa môže spôsobovať manické epizódy

Konzumácia tohto mäsa môže spôsobovať manické epizódy

20:12 19.07.2018Zdravie

Manické epizódy si často vyžadujú hospitalizáciu.

Žena sa z prechádzky vrátila s popáleninami. Môže za to rastlina, ktorá rastie aj u nás

Žena sa z prechádzky vrátila s popáleninami. Môže za to rastlina, ktorá rastie aj u nás

19:33 19.07.2018Zdravie

S touto rastlinou ste sa na Slovensku určite stretli už aj vy. Poznáte všetky jej tajomstvá?

TV program