• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Pondelok, 31.8.2015Meniny má Nora
21°Bratislava

Vajíčka a vaše zdravie - sú skutočne strašiakom?

  • 11:50 08.02.2013
  • BRATISLAVA
Vajíčka a vaše zdravie - sú skutočne strašiakom?

Bez vajíčok je ťažké predstaviť si svoj jedálniček, no zároveň ide o často démonizovanú potravinu, o ktorej si ľudia stále nevedia zo zdravotného hľadiska urobiť názor.

Strašiakom je najmä vysoký obsah cholesterolu, no ako je to s nimi v skutočnosti? Sú vajíčka súčasťou zdravej výživy? Odpoveď znie áno, len to s nimi samozrejme netreba preháňať.

Je všeobecne známe, že vajíčka sú rovnako ako mlieko skvelým zdrojom bielkovín, nájdu sa v nich však aj vitamíny D, A a B2 a tiež množstvo minerálov.

Nechýbajú karotenoidy ako luteín and zeaxanthín, ktoré dokážu znižovať riziko makulárnej degenerácie. Tá prichádza s vekom a často vedie k slepote. Pamäti a mozgu zas prospieva cholín.

Odporúčaný počet kusov denne je u každého rozličný, najdôležitejšie však je mať rozmanitú a vyváženú stravu, pričom vajíčka sú bez pochýb jej vhodnou súčasťou. Ak si však chcete byť istý, že to nepreháňate, podľa American Heart Association jedno vajce denne neuškodí.

Sledujte video: Ako oddeliť žĺtok od bielka? Účinné tipy

Áno, obsahujú veľa cholesterolu (veľké vajce až približne 210 mg, čo sú dve tretiny maximálnej odporúčanej dávky), no ten sa všetok nedostáva do krvi. Omnoho nebezpečnejšie sú nasýtené tuky.

Ak ste sa u lekára zľakli vysokého cholesterolu, vašou prioritou by malo byť obmedzenie nezdravých jedál plných nasýtených tukov. Vajcia vynechajte až vtedy, keď vám to odporučí odborník.

"Vajíčka sú veľmi výživné, obsahujú kvalitné bielkoviny, jeden kus má len 70 až 80 kalórií a nie je v nich veľa tukov," vyratúva pozitíva vajec odborníčka na výživu Ruth Kava. Súhlasí s ňou aj jej kolegyňa Patricia Kendall, ktorá si nemyslí, že si vajcia zaslúžia byť zatracované pre cholesterol.

Výhodou vajec je veľká variablita, dajú sa konzumovať na obrovské množstvo spôsobov.

Dôležité je však správne ich skladovať, na čo si treba dávať predovšetkým pri deťoch, tehotných ženách a starších a chorľavých ľuďoch. Práve im môže najviac uškodiť jedenie surových či nedostatočne tepelne upravených vajíčok.

Sledujte video: Čo sa stane s rozbitým vajíčkom pod vodou

Vždy totiž existuje riziko salmonely, ktoré eliminujete práve varením. Keď ich ukladáte do chladničky, dajte si pozor, aby neprišli do kontaktu s ostatnými jedlami (preto používajte špeciálne oddelenie na vajíčka) a ich surové zvyšky z dosiek či kuchynskej linky dôsledne odstráňte. Ak ste sa vajíčok dotýkali, nezabudnite na dôkladnú hygienu rúk.

A kde sa môžu skrývať surové vajcia? Napríklad v domácej majonéze, šalátových dressingoch, zmrzline, polevách, rôznych sladkých penách či v tiramisu.

Na záver netreba zabúdať na to, že nie je vajce ako vajce.

Ak teda máte možnosť, doprajte si vajíčka od sliepok, ktoré žijú vo voľnom výbehu a nie sú zatvorené v klietkach. Ešte lepšie pre vaše zdravie bude, ak sliepkam do krmiva pridávajú omega-3 mastné kyseliny.

Čítajte: Kde hľadať bielkoviny, ak sa chcete vyhnúť mäsu

Buď informovaný aj na Facebooku
Zdroj: WEBNOVINY, nhs.uk, medicinenet.com, webmd.com
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Relaps rakoviny by mohol v predstihu odhaliť krvný test

Relaps rakoviny by mohol v predstihu odhaliť krvný test

VČERA - 11:00Zdravie

Opätovné prepuknutie rakoviny by mohol v predstihu odhaliť špeciálny krvný test. Vedci z britského Institute of Cancer Research v Londýne predstavili metódu, pri

Vedci objavili spôsob, ako zastaviť rakovinu

Vedci objavili spôsob, ako zastaviť rakovinu

7:08 29.08.2015Zdravie

Americkí vedci z Mayo Clinic v Minnesote objavili spôsob, ako z rakovinových buniek spraviť znova zdravé tkanivo. Tímu Panosa Anastasiadisa sa v laboratórnych

Plusy a mínusy konzumácie štipľavého jedla

Plusy a mínusy konzumácie štipľavého jedla

20:10 28.08.2015Zdravie

Pálivé jedlo niektorým ľuďom chutí a iným nie. Podobné je to aj so výskumami na túto tému – je štipľavé jedlo dobré alebo nie? Poďme sa pozrieť bližšie na jednotlivé účinky.

Pozor na sójový olej

Pozor na sójový olej

19:43 28.08.2015Zdravie

Podľa štúdie vedcov z University of California-Riverside, ktorá bola uverejnená v časopise PLOS ONE, má sójový olej väčšiu pravdepodobnosť vyvolať diabetes a metabolický syndróm, ako čistá fruktóza.

Prečo modriny menia farbu a dokážu sa po tele presúvať?

Prečo modriny menia farbu a dokážu sa po tele presúvať?

18:57 28.08.2015Zdravie

Každý z nás za život utŕži stovky, ak nie tisíce modrín. Určite ste si teda všimli, že menia farbu a niekedy sa doslova na tele presúvajú. Prečítajte si, ako to celé v našom tele vlastne funguje.

TV program