Konštrukcia pilierov diaľničného mosta D4 môže byť nebezpečná
- 8:12 21.07.2018
- Bratislava
Pri výstavbe diaľničného mosta D4 cez Dunaj sa má použiť konštrukcia pilierov, ktorá nebola nikde na svete použitá na riekach s rýchlosťou toku podobnou Dunaju v okolí Bratislavy a môže byť životu nebezpečná pre plavcov vo vode a pre malé plavidlá.
Tvrdí to Asociácia bratislavských vodáckych klubov (ABVK). Stavebník a aj úrady to však odmietajú.
V prebiehajúcom stavebnom konaní k výstavbe diaľničného mosta nultého obchvatu cez Dunaj zistila asociácia, že piliere mosta cez Dunaj, ktoré boli súčasťou projektovej dokumentácie schválenej v územnom rozhodnutí, boli nahradené konštrukciou pilierov mosta osadených priamo v Dunaji. „Je to v rozpore s dokumentáciou predloženou k územnému rozhodnutiu, kde piliere boli osadené do brehu, čím bola zabezpečená bezkolízna plavba všetkých plavidiel v celom profile Dunaja,“ tvrdí ABVK.
Technické riešenie pilierov mosta považuje za nebezpečné, pretože vďaka nemu môže dôjsť k zachytávaniu brvien či stromov a spôsobeniu kolíznych situácií s malými plavidlami či plavcami. „Nebezpečné sú aj zmeny prúdových režimov v okolí konštrukcie pilierov a pod nimi, v dôsledku ktorých môže dôjsť k stiahnutiu malých plavidiel alebo plavcov,“ upozorňujú vodáci.
Konzorcium, ktoré diaľnicu D4 a rýchlostnú cestu R7 stavia, pre TASR uviedlo, že súlad riešenia s územným rozhodnutím bol preukázaný vydaním záväzného stanoviska okresným úradom. „Technické riešenie s dvoma piliermi v hlavnom toku rieky Dunaj korešponduje s pôvodným riešením navrhovaným v dokumentácii pre územné rozhodnutie a následne i v dokumentácii pre stavebné povolenie. Požiadavka na plavebný gabarit bola v plnom rozsahu splnená a kladne prerokovaná so správcom vodného toku (Slovenský vodohospodársky podnik) a s Dopravným úradom,“ uviedlo konzorcium. Obavy zo strany ABVK sú podľa stavebníka neodôvodnené, nemajú žiadne technické opodstatnenie a neboli preukázané žiadnou hydraulickou analýzou alebo štatistikou.
Ministerstvo dopravy pre TASR uviedlo, že koncesionár v rámci optimalizácie menil technické riešenie dunajského súmostia. Na tieto zmeny, ktoré boli súčasťou predloženej ponuky, momentálne zhotoviteľ získava potrebné povolenia a bude si odsúhlasovať aj zmeny stavby pred dokončením. „Ministerstvo o zmene stavby pred dokončením zatiaľ nerozhodlo. Samotný proces zmeny stavby pred dokončením na stavbe 'Diaľnica D4 Bratislava, Jarovce – Ivanka sever' nebol ani zastavený, ani zamietnutý. V súčasnosti je však konanie prerušené, nakoľko účastníci konania podávajú proti jednotlivým úkonom námietky,“ uviedlo ministerstvo pre TASR.
Stavba však nie je podľa rezortu pozastavená. Vo veci stavebných prác v súvislosti s osadením pilierov v toku Dunaja ministerstvo vykoná štátny stavebný dohľad.
Dopravný úrad pre TASR skonštatoval, že varovanie ABVK pred nebezpečným technickým riešením pilierov nie je ničím preukázané. „Bezpečnosť prevádzky plavidiel bude v profile mosta zabezpečená jeho označením signálnymi znakmi v zmysle Európskych pravidiel pre plavbu na vnútrozemských vodných cestách CEVNI. V prípade plavcov je na osobnej zodpovednosti plavca, aby sa miestam, ako sú piliere mosta, vo všeobecnosti vyhol a neohrozil tým seba, prípadne iné osoby,“ uviedol úrad.
Podnikatelia sú povinní pri neplatení faktúry opraviť odpočítanú DPH
Na všetky faktúry, ktoré sú neuhradené 100 dní od ich pôvodnej splatnosti, sa vzťahuje povinnosť robiť opravu odpočítanej DPH a túto daň doplatiť.
Mladí ľudia môžu dostať príspevok na vodičský preukaz
Projekt MPSVR prispeje mladým dospelým na vodičské preukazy.
PS: V novelách zákonov o investíciách, EIA a obstarávaní sú zásadné nedostatky
Opozičné PS poukázalo na zásadné nedostatky v novelách zákonov o strategických investíciách, o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a verejnom obstarávaní.
Deficit verejných financií vlani výrazne vzrástol na 4,89 % HDP
Deficit rozpočtu verejnej správy SR sa v minulom roku výrazne zvýšil, keď prekročil 6 miliárd eur.
Internetové nákupy na Slovensku po dvoch rokoch poklesu začínajú rásť
Internetové nákupy na Slovensku po dvoch rokoch poklesu začínajú rásť.