Piatok, 29.3.2024Meniny má Miroslav

Vedci našli dôkaz o tom, čo sa nachádza v strede Mliečnej cesty. Toto ste tam nečakali!

• 19:27 05.04.2018
  • Svet

V jadre našej galaxie sa toho deje viac, než sme si dosiaľ mysleli. Vedcom sa konečne podarilo nájsť dôkaz, ktorý podporuje ich teóriu o tom, čo sa nachádza v strede Mliečnej cesty.

Nová štúdia, ktorá bola zverejnená na stránkach prestížneho vedeckého časopisu Nature, tvrdí, že v centre našej galaxie sa nachádza viac ako 10.000 relatívne malých čiernych dier, o ktorých sme dosiaľ nevedeli. Ich nález nám môže pomôcť spoznať dejiny Mliečnej cesty a pochopiť štruktúru iných galaxií.

Do stredu Mliečnej cesty sa toho zmestí viac

Niektoré z novo nájdených čiernych dier prichádzajú do kontaktu s hviezdami a so supermasívnou čiernou dierou Sagittarius A*, ktorú sme dodnes považovali za jediné jadro Mliečnej cesty. Hoci sa astronómovia už dlho nazdávali, že v jadre našej galaxie sa ukrýva niekoľko čiernych dier, až teraz sa podarilo nájsť dôkaz o ich existencii.

Život nájdených čiernych dier vznikol v momente, keď do seba skolabovalo niekoľko masívnych hviezd. Tieto extrémne husté objekty sa zvyčajne zhromažďujú v jadrách galaxií, čo je v prípade Mliečnej cesty asi 26.000 svetelných rokov od miesta, kde sa nachádza Zem.

„Veľké množstvo čiernych dier v jadre galaxie je nevyhnutným následkom gravitácie týchto rozsiahlych systémov, ktoré sa skladajú z miliárd individuálnych objektov s rôznymi hmotnosťami,“ uvádza vo svojom nezávislom vyjadrení astronómka Brooke Simmonsová, ktorá nebola členkou štúdie.

Vedcom sa tento jedinečný objav podaril počas pátrania po binárnych systémoch čiernych dier vďaka záznamom z röntgenového observatória Chandra.

Vedci touto metódou našli asi dvanásť binárnych systémov čiernych dier vo vzdialenosti zhruba 3 svetelné roky od supermasívnej čiernej diery Sagittarius A*, vďaka čomu boli schopní odhadnúť, že v strede našej galaxie sa nachádza viac ako 10.000 čiernych dier.

Zdroj: Info.sk, DP, nature.com, mashable.com, Foto: Shutterstock