• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Piatok, 29.3.2024Meniny má Miroslav
16°Bratislava

OĽaNO: Vláda dlhodobo zanedbáva cesty prvej triedy, 40 % z nich je v zlom stave

  • 15:50 14.12.2017
  • Bratislava
OĽaNO: Vláda dlhodobo zanedbáva cesty prvej triedy, 40 % z nich je v zlom stave

Hnutie preto vyzvalo ministerstvo dopravy, aby „sa správalo ako dobrý hospodár a aby sa zodpovedne staralo o majetok, ktorý spravuje“.

Vláda podľa opozičného hnutia OĽaNO dlhodobo zanedbáva cesty prvej triedy. Až 1400 kilometrov (km), teda zhruba 40 % z celkovej dĺžky 3300 km týchto ciest, je podľa predstaviteľov hnutia v zlom až havarijnom stave. A situácia sa podľa poslanca Jána Marosza (OĽaNO) nezmení ani na budúci rok, keďže v rozpočte na rok 2018 je schválených len 40 miliónov eur na údržbu ciest prvej triedy.

Hoci nevyhnutné minimum na to, aby nedegradovali, je 80 miliónov eur,“ vyčíslil Marosz na štvrtkovej tlačovej konferencii v Národnej rade (NR) SR. Ak sa v krátkom čase zdroje na tieto cesty nezvýšia, hrozí podľa neho, že sa ich stav bude naďalej zhoršovať. Tým sa zvýši skrytý dlh na ich obnovu do použiteľného stavu a rásť bude aj nebezpečenstvo dopravných nehôd, ktorých je na týchto cestách na Slovensku najviac.

Tým, že sa tieto cesty dlhodobo zanedbávajú, ich stav sa výrazne zhoršuje a následne je ich oprava mnohonásobne drahšia, než keby sa ich údržba robila priebežne,“ doplnil poslanec hnutia Eduard Heger.

Marosz poukázal na to, že kým v Českej republike ide na opravu a údržbu týchto ciest v prepočte na jeden kilometer štvorcový (km2) zhruba 2,6 milióna eur, na Slovensku je to iba 1,1 milióna eur na jeden km2, čo je oproti Česku len 42 %.

Hnutie preto vyzvalo ministerstvo dopravy, aby „sa správalo ako dobrý hospodár a aby sa zodpovedne staralo o majetok, ktorý spravuje“. „S nástupom eurofondov do príjmov rozpočtu bol veľký pokles v oprave a údržbe ciest prvej triedy, ktoré išli na druhú koľaj. Je to veľké zlyhanie vlády, pretože to, že sme od Európskej únie dostali peniaze na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest neznamená, že sa máme prestať starať aj o cesty prvej triedy,“ konštatoval Heger.

Štátny tajomník ministerstva dopravy Viktor Stromček (Smer-SD) však v stredu 13. decembra po rokovaní vlády uviedol, že pre rezort sú cesty prvej triedy rovnako prioritné ako diaľnice a rýchlostné cesty. „Cesty prvej triedy poskytujú viac ako 50 % dopravných výkonov, čiže my im dávame rovnakú prioritu,“ konštatoval Stromček.

Pri výdavkoch na tieto cesty však podľa neho nemožno pozerať len na financie zo štátneho rozpočtu, ale aj na zdroje z eurofondov. Podľa Stromčeka tak išla od roku 2012 na cesty prvej triedy spolu približne miliarda eur. „Tak to je za tie roky vždy okolo 200 až 300 miliónov eur ročne,“ vyčíslil štátny tajomník. Nejde pritom podľa neho len o financie na údržbu, ale aj na obnovu a výstavbu nových ciest.

Zdroj: Info.sk, TASR, Foto: TASR
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Jozef Bíreš končí v pozícii šéfa Štátnej veterinárnej a potravinovej správy SR

Jozef Bíreš končí v pozícii šéfa Štátnej veterinárnej a potravinovej správy SR

VČERA - 20:46Ekonomické

Jozef Bíreš končí na pozícii ústredného riaditeľa Štátnej veterinárnej a potravinovej správy SR.

Z trhu sťahujú viaceré výrobky Kinder

Z trhu sťahujú viaceré výrobky Kinder

VČERA - 18:22Ekonomické

Dodávateľ preventívne sťahuje z predaja vybrané produkty značky Kinder.

PS: Zmeny v novele zákona o verejnom obstarávaní vytvárajú priestor na korupciu

PS: Zmeny v novele zákona o verejnom obstarávaní vytvárajú priestor na korupciu

VČERA - 15:57Ekonomické

Zmeny v tretej verzii novely zákona o verejnom obstarávaní vytvárajú priestor na korupciu a klientelizmus.

Wienerberger sa sťahuje z ruského trhu

Wienerberger sa sťahuje z ruského trhu

VČERA - 14:00Ekonomické

Rakúsky stavebný koncern Wienerberger predáva svoje závody v Rusku a sťahuje z tamojšieho trhu.

Slovensko má najdrahší benzín spomedzi okolitých krajín EÚ

Slovensko má najdrahší benzín spomedzi okolitých krajín EÚ

VČERA - 13:41Ekonomické

Ceny sú vyššie aj v porovnaní s Maďarskom a Rakúskom.