• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Pondelok, 18.12.2017Meniny má Sláva
Bratislava

Obľúbený doplnok stravy môže narušiť nemocničné testy, varujú lekári

  • 19:06 04.12.2017
  • USA
Obľúbený doplnok stravy môže narušiť nemocničné testy, varujú lekári

Už niekoľko štúdií potvrdilo, že vitamínové doplnky sú pre zdravého človeka prinajlepšom zbytočné, no v horších prípadoch môžu byť až škodlivé. O ich užívaní by ste sa vždy mali informovať u lekára alebo lekárnika.

Úrad pre kontrolu potravín a liečiv (Food and Drug Administration, FDA) na svojich stránkach v utorok 28. novembra 2017 informoval, že vitamín B7, ktorý bežne užívame ako doplnok stravy (známejší je pod názvom biotín) môže zmanipulovať výsledky klinických testov, čím nepriamo ohrozuje zdravie ľudí.

„FDA varuje verejnosť, poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, nemocničný personál a laboratórnych pracovníkov pred účinkami biotínu, ktoré môžu výrazne ovplyvniť výsledky niektorých testov bez toho, aby ste si to všimli.“

Vo vyhlásení sa ďalej uvádza, že biotín v testoch užívateľa môže spôsobiť klamlivo vysoké alebo nízke hodnoty výsledkov, čo záleží od povahy testu. Pri nesprávnych výsledkoch môže dôjsť ku chybnej diagnóze. Kontrolóri uvádzajú, že vedia minimálne o jednom prípade smrti v dôsledku ovplyvnenia laboratórnych testov užívaním biotínu.

Pozor aj na iné formy lieku

Biotín sa nemusí predávať len ako samostatná tableta. Nájdeme ho tiež v širokej škále multivitamínových doplnkov a supplementov. U žien je obľúbený vďaka tomu, že posilňuje štruktúru vlasov a podporuje ich rast. Jeho najčastejším konzumentom sú zdraví ľudia, ktorí ho užívajú s cieľom zlepšiť si kvalitu vlasov, pokožky alebo nechtov.

Neprekračujte odporúčanú dávku

Odporúčaná denná dávka biotínu predstavuje 0,03 miligramov, čo by mohlo ohroziť výsledky testov len v ojedinelých prípadoch. V supplementoch však možno nájsť obsah tohto vitamínu, ktorý až 667-násobne prekračuje odporúčania lekárov.

Pri ochoreniach ako je skleróza multiplex môže lekár odporučiť zvýšenie dennej dávky biotínu až na 300 miligramov – teda 10.000-násobok dávky zdravého človeka.

FDA svoju správu adresovala najmä nemocničným zamestnancom, ktorí by sa pred akýmkoľvek testovaním pacienta mali uistiť o tom, že denne neprekračuje odporúčanú dávku užitého biotínu. Pokiaľ ste konzument biotínu, uistite sa, že viete, akú dávku denne spotrebujete, a pred akýmkoľvek testovaním na to upozornite lekárov.

Buď informovaný aj na Facebooku
Zdroj: Info.sk, DP, fda.gov, iflscience.com, Foto: Shutterstock
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Vyhýbate sa cvičeniu, keď máte svoje dni? Robíte chybu!

Vyhýbate sa cvičeniu, keď máte svoje dni? Robíte chybu!

VČERA - 19:10Zdravie

Fitnesss trénerka uviedla 5 výhovoriek, na ktoré by väčšina žien mala zabudnúť. Namiesto nich vám cvičenie pomôže omnoho viac. Poradila, ako na to!

7 dobrých dôvodov, prečo zjesť aspoň jeden pomaranč denne

7 dobrých dôvodov, prečo zjesť aspoň jeden pomaranč denne

20:48 16.12.2017Zdravie

Pre vaše zdravie dokážu urobiť viac, než by ste čakali.

V zimnom období pozor na tlak!Takúto teplotu by ste doma mali mať, aby ste sa vyhli riziku

V zimnom období pozor na tlak!Takúto teplotu by ste doma mali mať, aby ste sa vyhli riziku

20:22 14.12.2017Zdravie

Nízke teploty sa môžu postarať o zvýšenie krvného tlaku, ktorý môže pri neliečení viesť až k infarktu. Odborníci poradia, akú teplotu by ste si mali nastaviť na termostate, aby ste predišli nežiadúcim výsledkom.

Deti, ktoré jedia zdravšie potraviny, sú šťastnejšie. Prečo je to tak?

Deti, ktoré jedia zdravšie potraviny, sú šťastnejšie. Prečo je to tak?

19:51 14.12.2017Zdravie

Výskum potvrdil viaceré blahodarné účinky konzumácie zdravej stravy u detí.

Máte problém s ranným vstávaním? 7 trikov, ktoré v zimných mesiacoch pomôžu najlepšie

Máte problém s ranným vstávaním? 7 trikov, ktoré v zimných mesiacoch pomôžu najlepšie

21:21 13.12.2017Zdravie

Odborníčky na spánok prezradili niekoľko účinných spôsobov, ako zvládnuť ranné vstávanie bez problémov.

TV program