• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Utorok, 28.3.2017Meniny má Soňa
14°Bratislava

Vitamín B12: Aké sú príznaky jeho nedostatku a prečo je tak dôležitý?

  • 11:00 20.07.2013
  • BRATISLAVA
Vitamín B12: Aké sú príznaky jeho nedostatku a prečo je tak dôležitý?

Ukážkovým príznakom nedostatku vitamínu B12 je vznik anémie v dôsledku zastavenia tvorby červených krviniek. 

Zdrojom vitamínu B12 je aj mlieko

Je známe, že sa môže vyskytovať veľa rôznych nervových, mentálnych a emocionálnych problémov spojených s nedostatkom vitamínu B12 už predtým, ako sa objaví príznak krvného ochorenia.

Zväčša sa ako prvé objavia tieto problémy: únava, nedoslýchavosť, depresie, problémy s trávením. Ďalšie príznaky môžu byť bledosť, znížená citlivosť prstov na rukách aj nohách, nechutenstvo, halucinácie, sklony k násiliu, zmeny charakteru osoby bez príčiny, nervová labilita.

Silnejšie sa tieto príznaky môžu prejavovať u starších ľudí. 

Vitamín B12

Je potrebný k tvorbe červených krviniek a zabezpečeniu normálneho rastu. Tiež je dôležitý pre plodnosť a v priebehu tehotenstva. Dôležitý je aj pre nás imunitný systém. Vitamín B12 sa používa aj pri liečbe degeneratívnych chorôb.

Použitie vitamínu B12 je však širšie. Užíva sa pri liečbe rakoviny, AIDS, osteoporózy, roztrúsenej sklerózy či pri mnohých nervových ochoreniach. 

Čítajte: Nemôžete schudnúť? Chýbajú vám vitamíny!

V poslednej dobe sa používa aj na posilnenie organizmu a k zvýšeniu odolnosti voči alergénom.

Je uložený v pečeni, kde môže byť zásoba až na šesť rokov, preto sa jeho nedostatok môže prejaviť až za dlhší čas. Pri ľuďoch s nižším vstrebávaním alebo zhoršenou funkciou pečene sa ale nedostatok vitamínu B12 môže prejaviť v priebehu niekoľkých mesiacov.

Zdroje vitamínu B12

Najlepšími zdrojmi vitamínu B12 je losos, kreveta, vajcia, červené mäso, mlieko, pečeň.

Napríklad v 100 gramoch varenej hovädzej pečienky nájdeme 70,5 ug vitamínu B12). V hrnčeku mlieka je 0,9 ug vitamínu B12, vo vajíčku 0,5 ug. 

Pozor by si mali dávať vegetariáni

V našej strave sa väčšinou nachádza veľký podiel mäsa a tak príjem vitamínu B12 pre ľudí, ktorí konzumujú mäso býva zväčša dostačujúci. No pozor by si na príjem vitamínu B12 mali dávať vegetariáni. 

Vo všeobecnosti sa hovorí, že pre vegetariánov je práve vitamín B12 najhoršie dosiahnuteľný zo všetkých vitamínov, pretože v rastlinných potravinách je vytváraný iba niektorými organizmami.

Čítajte: Avokádom proti cukrovke, rakovine a ďalším chorobám

U zdravého človeka sa vytvára dostatočné množstvo vitamínu B12 určitými baktériami v črevách. Stále však nie je isté, do akej miery môže telo vytvorený vitamín B12 zúžitkovať, či môže byť dostatočne vstrebaný. Vegetariánom sa preto odporúča príjem tohto vitamínu zabezpečovať.

Buď informovaný aj na Facebooku
Zdroj: Magazinzdravi.cz, Info.sk, Wikipedia, Foto: SXC
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Prečo by ste nemali cvičiť na prázdny žalúdok?

Prečo by ste nemali cvičiť na prázdny žalúdok?

VČERA - 19:28Zdravie

Ako sa ukázalo, cvičenie na lačný žalúdok nie je až taký dobrý nápad.

Nežiaduce účinky po očkovaní väčšinou vymiznú do pár hodín

Nežiaduce účinky po očkovaní väčšinou vymiznú do pár hodín

15:34 25.03.2017Zdravie

Medzi najčastejšie nežiaduce účinky po povinnom očkovaní patrili vlani tzv. očakávané reakcie.

7 potravín, vďaka ktorým vyzeráte staršie

7 potravín, vďaka ktorým vyzeráte staršie

19:45 24.03.2017Zdravie

​Tu je zoznam 7 potravín, ktoré podporujú starnutie.

Trápi vás plynatosť? Možno za to môže práve táto vec, ktorú denne používame

Trápi vás plynatosť? Možno za to môže práve táto vec, ktorú denne používame

18:48 24.03.2017Zdravie

Za plynatosť môže aj vec, ktorú používame každodenne.

Domáca masť na kĺby a svaly vám uľaví od bolesti

Domáca masť na kĺby a svaly vám uľaví od bolesti

18:24 24.03.2017Zdravie

Prečítajte si recept na domácu mastičku na bolesť svalov a kĺbov.

Plamienok