• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Streda, 24.5.2017Meniny má Ela
12°Bratislava

Vitamín B12: Aké sú príznaky jeho nedostatku a prečo je tak dôležitý?

  • 11:00 20.07.2013
  • BRATISLAVA
Vitamín B12: Aké sú príznaky jeho nedostatku a prečo je tak dôležitý?

Ukážkovým príznakom nedostatku vitamínu B12 je vznik anémie v dôsledku zastavenia tvorby červených krviniek. 

Zdrojom vitamínu B12 je aj mlieko

Je známe, že sa môže vyskytovať veľa rôznych nervových, mentálnych a emocionálnych problémov spojených s nedostatkom vitamínu B12 už predtým, ako sa objaví príznak krvného ochorenia.

Zväčša sa ako prvé objavia tieto problémy: únava, nedoslýchavosť, depresie, problémy s trávením. Ďalšie príznaky môžu byť bledosť, znížená citlivosť prstov na rukách aj nohách, nechutenstvo, halucinácie, sklony k násiliu, zmeny charakteru osoby bez príčiny, nervová labilita.

Silnejšie sa tieto príznaky môžu prejavovať u starších ľudí. 

Vitamín B12

Je potrebný k tvorbe červených krviniek a zabezpečeniu normálneho rastu. Tiež je dôležitý pre plodnosť a v priebehu tehotenstva. Dôležitý je aj pre nás imunitný systém. Vitamín B12 sa používa aj pri liečbe degeneratívnych chorôb.

Použitie vitamínu B12 je však širšie. Užíva sa pri liečbe rakoviny, AIDS, osteoporózy, roztrúsenej sklerózy či pri mnohých nervových ochoreniach. 

Čítajte: Nemôžete schudnúť? Chýbajú vám vitamíny!

V poslednej dobe sa používa aj na posilnenie organizmu a k zvýšeniu odolnosti voči alergénom.

Je uložený v pečeni, kde môže byť zásoba až na šesť rokov, preto sa jeho nedostatok môže prejaviť až za dlhší čas. Pri ľuďoch s nižším vstrebávaním alebo zhoršenou funkciou pečene sa ale nedostatok vitamínu B12 môže prejaviť v priebehu niekoľkých mesiacov.

Zdroje vitamínu B12

Najlepšími zdrojmi vitamínu B12 je losos, kreveta, vajcia, červené mäso, mlieko, pečeň.

Napríklad v 100 gramoch varenej hovädzej pečienky nájdeme 70,5 ug vitamínu B12). V hrnčeku mlieka je 0,9 ug vitamínu B12, vo vajíčku 0,5 ug. 

Pozor by si mali dávať vegetariáni

V našej strave sa väčšinou nachádza veľký podiel mäsa a tak príjem vitamínu B12 pre ľudí, ktorí konzumujú mäso býva zväčša dostačujúci. No pozor by si na príjem vitamínu B12 mali dávať vegetariáni. 

Vo všeobecnosti sa hovorí, že pre vegetariánov je práve vitamín B12 najhoršie dosiahnuteľný zo všetkých vitamínov, pretože v rastlinných potravinách je vytváraný iba niektorými organizmami.

Čítajte: Avokádom proti cukrovke, rakovine a ďalším chorobám

U zdravého človeka sa vytvára dostatočné množstvo vitamínu B12 určitými baktériami v črevách. Stále však nie je isté, do akej miery môže telo vytvorený vitamín B12 zúžitkovať, či môže byť dostatočne vstrebaný. Vegetariánom sa preto odporúča príjem tohto vitamínu zabezpečovať.

Buď informovaný aj na Facebooku
Zdroj: Magazinzdravi.cz, Info.sk, Wikipedia, Foto: SXC
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Najlepšia rada pre krásu, ktorú vám vedci môžu dať

Najlepšia rada pre krásu, ktorú vám vedci môžu dať

VČERA - 20:04Zdravie

​Niekedy sú najzjavnejšie veci najpravdivejšie a dokazuje to aj táto nová štúdia.

Nekupujte lacné vitamíny! Analýzy preukázali, z čoho sú v skutočnosti zložené

Nekupujte lacné vitamíny! Analýzy preukázali, z čoho sú v skutočnosti zložené

VČERA - 19:59Zdravie

Ich zloženie a proces výroby vás môže odradiť.

5 cvičení, ktoré podporujú tvorbu hemoglobínu

5 cvičení, ktoré podporujú tvorbu hemoglobínu

VČERA - 19:20Zdravie

Náš život doslova závisí od krvi. Viete, čo sa s nami deje, ak máme nízku hladinu hemoglobínu?

Viete si priznať chybu? Toto je dôvod, prečo to niektorí ľudia nedokážu

Viete si priznať chybu? Toto je dôvod, prečo to niektorí ľudia nedokážu

VČERA - 18:41Zdravie

Psychológovia zistili, čo sa skrýva za touto tvrdohlavosťou.

Anatomická klasifikácia: Aké cvičenie je vhodné pre váš typ postavy?

Anatomická klasifikácia: Aké cvičenie je vhodné pre váš typ postavy?

19:24 22.05.2017Zdravie

​V článku vám predstavíme cvičenie a stravovanie podľa typu postavy.

TV program