• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Pondelok, 21.8.2017Meniny má Jana
14°Bratislava

Vitamín B12: Aké sú príznaky jeho nedostatku a prečo je tak dôležitý?

  • 11:00 20.07.2013
  • BRATISLAVA
Vitamín B12: Aké sú príznaky jeho nedostatku a prečo je tak dôležitý?

Ukážkovým príznakom nedostatku vitamínu B12 je vznik anémie v dôsledku zastavenia tvorby červených krviniek. 

Zdrojom vitamínu B12 je aj mlieko

Je známe, že sa môže vyskytovať veľa rôznych nervových, mentálnych a emocionálnych problémov spojených s nedostatkom vitamínu B12 už predtým, ako sa objaví príznak krvného ochorenia.

Zväčša sa ako prvé objavia tieto problémy: únava, nedoslýchavosť, depresie, problémy s trávením. Ďalšie príznaky môžu byť bledosť, znížená citlivosť prstov na rukách aj nohách, nechutenstvo, halucinácie, sklony k násiliu, zmeny charakteru osoby bez príčiny, nervová labilita.

Silnejšie sa tieto príznaky môžu prejavovať u starších ľudí. 

Vitamín B12

Je potrebný k tvorbe červených krviniek a zabezpečeniu normálneho rastu. Tiež je dôležitý pre plodnosť a v priebehu tehotenstva. Dôležitý je aj pre nás imunitný systém. Vitamín B12 sa používa aj pri liečbe degeneratívnych chorôb.

Použitie vitamínu B12 je však širšie. Užíva sa pri liečbe rakoviny, AIDS, osteoporózy, roztrúsenej sklerózy či pri mnohých nervových ochoreniach. 

Čítajte: Nemôžete schudnúť? Chýbajú vám vitamíny!

V poslednej dobe sa používa aj na posilnenie organizmu a k zvýšeniu odolnosti voči alergénom.

Je uložený v pečeni, kde môže byť zásoba až na šesť rokov, preto sa jeho nedostatok môže prejaviť až za dlhší čas. Pri ľuďoch s nižším vstrebávaním alebo zhoršenou funkciou pečene sa ale nedostatok vitamínu B12 môže prejaviť v priebehu niekoľkých mesiacov.

Zdroje vitamínu B12

Najlepšími zdrojmi vitamínu B12 je losos, kreveta, vajcia, červené mäso, mlieko, pečeň.

Napríklad v 100 gramoch varenej hovädzej pečienky nájdeme 70,5 ug vitamínu B12). V hrnčeku mlieka je 0,9 ug vitamínu B12, vo vajíčku 0,5 ug. 

Pozor by si mali dávať vegetariáni

V našej strave sa väčšinou nachádza veľký podiel mäsa a tak príjem vitamínu B12 pre ľudí, ktorí konzumujú mäso býva zväčša dostačujúci. No pozor by si na príjem vitamínu B12 mali dávať vegetariáni. 

Vo všeobecnosti sa hovorí, že pre vegetariánov je práve vitamín B12 najhoršie dosiahnuteľný zo všetkých vitamínov, pretože v rastlinných potravinách je vytváraný iba niektorými organizmami.

Čítajte: Avokádom proti cukrovke, rakovine a ďalším chorobám

U zdravého človeka sa vytvára dostatočné množstvo vitamínu B12 určitými baktériami v črevách. Stále však nie je isté, do akej miery môže telo vytvorený vitamín B12 zúžitkovať, či môže byť dostatočne vstrebaný. Vegetariánom sa preto odporúča príjem tohto vitamínu zabezpečovať.

Buď informovaný aj na Facebooku
Zdroj: Magazinzdravi.cz, Info.sk, Wikipedia, Foto: SXC
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Prekvapivé zdravotné problémy, ktoré vám môže spôsobiť holenie intímnych partií

Prekvapivé zdravotné problémy, ktoré vám môže spôsobiť holenie intímnych partií

VČERA - 19:27Zdravie

Mnohí ľudia po celom svete si holia, depilujú alebo zastrihávajú ochlpenie v oblasti bikín. Tento zvyk však vedie k niekoľkým nečakaným zdravotným komplikáciám.

Obľúbený doplnok stravy dokáže podporiť vaše IQ

Obľúbený doplnok stravy dokáže podporiť vaše IQ

20:39 19.08.2017Zdravie

​Vylepšite svoju pamäť aj inteligenciu pomocou obľúbeného doplnku.

11 skvelých výhod horčicového esenciálneho oleja

11 skvelých výhod horčicového esenciálneho oleja

20:04 19.08.2017Zdravie

​Tento druh oleja je v iných kútoch sveta veľmi známy pre jeho účinky na zdravie. Netreba si ho však mýliť s horčicovým olejom, ktorého výroba a účinky sa značne líšia.

Najväčšia chyba, ktorú robíte pri sexe

Najväčšia chyba, ktorú robíte pri sexe

21:38 18.08.2017Zdravie

Páry sa môžu pripraviť o vášnivý zážitok, keď majú k sexu nesprávny postoj.

Nedostatok sexu: Čo sa môže stať s vašim telom

Nedostatok sexu: Čo sa môže stať s vašim telom

20:37 17.08.2017Zdravie

Nedostatok sexu môže mať podľa sexuologičky následky na ženskom tele.

TV program