• Články
  • Internet
  • Mapy
  • Recepty
Nedeľa, 22.7.2018Meniny má Magdaléna
22°Bratislava

Káva predlžuje život. Vieme, koľko jej musíte denne vypiť

  • 19:45 12.10.2017
  • Bratislava
Káva predlžuje život. Vieme, koľko jej musíte denne vypiť

Pitie kávy bolo spojené s nižším rizikom predčasného úmrtia. Koľko jej však musíme za deň vypiť, aby sme si predĺžili život?

Výsledky novej štúdie určite potešia všetkých milovníkov kávy. Ukázalo sa, že vyššia konzumácia tohto nápoja je spojená s nižším rizikom úmrtia. Pozorovacia štúdia takmer 20 000 účastníkov naznačuje, že káva nie je škodlivá u zdravých ľudí, a dokonca môže byť súčasťou zdravého stravovania.

Optimálne sú až štyri kávy denne

Predchádzajúce štúdie naznačovali, že pitie kávy môže byť nepriamo spojené s úmrtnosťou z celého radu príčin, no tento výskum našiel opačný účinok v stredomorskej krajine, kde účastníci štúdie pili štyri šálky kávy denne.

Účastníkov sa pred štúdiou pýtali na ich životný štýl, zdravie a návyky pitia kávy, a potom ich nasledujúcich desať rokov skúmali. Priemerný vek účastníkov bol 37,7 rokov a počas desiatich rokov zomrelo 337 z nich.

Výskumníci zistili, že v porovnaní s tými, ktorí kávu pili len občas, účastníci, ktorí pili aspoň štyri kávy denne, mali o 64% nižšie riziko predčasného úmrtia. Pri každých ďalších dvoch šálkach kávy za deň bolo riziko úmrtia na všetky príčiny nižšie o 22%.

Starším pomáha najviac

Výskumníci skúmali, či pohlavie, vek alebo dodržiavanie stredomorskej stravy má nejaký vplyv na vzťah medzi spotrebou kávy a úmrtnosťou. Zistili výraznú interakciu medzi spotrebou kávy a vekom. U tých, ktorí mali najmenej 45 rokov, bolo pitie ďalších dvoch šálok kávy denne spojené s nižším rizikom úmrtnosti o 30%. Tento efekt bol menej výrazný medzi mladšími účastníkmi.

Podľa kardiologičky Adely Navarro káva ochraňuje najmä starších ľudí nad 45 rokov. "Naše zistenia naznačujú, že pitie štyroch šálok kávy denne môže byť súčasťou zdravej výživy u zdravých ľudí," uzatvára Navarro.

Zistenia sa zhodujú s ďalšou štúdiou z roku 2015, v ktorej sa zistilo, že tí, ktorí vypili až štyri kávy denne, mali znížené riziká rozvinutia kardiovaskulárnych a neurologických ochorení. Platilo to aj pri káve bez kofeínu.

Podľa staršej štúdie sa konzumácia kávy nepriamo spája s celkovým znížením skorej úmrtnosti. Tento fakt platil dokonca aj u ľudí, ktorí nedodržiavali zdravý životný štýl (napríklad neraňajkovali a necvičili pravidelne). Ďalšie štúdie spojili kávu s nižším rizikom vzniku cukrovky typu 2 a dobrým zdravím pečene.

Koľko kávy každý deň vypijete vy? Sú to optimálne štyri šálky denne, alebo si ich doprajete aj viac? Napíšte nám v komentároch.

Buď informovaný aj na Facebooku
Zdroj: Info.sk, TM, sciencedaily.com, circ.ahajournals.org, Foto: shutterstock
Najnovšie v kategóriiViac článkov
Kávu nemusíte iba piť. Takto vám pomáha jej vôňa

Kávu nemusíte iba piť. Takto vám pomáha jej vôňa

20:50 20.07.2018Zdravie

Pozitívne účinky kávy môžete ťažiť aj s jej arómy.

Nové dôkazy: Rybí olej a omega-3 nemajú takmer žiadne účinky na zdravie srdca

Nové dôkazy: Rybí olej a omega-3 nemajú takmer žiadne účinky na zdravie srdca

19:34 20.07.2018Zdravie

Milióny ľudí po celom svete pravidelne užívajú doplnky s omega-3 mastnými kyselinami. Rozsiahla štúdia však spochybnila ich účinok na kardiovaskulárne zdravie.

Po prečítaní tohto článku sa nikdy viac nenajete tesne pred spaním

Po prečítaní tohto článku sa nikdy viac nenajete tesne pred spaním

21:02 19.07.2018Zdravie

Ak ste aj doteraz holdovali neskorým večerám pred spaním, toto vedecké zistenie vám vezme chuť na jedlo.

Konzumácia tohto mäsa môže spôsobovať manické epizódy

Konzumácia tohto mäsa môže spôsobovať manické epizódy

20:12 19.07.2018Zdravie

Manické epizódy si často vyžadujú hospitalizáciu.

Žena sa z prechádzky vrátila s popáleninami. Môže za to rastlina, ktorá rastie aj u nás

Žena sa z prechádzky vrátila s popáleninami. Môže za to rastlina, ktorá rastie aj u nás

19:33 19.07.2018Zdravie

S touto rastlinou ste sa na Slovensku určite stretli už aj vy. Poznáte všetky jej tajomstvá?

TV program