Pri plánovaní diaľnic a železníc sa má myslieť aj na migrujúce živočíchy
- 16:17 24.09.2017
- Bratislava
Svetový fond na ochranu prírody (WWF) spája sily s odborníkmi z oblasti dopravy, priestorového plánovania a ochrany prírody z krajín karpatského regiónu, aby spoločne postupovali pri plánovaní dopravných koridorov rešpektujúc potreby voľne žijúcich živočíchov.
Diaľnice či železnice sa často dotýkajú cenných území a pretínajú migračné trasy živočíchov. Projekt Transgreen chce preto zaviesť environmentálne šetrné plánovanie dopravných koridorov. Týka sa aj Slovenska.
„V európskom kontexte sú Karpaty pohorím s nádhernou prírodou a unikátnou biodiverzitou. Napriek tomu, že Karpaty pretína viacero dopravných tepien, stále tu žijú významné populácie veľkých šeliem. Karpaty predstavujú posledné zvyšky skutočnej divočiny v strednej Európe. Pre živočíchy, ako sú medveď, vlk a rys je však migrácia potrebnou súčasťou života najmä z pohľadu zachovania zdravých populácií," hovorí Miroslava Plassmann, riaditeľka WWF DCP Slovensko.
Výstavbou diaľnic a železníc sa však v krajine vytvárajú výrazné bariéry, ktoré život veľkých šeliem ohrozujú. Tento proces je často nezvratný. V Európe existuje však už množstvo príkladov, ako možno negatívne dosahy dopravy na životné prostredie minimalizovať. „Máme jedinečnú príležitosť využiť skúsenosti z iných európskych krajín, vyhnúť sa chybám a vytvoriť v rámci Karpát dopravnú infraštruktúru, ktorá bude brať ohľad na migrujúce živočíchy,“ povedal Ladislav Dudáš, investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti.
V rámci projektu Transgreen sa vypracuje súbor všeobecných opatrení a pravidiel napríklad v oblasti priestorového plánovania, manažmentu územia, ako i monitoringu živočíchov, ktorý sa bude dať aplikovať v celom karpatskom regióne. Projekt má ambíciu navrhnúť aj konkrétne „zelené” opatrenia, ktoré pomôžu minimalizovať vplyv dopravných stavieb na prírodu s osobitným dôrazom na ekologické koridory.
„Našim cieľom je zaistiť bezpečnú migráciu a pohyb druhov živočíchov, ktoré sú najzraniteľnejšie voči vplyvu dopravnej infraštruktúry, najmä medveďa, vlka a rysa. Je však nevyhnutné, aby bola ochrana migračných koridorov zabezpečená ich premietnutím do územných plánov, ako i vhodným systémom manažmentu okolitého územia,“ zhrnul Ján Kadlečík, vedúci odboru medzinárodnej spolupráce zo Štátnej ochrany prírody SR.
Projekt združuje organizácie zapojené do tvorby dopravnej infraštruktúry a inštitúcie ochrany prírody, výskumné centrá, medzinárodné a národné environmentálne organizácie z viacerých krajín karpatského regiónu - Slovensko, Česká republika, Maďarsko, Rumunsko, Rakúsko, Ukrajina. Na Slovensku na projekte spolupracuje Štátna ochrana prírody SR, Národná diaľničná spoločnosť, a. s., a SPECTRA – Centre of Excellence of EU, STU v Bratislave.
V Karpatoch boli vybrané štyri pilotné územia, pre ktoré sa navrhnú konkrétne opatrenia na zvýšenie bezpečnosti migrujúcich živočíchov v rámci plánovania a výstavby veľkej dopravnej infraštruktúry: Kysuce – Beskydy (Slovensko-Česko), Košice – Miškolc – Užhorod (Slovensko-Maďarsko-Ukrajina), Targu Mures – Iasi (Rumunsko), Curtici (Radna) – diaľnica Deva (Rumunsko).
Pepco sťahuje z predaja nebezpečné oblečenie a doplnky
Zákazníci by si mali skontrolovať, či tieto výrobky nemajú doma.
SOI upozorňuje na nebezpečný výrobok, predstavuje zdravotné riziko pri kontakte s pokožkou či očami
Výrobok prekračuje limity nebezpečnej chemickej látky.
Slovenská pošta vlani vykázala najnižšiu stratu od roku 2020
Slovenskej pošte (SP) sa vlani podarilo znížiť stratu na 5,48 milióna eur. Ide o najnižšiu stratu za posledné štyri roky.
Erik Tomáš: KDH som za podporu 13. dôchodku nič nesľúbil
Minister práce, sociálnych vecí a rodiny Erik Tomáš (Hlas-SD) odmietol tvrdenia opozičného KDH, podľa ktorých mal garantovať, že neotvorí a nezníži druhý pilier.
Premiér: Obchvaty veľkých miest by mohli byť oslobodené od diaľničných známok
Obchvaty niektorých miest by mohli byť oslobodené od diaľničných známok.